شناسهٔ خبر: 67738777 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

فضای حسینیه تفت، پاسخگوی جمعیت آیین نخل‌برداری نیست/هیات امنا همت کند+فیلم

یزد- ایرنا- آیین بزرگ و معروف نخل‌برداری حسینیه امام "ره" (شاه‌ولی) شهر تفت یزد امسال نیز عصر عاشورا در این مکان مذهبی و مقدس برگزار شد و خیل مشتاقان اباعبدالله (ع) از سراسر کشور راهی این حسینیه شدند اما امسال نیز آنچه به وضوح مشاهده کردیم کوچکی فضای حسینیه در برابر انبوه جمعیت عزادار بود.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، آیین روز عاشورای تفت که نخل برداری، اصلی‌ترین بخش آن است در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده و آیین نخل برداری آن در نوبت ثبت جهانی است؛ حسینیه امام (شاه‌ولی) نیز پارسال از سوی رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، حکم بزرگترین حسینیه ایران را دریافت کرد.

عصر روز عاشورا، همچون سال های قبل، دهها هزار نفر از مردم سراسر ایران با حضور در این حسینیه و شرکت در مراسم نخل برداری به یاد سیدالشهدا(ع) و شهدای دشت کربلا، اشک ماتم ریختند و به سر و سینه زدن؛ این مراسم به صورت مبسوط از شبکه سه سیما پخش شد.

حضور عاشقان ابا عبدالله(ع) همچون سال های گذشته به حدی بود که درصد بالایی از جمعیت حاضر در خارج حسینیه مستقر و عزاداری می کردند؛ علاوه بر فضای حسینیه، میدان روبروی آن و خیابان جنب این مکان مذهبی هم مملو از جمعیت بود.

پلاک خودروهای پارک شده در رودخانه خشک تفت و خیابانهای اطراف آن نیر نشان میداد که درصد بالایی از شرکت کنندگان در این مراسم معنوی از سایر نقاط کشور عازم این مکان شده اند اما حسینیه، پاسخگوی این خیل جمعیت نبود.

سالهاست که بحث توسعه حسینیه امام (ره) تفت مطرح است و اما تاکنون عملی نشده است و به جز یک مورد که چند سال قبل، اندکی به فضای این حسینیه اضافه و کف آن مرمت شد همچنان دست نخورده باقی مانده است.

این حسینیه تاریخی، نیاز به توسعه دارد و لازم است به هر نحوی که متولیان و بویژه هیات امنای حسینیه صلاح می دانند نسبت به افزایش فضای موجود و توسعه آن اقدام کنند؛ این مکان با وضعیت موجود، نمی‌تواند پاسخگوی این خیل جمعیت باشد.

زمزمه هایی به گوشی می‌رسد مبنی بر اینکه مسوولان تفت با طرح توسعه آن موافقت کرده‌اند و فقط همت و تلاش هیات امنای حسینیه را می طلبد که امیدواریم محقق شود

لازم است کارشناسان، اهل فن و متولیان این حسینیه با همفکری مسوولان ارشد استان برای توسعه این مکان تاریخی اقدام کنند و به طریق کارشناسی، فضای این حسینیه را افزایش دهند؛ فضای موجود پاسخگوی این جمعیت کثیر نیست.

متولیان حسینیه و مسوولان شهرستان، همه ساله، تمام تلاش خود را برای هر چه بهتر برگزاری مراسم روز عاشورا و بویژه آیین سنتی نخل برداری آن که به صورت مستقیم از شبکه های مختلف سراسری سیما پخش می شود به کار می گیرند که جای قدردانی دارد اما فضای کوچک حسینیه همچنان مشکلی است که باید حل شود.

فضای حسینیه تفت، پاسخگوی جمعیت آیین نخل‌برداری نیست/هیات امنا همت کند+فیلم

رودخانه خشک تفت، کمک کار خوبی برای مسوولان این مراسم بود تا خودروهای عزاداران را که اغلب آن ها از سایر نقاط کشور عازم این شهر بوده بودند در خود جای دهد.

امید است با همت هیات امنای حسینیه و دیگر مسوولان شهرستان، طرح توسعه حسینیه شاه ولی تفت و افزایش فضای آن با همکاری و یاری مسوولان ارشد استان در دستور کار قرار گیرد.

زمزمه هایی به گوشی می‌رسد مبنی بر اینکه مسوولان تفت با طرح توسعه آن موافقت کرده‌اند و فقط همت و تلاش هیات امنای حسینیه را می طلبد که امیدواریم محقق شود.

تفت در ۲۰ کیلومتری شهر یزد قرار دارد.

برچسب‌ها:

نظر شما