شناسهٔ خبر: 67737412 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

سوغات کهگیلویه و بویراحمدبا رنگ و بوی طبیعی

یاسوج - ایرنا - رنگ و بوی طبیعی مهمترین شاخص های سوغات در استان چهارفصل کهگیلویه وبویراحمد محسوب می شود که آن را در نگاه بسیاری از گردشگران و مسافران محبوب و در عین حال به یادماندنی کرده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا،سوغات مردم استان در کنار رنگ و بوی دلپذیرشان، در بردارنده پیشینه فرهنگی مردمانی است که با آمیزه ای از هنر ایرانی و محصولات طبیعی همچون میوه های جنگلی تلاش می کنند محصولاتی ارزان اما سرشار از سلامتی را نثار مهمانان خود کنند.

سیر و سیاحت در تفرجگاه های طبیعی، بناهای تاریخی به یادگار مانده از گذشته و حتی زیارت همه هدف مسافران از سفر نیست بلکه پرسه زنی در بازارهای سنتی و هم صحبتی با مردمان بومی بخش لذت بخش گردشگری محسوب می شود تا از رهگذر آن فرصت خرید محصولات محلی برای ایرانگردان فراهم و همین امر یادگار شیرینی های مسافرتشان می شود.

سوغات از گذشته های دور تاکنون به عنوان غنی ترین فرهنگ سنتی مردم ایران زمین مورد توجه بوده که متناسب با اقلیم جغرافیایی هر منطقه متفاوت است و ظرفیت های منحصر به فرد استان کهگیلویه وبویراحمد موجب شده تا مسافران با هر سلیقه و ذائقه ای از این سرزمین دست خالی بر نگردند.

کهن سرزمین کهگیلویه وبویراحمد مشهور به دیار آریوبرزن با طبیعت زیبای مناطق سردسیری و گرمسیری در فصول مختلف سال همواره میزبان گردشگران پرشماری است و مسافران همواره از انواع صنایع دستی، خوراکی هایی مانند عسل،سبزی های خشک و معطر کوهی، زیورآلات ساخته شده از مهلو و میخک به عنوان ارمغان سفرشان تهیه می کنند که همه این محصولات برگرفته از طبیعت است.

از زیور آلات معطر تا میوه های جنگلی را در کهگیلویه وبویراحمد تهیه کنید

معاون گردشگری اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد گفت:دست ساخته های مهلو و میخک سوغات ارزان قیمت، خوش عطر و زیبایی است که مسافران می توانند به عنوان ارمغان سفر خود در این استان تهیه کنند.

فرشید کرمی افزود: این دست ساخته های اصیل سنتی کهگیلویه وبویراحمد که در سال های اخیر در فهرست آثار ملی ثبت شده در برخی نقاط استان به صورت دستبند،گردنبند و گوشواره ساخته می شود.

رنگ و بوی طبیعی مهمترین شاخص سوغات کهگیلویه و بویراحمد

وی بیان کرد: تولیدات ساخته شده از مهلو و میخک هم از نقطه نظر قیمت و هم عطر و بوی طبیعی محصولاتی منحصربه فرد هستند.

مهلو یا آلبالو وحشی،درختچه ای کمیاب است که فقط در برخی مناطق ایران رشد می کند. میخک که نام علمی آن Syzygium aromaticum است و به میخک صدپر هم معروف است، جوانه‌های گل درخت میخک هستند.

وی با اشاره به اینکه عسل طبیعی و سبزی های خشک کوهی مانند پونه،آویشن کهگیلویه و بویراحمد از دیگر سوغاتی مردم استان برای مسافران است تاکید کرد: استفاده از عناصر طبیعی از ویژگی های اصلی سوغات کهگیلویه وبویراحمد است.

معاون گردشگری اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: میوه های خشک شده که با دست باغداران استان تهیه می شود از دیگر سوغات های مردم استان است.

رنگ و بوی طبیعی مهمترین شاخص سوغات کهگیلویه و بویراحمد

وی خاطرنشان کرد: مردمان کهگیلویه وبویراحمد میوه هایی مانند انجیر،انگور،سیب،هلو، زردآلود،انار و سایر محصولات را خشک و آن را به مسافران عرضه می کنند.

معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد نیز با اشاره به اینکه آجیل محلی گندم برشته از خوراکی های مهم استان است که در فهرست آثار ملی ثبت شده است تاکید کرد: این محصول هم از سوغات های خوشمزه مردم استان است.

این آجیل محلی که مخلوطی از گندم،پسته کوهی،مویز و بادام کوهی است یکی از خوراکی های خوشمزه و محبوب شب یلدا در کهگیلویه و بویراحمد محسوب می شود.

برای درست کردن آجیل محلی گندم برشته ابتدا گندم‌ها را شسته و داخل یک ظرف مناسب ریخته پس از آن موادی مانند آب پنیر، شیر، زردچوبه و نمک را به گندم اضافه و مخلوط کرده و تا سه روز در این مواد خوابانده می شود و داخل یک آبکش بزرگ ریخته و جلوی آفتاب گذاشته تا خشک می شود.

پس از خشک شدن گندم را بو می داده و با مواد دیگر مانند مغز بادام شیرین شده بو داده، پسته وحشی و مویزی مخلوط می کنند و آجیل آماده مصرف می شود.

معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد با یادآوری اینکه پارسال طریقه فراوری میوه جنگلی بنه در فهرست آثار ملی ثبت شد تاکید کرد: این محصول هم سوغاتی منحصر به فرد محسوب می شود.

وی افزود:طریقه جداکردن میوه جنگلی بنه از هسته و درست کردن رب ربنیک یا به گویش محلی رملک در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

برای چیدن دانه های بنه اهالی مناطق روستایی کهگیلویه وبویراحمد به دل کوه زده و از درختان دانه های کوچک این میوه جنگلی را می چینند،بانوان نیز ابتدا دانه های کوچک میوه های جنگلی را بر روی پارچه تمیزی پهن کرده و بعد از خشک شدن آن را در هاون چوبی یا سنگی ( در زیان محلی، سِرکو) می‌ریزند و می‌کوبند و سپس بنه ها را الک کرده ،شسته و سپس آن را درون دیگ می‌ریزند و به مدت ۲ ساعت می‌پزند تا مغز سبز رنگ آن سیاه و پخته شود.

در مرحله بعد دوباره بنه‌ها را درون سِرکو یا هاون چوبی می‌کوبند و بعد از کوبیدن آنان را می‌شویند تا پوست آن کنده شود و باز به مدت یک ساعت زیر آفتاب قرار می دهند و سپس بنه‌ها را درون تابه بزرگ و با حرارت بو می‌دهند و این کار به صورت دستی و به وسیله سنگ‌های صاف انجام می‌شود که جذابیت زیادی برای جذب گردشگران دارد.

در مرحله بعد مغز و پوسته‌های بنه که با هم مخلوط شده با دست یا الک جدا می‌کنند و مغز بنه آماده می‌شود و در مرحله آخر به مغزها مقداری آب و نمک اضافه می‌کنند و در یخچال می‌گذارند و بعد از سرد و مزه‌دار شدن این آجیل خوشمزه آماده خوردن می شود.

سوغات کهگیلویه وبویراحمد ظرفیتی درآمدزا

این روزها که به مدد شبکه های اجتماعی سوغات و هدایای هر منطقه ای بدون رنج سفر عرضه می شود اهمیت سوغات هر منطقه ای بیشتر از گذشته شده است امری که افزون بر درآمدزایی مستقیم برای تولیدکنندگان لذت استفاده برای مردمان همه نقاط کشور را امکان پذیر کرده می توان از ظرفیت سوغات محلی استان برای ثروت آفرینی بهره بیشتری برد.

کهگیلویه و بویراحمد که حدود ۸۰۰ اثر ملی در فهرست آثار ملی دارد۶۱ آسیاب، ۵۰ خانه تاریخی، ۴۰ قلعه،۴۰ آب انبار،۲۳ بقعه متبرکه،۱۹ گورستان،۱۷ استودان، ۱۳ پل، ۱۳ بافت تاریخی، پنج حمام، پنج مسجد و سه کاروانسرای این استان در فهرست آثار ملی دارد یکی از مقاصد ایرانگردان و جهانگردان در جنوب کشور است اما از این ظرفیت بهره چندانی برای درآمدزایی برده نشده است.

نقوش برجسته تنگ سولک در بهمئی، آثار سنگی چین لوداب، شهر سنگی دلی یاسیر کهگیلویه، قلعه کی نصیر بهادر بویراحمد، قلعه رئیسی کهگیلویه، دو گوردو پا در باشت از جمله بناهای تاریخی مهم ثبت ملی شده این استان است که می توان در کنار آنان با ایجاد بازارچه های عرضه محصولات محلی از قبل آن درآمدزایی کرد.

آبشار یاسوج،چشمه میشی،کوه گل،دریاچه برم الوان،دشت دیل،روستای باستانی مارین معروف به ماسوله جنوب ایران،سواحل سد کوثر،آبشار کیوان، پل تاریخی بریم،روستای تاریخی کریک، تنگ مهریان و بافت تاریخی بلاد شاپور از مهمترین جاذبه های دیدنی استان کهگیلویه وبویراحمد است که با تهیه سوغات منحصر به فرد برای گردشگران به یادماندنی تر می شود.

سالانه بیش از یک هزار گردشگر خارجی و چند میلیون گردشگر ایرانی از جاذبه های این استان دیدن می کردند.

کهگیلویه و بویراحمد با مساحتی حدود ۱۶ هزار کیلومتر مربع وسعت بین استان‌های فارس، بوشهر، چهارمحال و بختیاری، اصفهان و خوزستان واقع شده است.

نظر شما