شناسهٔ خبر: 67736159 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

رضایی: پیشگویی نمی‌کنم، اما تمام کشتی‌گیران ما در المپیک لیاقت کسب مدال را دارند/ کشتی دنیا فقط روسیه نیست

نایب قهرمان کشتی المپیک گفت: نمی‌توانم پیشگویی کنم، اما تمام اعضای تیم‌های ملی کشتی ما در بازی‌های المپیک پاریس لیاقت کسب مدال را دارند.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری میزان - علیرضا رضایی، نخستین کشتی‌گیری که ۲۰ سال پیش مدال سنگین وزن کشتی آزاد را در المپیک کسب کرد، درباره عکس خاطره انگیزش هنگام فینالیست شدن در آتن اظهار داشت: منصور برزگر ۳۰ سال در کسوت مربیگری به‌صورت متناوب سکان تیم‌های ملی را در دهه هشتاد، نود و دوهزار بر عهده داشته است. این عکس حاصل یک الی چهار کشتی در المپیک آتن نیست، بلکه حاصل ۲۰ سال تلاش است. من سال‌ها به‌عنوان یک ورزشکار صفر که وارد کشتی شدم، برای آن تا سطح المپیک زحمت کشیدم، مربی‌گری را نیز از سطح صفر تا المپیک در باشگاه شروع کردم و به‌عنوان مسئول سال‌ها در فدراسیون بودم.

نایب قهرمان کشتی المپیک گفت: غیر از پست ریاست فدراسیون من در تمام پست‌های فدراسیون کشتی در مدت ۵ سال کار کردم. دو دوره نایب رئیس، مدیر تیم‌های ملی، پنج سال سخنگو، در سه رده سنی سرمربی بودم. این ماحصل تجربه مدیریتی، مربیگری و هم تجربه ورزشی است. واقعا ورزشکاری که می‌آید در سطح المپیک مدال می‌گیرد، حاصل شش، هشت ماه، یک الی دوسال نیست. حاصل حداقل ده الی پانزده سال (بستگی به سن ورزشکار دارد) است. این اشکی که در عکس می‌بینید در واقع برای بغضی است که بیست سال برای آن تلاش کردی، زحمت کشیدی و حالا به‌نوعی نتیجه گرفته‌ای.

تعداد طلا‌های ما در المپیک نسبت به عظمت و جایگاه کشتی، مدال زیادی نیست

وی ادامه داد: مسابقات المپیک واقعا مسابقات معظمی است. شما به عملکرد ورزش کشور در طول هفتاد الی هشتاد سال گذشته نگاه کنید، ببینید در ورزش کشتی که سردمدار ورزش‌های دیگر کشور ما در مسابقات جهانی و المپیک است، می‌بینید که ما کلا در مقطع زمانی یاد شده ۱۰ مدال طلا (۴ مدال طلا در کشتی فرنگی و ۶ مدال طلا در کشتی آزاد روی تشک + ۱ مدال متعلق به کمیل قاسمی) مجموعاً ۱۱ مدال طلا داشتیم. این نتیجه نسبت به عظمت و جایگاه کشتی ما، تعداد مدال طلای زیادی نیست و این نشان از سختی و حساسیت مسابقات المپیک دارد.

رضایی با اشاره به مصاحبه‌ای که چندی پیش در رابطه با پیش‌بینی مدال کشتی‌گیرانی که راهی پاریس می‌شوند، داشته، گفت: نمی‌توانم پیشگویی کنم، اما تمام اعضای تیم‌های ملی کشتی ما لیاقت کسب مدال را دارند. اما از لیاقت و استحقاق کسب مدال تا کسب مدال، خودش زمان و داستان بسیاری است که به خیلی مسائل از جمله نحوه آمادگی، نحوه ریکاوری، نحوه کوچینگ، موضوع لحاظ روحی و روانی و ... حتی یک وعده غذایی نامناسب بستگی دارد.

وی افزود: در مطالعه جالبی که داشتم خواندم تیم ملی فوتبال انگلیس در مسابقات یورو، نزدیک به ۲۸ نفر برای ریکاوری تیم داشته است که نشان می‌دهد این تنها یک بازی نیست، بلکه علم است. باید تیم‌های ریکاوری قوی برای ورزش‌های مثل کشتی، وزنه‌برداری، تکواندو و ... که راهی المپیک می‌شوند، کنار تیم قرار داد. تمام اعضای تیم‌های ملی کشتی ما خوب هستند و استحقاق کسب مدال المپیک را دارند، اما ان‌شاالله که خوب ریکاوری و به لحاظ روحی و روانی نیز خود را جمع‌وجور می‌کنند، و برای شرکت در مسابقات سبک بال باشند، نباید روی بچه‌ها فشار بیش از حد باشد تا از نظر فنی و قابلیت‌های روحی و روانی در بهترین شرایط وارد مسابقات المپیک شوند.

کمیل قاسمی لیاقت کسب مدال المپیک را داشت

نفر سوم جهان درخصوص مدال طلای المپیک لندن که پس از تایید دوپینگ رقبای کمیل قاسمی به وی رسید نیز اظهار داشت: کمیل از کشتی‌گیران با غیرت است که به لحاظ فنی نیز جزو بهترین‌هاست. من سال‌ها کنار تشک مسابقات کمیل را همراهی کرده بودم و در المپیک ۲۰۱۲ لندن نیز به‌عنوان مربی در خدمت تیم ملی کشتی آزاد بودم. او جوان بسیار شایسته‌ای است که واقعا و انصافاً لیاقت کسب مدال المپیک را داشت.

المپیک مانند جام جهانی فوتبال از حساسیت ویژه‌ای برخوردار است

وی با بیان اینکه مسابقاتی مانند المپیک که هر ۴ سال یک بار برگزار می‌شود، مانند جام جهانی فوتبال از حساسیت ویژه‌ای برخوردار است و زمان بسیار مناسبی برای برنامه‌ریزی‌های خوب تیم‌هاست، گفت: کشتی‌گیری که در المپیک مدال کسب می‌کند حاصل ۴ سال تمرین مداوم است، نه پنج شش ماه تمرین اردویی که منتهی به مسابقات المپیک می‌شود. وقتی به صورت مسئله نگاه می‌کنیم می‌بینیم همه کشتی‌گیران ما توانایی، شرایط و لیاقت کسب مدال را دارند، اما حریفان خوبی نیز دارند که نباید از آن‌ها غافل شویم. میدان المپیک، میدان سختی است و کسانی که مدال می‌گیرند از این سختی‌ها عبور می‌کنند، کادر فنی، عوامل پشت پرده همچون مربی تغذیه، ماساژور، ریکاوری، روانشناس و کشتی‌گیران فشار بسیار سخت و زیادی را متحمل می‌شوند. هر چقدر هماهنگی میان این‌ها بهتر و بیشتر باشد، شرایط سهل و آسان‌تر می‌شود.
روس‌ها تنها بخشی از کشتی جهان هستند

رضایی عدم حضور مدعیان و حریفان روس در المپیک پاریس را در مدال‌آوری کشتی‌گیران کشورمان بی‌تاثیر ندانست و در این خصوص گفت: نبود حریفان سرسخت روس تمام مسئله نیست، چون کشتی دنیا فقط روسیه نیست. نزدیک به ۳۰ کشتی‌گیر از روسیه برای شرکت در المپیک به کشور‌هایی دیگر مهاجرت کرده‌اند و همه آن‌ها مدعی هستند. نباید فراموش کنیم که تیم ایالات متحده نیز امسال مدعی‌تر از همیشه در صحنه حضور دارد، همانطور که سال‌های گذشته نیز با شرایط خوبی آمده بودند. ضمن اینکه کشتی‌گیران ما در مقابل هیچ حریفی از پیش باخته نیستند. نباید فکر کنیم با نبود روس‌ها همه چیز برای ما مهیا و عرصه برای قهرمانی ما خالی شده است، روس‌ها تنها بخشی از کشتی جهان هستند، عدم حضور روس‌ها تنها یک فرصت است که کشتی‌گیران ما باید از این فرصت به‌خوبی استفاده کنند. منصور برزگر مثالی داشت که همیشه آن را می‌زد و می‌گفت: به هر بیشه گمان مبر که خالی است، شاید که پلنگی خفته باشد.

چکیده کشتی دنیا در مسابقات المپیک حضور دارند

وی در پایان با ابراز امیدواری از اینکه کشتی‌گیران کشورمان خوش‌رنگ‌ترین مدال‌ها را در المپیک پاریس کسب کنند، خاطرنشان کرد: تمام حریفان برای ما حریف هستند، ۱۶ کشتی‌گیر در هر وزن حضور دارند، یعنی چکیده کشتی دنیا در مسابقات المپیک حضور دارند. اگر در هر ۵ وزن کشتی آزاد مدال بیاوریم، بسیار عالی است. فارغ از رنگ مدال‌ها انتظار من خوش‌بینانه ۳ مدال و حداقل ۲ مدال در کشتی آزاد است. اگر ما سه مدال در رنگ‌های مختلف بگیریم، نتیجه بسیار خوبی است. در کشتی فرنگی نیز اگر ما بتوانیم بین ۳ الی ۴ مدال با توجه به اینکه تعداد اعضای تیم ملی فرنگی از تیم ملی آزاد بیشتر است، خیلی عالی است. ما فقط می‌توانیم دعا کنیم تا بهترین نتایج برایشان رقم بخورد و روز، روزشان باشد و در شرایط خوب روحی و جسمی وارد مسابقات شوند.

انتهای پیام/

نظر شما