شناسهٔ خبر: 67739302 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

«هاشمی‌نخل‌ابراهیمی» نماینده مردم شرق هرمزگان در مجلس شورای اسلامی:

مکران، بندرعباس دیگر نخواهد شد

نماینده مردم شرق هرمزگان در مجلس شورای اسلامی با حضور در دفتر روزنامه صبح ساحل ضمن بازدید از واحد تحریریه و آنلاین این رسانه، درخصوص برخی از مهم‌ترین دغدغه‌های اهالی شرق هرمزگان به بحث و گفت‌وگو پرداخت؛ از مخالفت با راه‌اندزی آب شیرین‌کن اصفهان در سیریک تا تلاش برای جلوگیری از تکرار جاماندگی بومیان از توسعه. شرح گفت‌وگو با «سید عبدالکریم هاشمی نخل‌ابراهیمی»، نماینده مردم میناب، سیریک، رودان، جاسک و بشاگرد در مجلس را در ادامه ‌می‌خوانید.

صاحب‌خبر -

کنار مردم سیریک هستم/ با احداث آب‌شیرین‌کن مخالفم

صبح ساحل نوشت: هاشمی نخل‌ابراهیمی در پاسخ به اینکه رویکرد و عمل شما درخصوص راه‌اندازی آب شیرین کن اصفهان در سیریک چیست، گفت: در خصوص ایجاد آب‌شیرین کن اصفهان در محدوده سیریک و روستاهای بنداران و کناردان نظر من همان نظر مردم است. مردم ناراضی و مخالف احداث آب‌شیرین کن هستند من هم ناراضی و مخالف این جانمایی هستم.

وی با بیان اینکه بحث شیرین‌سازی آب دریا و انتقال به فلات مرکزی ضرورت دارد، اظهار کرد: در هر حال، برای تامین بخشی از نیاز آبی کشورمان لازم است انتقال آب را انجام دهیم. گر چه ما نظرمان این است که صنایع آب‌بر را باید در جوار سواحل بیاوریم. آمایش صنعتی باید انجام دهیم و اشتباهات گذشته را تکرار نکنیم. ضروری است به تدریج صنایع را به اینجا

بیاوریم و به کشور خسارت نزنیم. به صورت صریح من با این جانمایی مخالفم و تمام تلاشم را می‌کنم این اقدام غلط آنجا انجام نشود.

مُکران، بندرعباس دیگر نخواهد شد

نماینده مردم شرق هرمزگان در پاسخ به اینکه برای جلوگیری از عقب‌ماندگی بومیان از توسعه در حال اتفاق مُکران چه اقداماتی باید انجام داد، گفت: ما در مرحله نخست توسعه سواحل مکران هستیم. همانگونه که اشاره کردید یکی از چالش‌های مهم ما و مردم همین است که بعد از اینکه صنایع ساخته شد و واحدهای تولیدی و صنعتی مستقر شدند مردم و روستاییان ما چه نقشی در مدیریت، اشتغال، بهره‌برداری، سود و منافع آنجا خواهند داشت؟ بحث اساسی ما این است که بندرعباس دیگری تکرار نخواهد شد.هاشمی نخل‌ابراهیمی تاکید کرد: در بحث توسعه بندرعباس، گویی وضعیت از دستمان خارج شد و نمی‌دانیم در موضوعاتی چون اشتغال بومیان و حضورشان در هیئت مدیره و ... وضعیت به صورت شفاف چگونه است؟ نهایت تلاش ما در بندرعباس این بود که دو تا سه بومی را در هیئت مدیره یک مجموعه صنعتی به صورت موقت قرار دادیم.

به گفته این مقام مسئول، یکی از خواسته‌های ما همین است که از ابتدا بین صنایع و جامعه محلی پیوندی باشد برای مدیریت کارگاه‌ها و صنایع تولیدی که مستقر می‌شوند.

نماینده مردم میناب، سیریک، رودان، جاسک و بشاگرد در مجلس عنوان کرد: این امکان پذیر نیست مگر اینکه دولت عزمی داشته باشد؛ یعنی شرکت‌های مادر تخصصی که صنایع زیرمجموعه آن‌ها در این منطقه فعالیت می‌کنند، این رویکرد را داشته باشند یا اینکه قانون یا بخشنامه‌ای برای تحقق این مهم داشته باشیم.

هاشمی نخل‌ابراهیمی گفت: نباید سهم مردم از توسعه تنها آلودگی، ترافیک، تصادف و موارد این چنینی باشد. باید به دنبال راهکار باشیم که چگونه این مورد را اعمال کنیم که شاهد تکرار اتفاق غرب بندرعباس در سواحل مکران نباشیم.

وی با اشاره به ضعف هرمزگان در تربیت نیروهای متخصص افزود: درخصوص ایجاد دانشگاه‌ها یا مدارس تخصصی، صحبت و بحث بوده است اما به صورت عملیاتی اقدامی انجام نشده. اخیرا اقداماتی سازمان آموزش و پرورش و صنایع درباره ایجاد هنرستان‌های جوار اقداماتی را در دست انجام دارند اما هنوز بالفعل نشده است؛ قرار است الگویی که درخصوص هنرستان‌های کارگاهی جوار صنایع در بندرعباس انجام شده در شرق هرمزگان نیز انجام شود. این مدارس در رشته‌هایی چون آبزی‌پروری و پرورش تاجر خواهد بود.

در ایجاد صنایع تبدیلی گام اول را باید دولت بردارد

هاشمی نخل ابراهیمی درخصوص عدم تحقق وعده‌های دولت برای ایجاد صنایع تبدیلی در شرق استان، گفت: با توجه به خواست و نظر مردم میناب و رودان، به جد پیگیر حل این موضوع هستیم. اینکه بخش خصوصی ما ضعیف است یک بحث است اینکه دولت هم برای انجام کار اهتمامی نداشت، بحث دیگری. دولت هم به فکر نبوده که این مسئله را حل کند یا راهکارهای تشویقی و تسهیلات در نظر بگیرد تا مردم ترغیب شوند و سرمایه‌گذاری کنند. بهتر بود خود دولت در زمانی که می‌توانست سرمایه‌گذاری کند؛ ۱۰- ۱۵ سالی است که اصل ۴۴ خصوصی‌سازی و واگذاری صنایع به بخش خصوصی مطرح است که دولت هیچ کاری انجام نمی‌دهد. قبل از این اصل هم نیامدند این مهم را رقم بزنند. همچنین از سوی نهادهایی مثل ستاد اجرایی فرمان امام(ره)، بنیاد مستضعفان، سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران و... نیز اقدامی انجام نگرفت.وی با بیان اینکه ما در حال حاضر بحثمان با دولت همین است، افزود: با توجه به اینکه این صنایع، سرمایه در گردش بالایی دارند مثلا تولید رب‌گوجه هم مشکل فروش و بازار و هم مشکل سرمایه در گردش دارد در مرحله اول دولت بیاید به یک نحوی این کار انجام دهد و سپس به مردم واگذار کند؛ در حال حاضر این روش در منطقه ما جواب می‌دهد. ضرورت دارد که ما کارخانه تن ماهی، رب گوجه، کنسرو محصولات کشاورزی داشته باشیم.

آب، را حیاتی پیگیری می‌کنم

هاشمی نخل ابراهیمی درباره چالش آب در شرق هرمزگان با بیان اینکه هفته اخیر بیش از ده نامه به وزیر نیرو در این خصوص ارسال کرده‌ام، گفت: منتظر نمی‌مانیم پس از تشکیل دولت منتخب مدتی به وزیر نیرو زمان می‌دهم و درصورت عدم رفع این چالش از ابزارهای نظارتی مجلس استفاده خواهم کرد.نماینده مردم میناب، سیریک، رودان، جاسک و بشاگرد در پایان ابراز امیدواری کرد: نقش رسانه بسیار مهم و تاثیرگذار است و انشالله بتوانیم باهم برای توسعه شرق هرمزگان و به طورکلی هرمزگان همکاری کنیم.

46

نظر شما