شناسهٔ خبر: 67739121 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای زنجان

رهاسازی آب سد آیدوغموش برای آبیاری شالیزارها و باغ‌های طارم آغاز شد

زنجان - ایرنا - مدیرعامل شرکت آب منطقه ای زنجان گفت:‌ رهاسازی آب سد آیدوغموش از اواخر هفته گذشته برای سیراب کردن شالیزارها و باغ‌های زیتون طارم آغاز شد که این آب به زودی به شهرستان می‌رسد.

صاحب‌خبر -

اکبر باقری روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با توجه به کمبود بارشها و خشکسالی‌های متوالی و کاهش آب رودخانه قزل‌اوزن، طی چند سال اخیر با پیگیری ها و برنامه ریزی های لازم، از سد آیدوغموش، آب خریداری شده است که در شالیزارها و باغهای زیتون شهرستان طارم مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به تامین حقابه کشاورزان از رودخانه قزل اوزن، اظهار داشت: در سالیان اخیر از طریق تعامل با شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی نسبت به رهاسازی آب از سد آیدوغموش برای جبران کمبود آب کشاورزی طارم در فصول گرم سال اقدام و مجوز تخصیص حقابه‌های کشاورزی طارم از رودخانه قزل اوزن از شرکت مدیریت منابع آب ایران دریافت شده است.

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: رهاسازی آب سد آیدوغموش برای تامین آب مورد نیاز زمین های کشاورزی شهرستان طارم به رودخانه قزل‌ اوزن سرازیر شد.

نبی‌اله محمدی گفت: با توجه به کاهش دبی ورودی قزل اوزن در شهرستان طارم و اطلاع از وضعیت خشکی آن در پایین دست شهرستان طارم به ویژه بخش گیلوان، پیگیری‌های لازم برای رهاسازی آب از سد آیدوغموش که از جریان سطحی این رودخانه وجود می‌آید و از شاخه‌های اصلی رودخانه قزل‌اوزن محسوب می‌شود، انجام شد.

وی با بیان اینکه سد آیدوغموش به منظور بهره‌گیری بیشتر از آب‌های سطحی و توسعه و بهبود آبیاری اراضی منطقه احداث شده است، اظهار داشت: برای رها سازی آب این سد مذاکره با شرکت‌های آب منطقه‌ای استانهای زنجان و آذربایجان شرقی و وزارت نیرو انجام شد.

محمدی خاطرنشان کرد: اواخر هفته گذشته تفاهم نامه بین ۲ شرکت آب منطقه‌ای زنجان و آذربایجان شرقی منعقد و با پیگیری های لازم روز پنجشنبه ۲۸ تیرماه رهاسازی آب از سد انجام شد که این آب طی روزهای آتی به مزارع مقصد خواهد رسید.

رود بزرگ قزل اوزن از مسیر غرب، شمال غرب و شمال استان زنجان می‌گذرد که در بخش‌هایی با استانهای گیلان، قزوین، اردبیل، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و کردستان حدود مرزی پدید آورده است.

قزل اوزن را می توان در میان طولانی ترین رودخانه های ایران قرار دارد که از ارتفاعات بلند کردستان و آذربایجان شرقی سرچشمه می گیرد و پس از طی کردن مسیری پر پیچ و خم به رود بزرگ شاهرود می پیوندد و رودخانه سفیدرود را تشکیل می دهد.

بیش از نیمی از این رود طویل در خاک استان زنجان قرار دارد.

نظر شما