شناسهٔ خبر: 67738352 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

چین دخالت رئیس کمیسیون اروپا در تایوان را «بازی با آتش» خواند

ایرنا

یک روز پس از انتخاب مجدد «اورسولا فون در لاین» به سمت ریاست کمیسیون اروپا و بیانیه مداخله جویانه وی در مورد تایوان و بازدارندگی چین، پکن سخنان این مقام اروپایی را بازی با آتش خواند.

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق، پکن با دستورالعمل‌های سیاسی فون درلاین در مورد وضعیت تایوان، مخالفت کرد.

به نوشته این شبکه، انتخاب مجدد فون در لاین به عنوان رئیس کمیسیون اروپا از همان ابتدای کار درگیری‌هایی را در سطح بین‌الملی ایجاد کرده است؛ از جمله در چین که دولت این کشور دستورالعمل‌های سیاسی وی را با عنوان «مداخله محض» در امور داخلی خود محکوم کرده است.

وانگ لوتانگ مدیرکل امور اروپا در وزارت امور خارجه چین دیروز جمعه و یک روز پس از آنکه فون در لاین اکثریت آرا را برای سمت ریاست کمیسیون اروپا بدست آورد، گفت: «بازی با آتش در تایوان بسیار خطرناک است». وی سپس افزود: «مداخله به هیچ وجه انتخاب درستی برای اروپا نیست».

یورو نیوز سپس تشریح کرده است: اتهامات لوتانگ به رئیس کمیسیون اروپا به بخشی از بیانیه وی پس از انتخاب مجدد مربوط می‌شود که براساس آن فون در لاین را متعهد به همکاری نزدیک با ژاپن، کره جنوبی، نیوزلند و استرالیا می کند.

فون در لاین در سندی ۳۰ صفحه‌ای در همین زمینه نوشت: «این تعهد شامل تلاش‌های جمعی ما برای استقرار طیف گسترده‌ای از دولت‌های ترکیبی با هدف بازدارندگی چین به‌ویژه در موضوع تایوان است».

این رسانه یادآور شده است که از نقط نظر چین، هر بیانیه‌ای به نفع تایوان خط قرمزی است که هیچ کشوری، چه متحد و چه دشمن، نباید از آن عبور کند.

جمهوری خلق چین (PRC) تایوان را بخشی از قلمروی خود دانسته که باید به سرزمین اصلی بازگردد؛ موضوعی که تایوان آن را رد کرده و ادعا می‌کند که پس از سال‌ها ایجاد نهادهای دموکراتیک، خود یک کشور واقعی مستقل است.

در این میان، اتحادیه اروپا اگرچه تایوان را به رسمیت نمی شناسد و سفارتی در آنجا ندارد، اما دو طرف روابط خود را در سطح پایین تری در موضوعات مختلفی از جمله انرژی های تجدیدپذیر، امنیت، تحقیق، حفاظت از داده ها، حقوق بشر و مهمتر از همه نیمه هادی ها، ادامه می دهند.

نظر شما