شناسهٔ خبر: 67733518 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: العالم | لینک خبر

ضربه ی جدید دیوان بین‌المللی دادگستری به رژیم اشغالگر

دیوان بین‌المللی دادگستری نظر مشورتی خود را در مورد تبعات قانونی اشغال سرزمین‌های فلسطین توسط «اسرائیل» صادر کرد و حضور «اسرائیل» در سرزمین‌های اشغالی فلسطین را غیرقانونی دانست و پایان آن را خواستار شد.

صاحب‌خبر -

العالم - فلسطین اشغالی

دیوان بینالمللی دادگستری تاکید کرد که هیچ تغییر جمعیتی توسط رژیم اشغالگر «اسرائیل» در هیچ نقطه از سرزمینهای اشغالی پس از سال 1967 از جمله بیت المقدس شرقی را به رسمیت نمی‌شناسد.

نواف سلام، رئیس این دادگاه گفت: تصرف اراضی فلسطینیان در کرانه باختری از جمله قدس شرقی توسط رژیم صهیونیستی، به منزله نقض قوانین بین‌المللی است و شهرک‌های ایجاد شده در اراضی فلسطینی غیرقانونی بوده و نقض کنوانسیون چهارم ژنو به شمار می‌رود.

این دادگاه اعلام کرد که بر حق فلسطینیان برای تعیین سرنوشت خود و ایجاد یک کشور مستقل تاکید می‌کند. همه کشورها باید با مجمع عمومی و شورای امنیت برای پایان دادن به حضور غیرقانونی اسرائیل در اراضی اشغالی همکاری کنند. سازمان های بینالمللی نباید حضور غیرقانونی اسرائیل در سرزمینهای اشغالی فلسطین را به رسمیت بشناسند.

دادگاه بین‌المللی با اعلام اینکه گسترش اعمال قوانین اسرائیل در کرانه باختری و قدس را موجه نمی داند، افزود : اسرائیل اقتدار خود را به عنوان یک قدرت اشغالگر تحمیل کرده است و اخراج ساکنان سرزمینهای اشغالی از سرزمینهایشان اجباری بوده است.

این دادگاه با اشاره به این که رژیم اشغالگر به ایجاد شهرک‌های جدید در کرانه باختری (بالغ بر 24 هزار شهرک)، سرعت بخشیده است، تاکید کرد که رژیم صهیونیستی باید تمام فعالیتهای جدید شهرک‌سازی را متوقف کند.

ریاض المالکی وزیر امور خارجه تشکیلات خودگردان فلسطین تاکید کرد که دیوان بینالمللی دادگستری بر حق فلسطینیان برای آزادی از استعمار تاکید کرده است.

وی افزود: همه کشورها باید وظایف خود را برای به رسمیت نشناختن حضور غیرقانونی اسرائیل انجام دهند. وی توضیح داد که تصمیم دادگاه به منزوی کردن کسانی که بر انکار حقوق مردم فلسطین اصرار دارند، کمک می کند.

نخست وزیر اشغالگر، تصمیم دادگاه بینالمللی را نادرست دانست

بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی در اولین واکنش به رای مشورتی دیوان بین‌المللی دادگستری تاخت و این حکم را اشتباه خواند. وی مدعی شد که مردمش اشغالگر سرزمین خود و میراث پدرانشان نیستند و هرگونه تصمیم نادرست در لاهه این واقعیت تاریخی را مخدوش نخواهد کرد.

ایتامار بن گویر وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی نیز حکم دیوان بین‌المللی دادگستری را بیانگر یهودستیزی این دیوان دانست و مدعی شد پند و اندرزهای دیوان لاهه را نمی‌ پذیرد.

در همین حال، بزالل اسموتریچ وزیر دارایی افراطی کابینه اسرائیل نیز ، سلطه کامل اشغالگران بر کرانه باختری را خواستار شد.

نظر شما