شناسهٔ خبر: 67737990 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

کلید مقابله با تغییرات آب‌وهوایی مشخص شد

بخش ساختمان، کلید مبارزه با تغییرات آب‌وهوایی است.

صاحب‌خبر -

ویفروم گزارش کرد بخش ساختمان مسئول ۳۷ درصد از کل انتشار کربن در سطح جهان شامل بخش‌های متعددی است به همین دلیل کاهش انتشار کربن آن سخت‌تر است و باید انتقال سبز را تسریع بخشد.

بر اساس گفته مجمع جهانی اقتصاد و گروه مشاوره بوستون، انتقال سبز زنجیره ارزش ساختمان می‌تواند ۱.۸ تریلیون دلار فرصت‌های بازار را در سطح جهان باز کند، همچنین ارزش اجتماعی و زیست‌محیطی قابل‌توجهی دارد.

برای استفاده کامل از فرصت‌های ارائه شده توسط انتقال سبز بخش‌های ساختمان، ذینفعان در سراسر زنجیره ارزش باید رویکرد استراتژیک و مشارکتی، به‌ویژه در مورد تنظیم استاندارد، توسعه شاخص، طراحی سیاست و نوآوری اتخاذ کنند.

ساختمان‌ها برای پاسخگویی به نیازهای بشر ساخته می‌شوند. آنها طبیعت را شکل می‌دهند و از آن شکل می‌گیرند. آنها ما را شکل می‌دهند، همانطور که ما آنها را شکل می‌دهیم.

اکنون که موج گرما از آمریکای شمالی تا آسیا را فرا گرفته است و انتظار می‌رود تابستان ۲۰۲۴ گرم‌ترین رکورد سال باشد، زمان آن رسیده است که به ساختمان‌های خود به‌عنوان راهی برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و همچنین کمک به سازگاری با شرایط آب‌وهوایی در حال تغییر نگاه کنیم.

به‌طور قابل‌توجهی، زنجیره ارزش بخش ساختمان شامل بخش‌های صنعتی سخت‌تر مانند فولاد و سیمان است که کربن‌زدایی آن را چالش‌برانگیزتر می‌کند. همانطور که اولویت‌های حیاتی در مبارزه با تغییرات آب‌وهوایی را ارزیابی می‌کنیم، بخش ساختمان به وضوح نیازمند توجه فوری است.

پیگیری گذار سبز در بخش ساختمان می‌تواند فرصت‌های قابل‌توجهی را باز و رشد پایدار را ارائه کند. در حال حاضر، صنعت در حال تغییر است و مدل‌های توسعه جدید را دنبال می‌کند. این انتقال بیش از پاسخی به نوسانات اخیر در بازار است. این حرکتی راهبردی برای بازیگران زنجیره ارزش مانند توسعه‌دهندگان، سازندگان و ارائه‌دهندگان مواد است که با روندهای جهانی و تقاضای فزاینده برای اقدامات پایدارتر برای ایجاد ارزش بلندمدت هماهنگ است.

بارزترین و فوری‌ترین حوزه تاثیر در نحوه طراحی و ساخت ساختمان‌هایمان است. موادی که ما استفاده می‌کنیم مهم است، همانطور که از کجا می‌آیند و چگونه در محیط ساخته شده اجرا می‌شوند.

خبر خوب این است که گذار به شیوه‌های ساختمانی پایدارتر فرصت‌های متعددی را برای رشد و ایجاد ارزش در طول زنجیره ارزش خود ارائه می‌دهد.

طرح‌ها و سیستم‌های کارآمد انرژی می‌توانند منجر به صرفه‌جویی قابل توجهی در هزینه‌ها برای بازیگران زنجیره ارزش شوند. طراحی‌های غیرفعال ساختمان، سیستم‌های گرمایش و سرمایش با راندمان بالا و سیستم‌های مدیریت انرژی پیشرفته، مصرف انرژی، مواد و هزینه‌های عملیاتی را کاهش می‌دهند.

با اتخاذ شیوه‌های پایدار، بازیگران زنجیره ارزش همچنین می‌توانند محصولات متفاوتی را ارائه دهند که مشتریان آگاه از محیط‌زیست را جذب می‌کند، به مشوق‌های مالی عمومی و تجارت کربن بالقوه برای جبران هزینه‌های سرمایه‌گذاری اولیه دسترسی پیدا می‌کنند و در نتیجه قابلیت مالی آنها را بهبود می‌بخشد.

ساختمان‌های سبز اغلب دارای ویژگی‌هایی هستند که تعامل اجتماعی را تقویت می‌کنند، مانند فضاهای سبز قابل دسترس و مراکز اجتماعی که کیفیت زندگی انسان را افزایش می‌دهد.

این ساختمان‌ها همچنین آلودگی را کاهش داده و از تنوع زیستی محافظت و آن را تقویت می‌کنند. با بهبود کیفیت هوا و آب، ساختمان‌های سبز شرایط زندگی سالم‌تری را نیز ایجاد می‌کنند.

انتقال سبز در زنجیره ارزش بخش ساختمان همچنین فرصتی برای باز کردن پتانسیل توسعه بازار و کسب مزیت رقابتی است. بر اساس مطالعه مجمع جهانی اقتصاد در مورد انتقال زنجیره ارزش بخش ساختمان در چین و فراتر از آن، گذار سبز زنجیره ارزش بخش ساختمان می‌تواند حدود ۱.۸ تریلیون دلار فرصت‌های بازار را در سطح جهان باز کند.

با افزایش تقاضا برای شیوه‌های ساخت‌وساز پایدار، همسویی با استانداردهای بین‌المللی و پرورش نوآوری می‌تواند رقابت را تقویت کند. به‌عنوان مثال، ساختمان‌های مدولار و مصالح پیش ساخته که زمان ساخت و ضایعات را کاهش می‌دهند، به ویژه در مناطق شهری مانند خاورمیانه که به سرعت در حال توسعه هستند، جذاب خواهند بود.

پیوند بین ساختمان‌ها و تغییرات آب‌وهوایی مدت‌هاست که نقطه کانونی بحث‌های جهانی در مورد کاهش و سازگاری بوده است. نتایح گزارش‌ها نشان داده است که کربن‌زدایی بخش ساخت‌وساز و کاهش آلاینده‌ها نیاز فوری است.

کارشناسان بر این باورند که ایجاد صنعت ساختمان پایدار امکان‌پذیر است و به همکاری بین بخش‌ها و کشورها نیاز دارد.

منابع

climateforesight.eu

caixinglobal.com

weforum.org

انتهای پیام

نظر شما