شناسهٔ خبر: 67733520 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شهروند | لینک خبر

المپین قایقرانی در گفت‌وگو با «شهروند» :

برای شادی مردم می‌جنگیم!

مهسا جاور از سختی‌های یک ورزشکار در مسیر رسیدن به المپیک پاریس می‌گوید

صاحب‌خبر -

[شهروند] در فاصله 8روز تا آغاز رسمی المپیک 2024پاریس، یکی از رشته‌های شگفتی‌ساز کشورمان در مسیر کسب سهمیه المپیک، قایقرانی بود. رشته‌ای با کسب 5سهمیه‌ که البته قسمت جالب‌تر آن، اختصاص یافتن سه سهمیه به زنان قایقران بود. مهسا جاور و زینب نوروزی، دو ملی‌پوش کشورمان که در مسابقات هانگژو هم نخستین مدال کاروان کشورمان را کسب کرده بودند؛ موفق شدند برای نخستین بار در رویینگ دونفره کسب سهمیه کنند؛ از سوی دیگر فاطمه مجلل هم در رشته کانو، دیگر ملی‌پوش زن ایران در المپیک 2024خواهد بود. به همین بهانه با مهسا جاور، گفت‌وگویی داشتیم که در ادامه خواهید خواند.

دخترم مهم‌ترین انگیزه من است
جاور که یک دختر پنج ساله دارد و گاهی هم او را با خود به محل تمرین می‌آورد؛ به‌عنوان تنها مادر کاروان المپیک 2024پاریس در همین خصوص می‌گوید: «او بزرگ‌ترین انگیزه من در مسیر المپیکی شدن بود. دلم می‌خواهد الان و سال‌های بعد به اینکه من مادرش هستم، افتخار کند. مادر شدن بهترین حسی بود که می‌توانستم در زندگی تجربه کنم اما متأسفانه به‌خاطر تیم ملی روزهای زیادی از او دور هستم. به تازگی 33روز در رویه اردو داشتیم و دیروز هم به پاریس آمدیم تا 18روز اینجا باشیم؛ در این زمان‌ها خانواده‌ام از دخترم نگهداری می‌کنند و همین‌جا می‌خواهم از آنها تشکر کنم.

به پینه‌های روی دستم افتخار می‌کنم
سال گذشته بعد از جنجال مربوط به حسین کنعانی‌زادگان و دریافت حواله‌های چند میلیاردی واردات ماشین برای فوتبالیست‌ها، جاور از نخستین کسانی بود که به این ماجرا انتقاد کرد. او که البته به شکل متفاوتی به این تبعیض اعتراض کرده بود؛ با انتشار تصویری از دست‌های پینه‌بسته‌اش، نوشته بود «به ما حتی حواله خرید پراید هم نمی‌دهند.» جاور در همین خصوص می‌گوید: حرف من این نیست که چرا به فوتبالیست‌ها حواله واردات خودرو دادند؛ من می‌گویم اگر چنین امکانی فراهم است؛ خب برای همه فراهم باشد. ما تنها رشته‌ای هستیم که در تمام 12ماه سال در اردو هستیم. فقط در پایان هفته می‌توانیم به خانه برویم و حق ما این نیست که دغدغه اجاره خانه و... داشته باشیم؛ چراکه اردوها و تمرینات ما به شکلی است که نمی‌توانیم شغل دومی هم داشته باشیم.» او ادامه داد: «وقتی پینه‌های روی دستم را می‌بینم به تلاش و ممارست خودم افتخار می‌کنم. اینطور نیست که از وجود آنها خجالت بکشم؛ اینها نشانه تلاش و لیاقت من است.»

این رشته برای دختران است!
ملی‌پوش کشورمان در واکنش به اینکه قایقرانی تنها رشته‌ای است که تعداد ورزشکاران زنی که موفق به کسب سهمیه شدند؛ از مردان بیشتر است؛ گفت: «این رشته بسیار سخت است و اتفاقا به همین دلیل است که دختران ایرانی در آن موفق هستند. من فکر می‌کنم که پسرها کمتر توانایی دوری از خانواده و تحمل اردوهای بلندمدت را دارند؛ شاید به همین دلیل است که ما دختران با کسب سه سهمیه تاریخ‌‌سازی‌ کردیم.»

در پاریس تمام توان‌مان را می‌گذاریم
جاور درخصوص مسابقات المپیک پاریس گفت: «توقع مدال داشتن شاید دور از انتظار  باشد، اما می‌خواهم یک قول به مردم ایران بدهم؛ تمام توان و انرژی خودمان را برای اینکه فقط یک لحظه شما را شاد کنیم، انجام خواهیم داد.»

نظر شما