شناسهٔ خبر: 67739501 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

کارشناس اداره کل منابع طبیعی اصفهان:

برنامه‌های مقابله با گرد و غبار در اصفهان با کمبود اعتبارات مواجه است

اصفهان- ایرنا- کارشناس امور بیابان اداره کل منابع طبیعی اصفهان گفت: اجرای برنامه‌های مقابله با پدیده گرد و غبار در کانون‌های فرسایش بادی استان با کمبود اعتبارات مواجه است. 

صاحب‌خبر -

اعظم محمدی روز شنبه در گفت‌و گو با ایرنا اظهار داشت: برنامه‌ریزی‌های لازم برای مقابله با گرد و غبار در استان اصفهان صورت گرفته ولی اعتباراتی که در اختیار قرار می‌گیرد جوابگوی آن نیست.

وی افزود: اعتبارات سال گذشته استان در این زمینه حدود ۱۶۰ میلیارد ریال بود اما کاری که بطور عملی با این اعتبار می‌توان انجام داد محدود است.

محمدی، برنامه‌های کاهش وسعت کانون‌های بحران گرد و غبار را نهالکاری، مدیریت روان‌آب‌ها و احداث بادشکن‌های زنده و غیر زنده برشمرد و گفت: پیش بینی ما نهالکاری حدود ۲۰ هزار هکتار در برنامه هفتم توسعه در این قبیل مناطق در استان اصفهان است.

این کارشناس افزود: مطالعه اخیر نشان می‌دهد اگر نهال‌ها دست‌کم ارتفاع ۷۰ سانتیمتر نیز داشته باشند قادرند حدود ۹۰ درصد گرد و غبار خیزشی را کنترل کنند بنابراین تا جایی که امکان دارد و طبیعت جوابگو باشد، نهالکاری انجام می‌شود.

محمدی اضافه کرد: برخی موارد امکان نهالکاری وجود ندارد بعنوان مثال ممکن است خاک، شور و روی سازندهایی باشد که ریشه نهال‌ها در برخورد با آن‌ بعد از یک تا ۲ سال خشک شود.

به گفته وی، این مشکل در دشت سگزی اصفهان وجود دارد و نهال‌های برخی قسمت‌ها که در سال‌های قبل کاشته شده، رشد نکرده یا خشک شده است.

وی اضافه کرد: برای این مشکلات باید تدابیر دیگری اتخاذ شود و از راه‌های مکانیکی و غیر زیستی مثل بادشکن‌های غیر زنده یا تله‌های رسوب‌گیر و اقدامات مدیریتی مانند خرید حقوق عرفی مرتعداران(با هدف کاهش بار چرا بر مناطق فقیر برای ایجاد فرصت احیا طبیعت) بهره بگیریم.

این کارشناس امور بیابان اداره کل منابع طبیعی اصفهان یادآور شد: حدود ۲۰۰ هکتار نهالکاری پارسال در مناطق مختلف استان از جمله گلپایگان، خور و بیابانک، فساران کوهپایه و هرند انجام شد.

محمدی اضافه کرد: مراقبت از نهالکاری سال‌های گذشته و اجرای طرح‌هایی مثل مدیریت روان‌آب‌ها و کنترل آنها برای جلوگیری از فرسایش خاک از اقدامات انجام شده است.

تصریح کرد: این طرح ها در سال گذشته در حد توان و بسته به میزان اعتبارات انجام شد اما وسعت کانون‌های فرسایش بادی یک میلیون و ۵۰۵ هزار هکتار است و در تلاشیم که طبق برنامه، قسمت‌های فعالتر و آسیب‌زاتر در اولویت قرار گیرد.

محمدی خاطرنشان کرد: عملیات نهالکاری در استان اصفهان از دهه ۴۰ شروع و تاکنون ۳۱۰ هزار هکتار نهالکاری انجام شده است که بخشی از آن با کانون‌های بحران همپوشانی دارد و قسمتی نیز مثل یک سپر محافظتی در مجاورت کانون‌هاست.

وی با اشاره به برنامه جامع مقابله با گرد و غبار، گفت: این برنامه تا جایی که با برنامه‌های اداره کل منابع طبیعی همپوشانی داشته، پیشرفت کرده است.

به گزارش ایرنا، یک میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار از مساحت ۱۰ میلیون هکتاری اصفهان کانون فرسایش بادی است که به گفته مسوولان، ۱۵۰ هزار هکتار آن در شرایط بسیار بحرانی قرار دارد.

نظر شما