شناسهٔ خبر: 67739124 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

۹ طرح آب و خاک در ساوه اجرا شد 

ساوه - ایرنا - رییس اداره جهاد کشاورزی گفت: ۹ طرح آب و خاک ویژه مدیریت منابع آبی بخش کشاورزی این شهرستان اجرا شد.

صاحب‌خبر -

علیرضا طهماسبی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، اظهار کرد: از ابتدای شروع سال مالی ۱۴۰۲ (ابتدای مهرماه) و با تخصیص ۵۸ میلیارد ریال برای اجرای طرح‌های مصرف بهینه آب، ۹ پروژه آبی و خاکی در شهرستان ساوه به اجرا درآمد.

وی اضافه کرد: ۶ پروژه شامل احیا، لایروبی و مرمت قنات با تخصیص اعتباری بالغ بر ۱۹ میلیارد ریال در مناطق روستایی ساوه در بخش‌های مرکزی و نوبران انجام شد و با اجرای این طرح‌ها آبدهی برخی از این قنوات تا ۱۰۰ درصد افزایش یافت.

رییس اداره جهاد کشاورزی ساوه یادآور شد: سه پروژه نیز در زمینه احداث کانال‌های آبیاری عمومی در سه روستای بخش نوبران و در انهار منشعب از رودخانه مزلقان با اعتباری بالغ بر ۴۰ میلیارد ریال اجرا شد و با اجرای این طرح‌ها راندمان انتقال آب به بیش از ۸۵ درصد رسید.

وی خاطر نشان کرد: در همین مدت و در راستای اجرای طرح‌های مصرف بهینه آب، با تخصیص اعتباری بالغ بر ۱۱۵ میلیارد ریال از محل اعتبارات ملی، ۱۱ پروژه اجرا شد.

طهماسبی یادآور شد: پنج پروژه در زمینه احیا، لایروبی و مرمت قنوات با اعتباری به میزان ۲۸ میلیارد ریال اجرا شد و با اجرای این پروژه‌ها آب کشاورزی مناطق مختلف در شهرستان تامین و از تنش خارج شد، اما با کاهش نزولات و تغییر شکل از برف به باران، آبدهی قنوات مخصوصا در مناطق کوهپایه‌ای به شدت کاهش یافته است.

افزون بر ۱۳۵ هزار هکتار اراضی کشاورزی در شهرستان ساوه وجود دارد که ۲۱ هزار هکتار آن باغات و ۱۱۴ هزار هکتار دیگر را زمین‌های زراعی شامل می‌شود.

نظر شما