شناسهٔ خبر: 67738386 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان:

قلعه‌ فلک‌الافلاک، نخستین پایگاه تشیع در جهان اسلام است

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان گفت: قلعه‌ فلک‌الافلاک نخستین پایگاه تشیع در جهان اسلام است که پیش از دوران صفویان در خرم‌آباد پایه‌گذاری شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری ایمنا از لرستان؛ عطا حسن‌پور، صبح امروز _ شنبه سی‌ام تیرماه _ در نشست با خبرنگاران اظهار کرد: ۶۰۰ سال قبل از اینکه صفویان در ایران مذهب شیعه را بنیان‌گذاری کنند، در خرم‌آباد و در قلعه فلک‌الافلاک (دژ شاپور خواست) حاکمی به نام ابونجم بدربن حسنویه در این قلعه نخستین پایگاه شیعه را در دنیا پایه‌گذاری کرد.

وی افزود: بدربن حسنویه شیعه مذهب و از کردهای دیاله عراق بود که برای رفاه حال زائران و حجاجی که از مسیر خرم‌آباد تردد می‌کردند، پل‌ها، آب‌انبار و جاده‌هایی را ساخت و برای این بناهای عام‌المنفعه هزینه‌های زیادی را صرف کرده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان گفت: پل‌های ساخته در زمان بدربن حسنویه، پل کشکان، سی‌پله، معمولان، پلدختر و گاومیشان بودند.

حسن‌پور با بیان اینکه دره خرم‌آباد نیز یک گذرگاه تاریخی است که در قلب آن قلعه فلک‌الافلاک قرار دارد، گفت: با توجه به قرار گرفتن این قلعه روی بلندترین صخره امکان نفوذ و اشراف کامل برهمه قسمت‌ها وجود داشت و بدربن حسنویه قلعه را مقر حکومت خود در نظر گرفت و حکومتش در راستای منافع مردم بود و با این تفکر که در گذرگاه خرم‌آباد نباید به کسی تعرض و مشکلی ایجاد شود، این بناهای عام‌المنفعه را در طول مسیر ساخت.

وی با بیان اینکه قرن چهارم دوران طلایی تشیع در ایران و بدربن حسنویه نیز در این قرن حاکم بود و به قدری به مردمش محبت کرد که در تاریخ نوشته شده است، اضافه کرد: در این قرن حاکم خرم‌آباد سکه طلا ضرب می‌کرد.

نظر شما