شناسهٔ خبر: 67731862 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

قدمت ۱۵۰ ساله آیین علم بندان بردسکن

در ماه محرم طبق سنت هر ساله و قدیمی، مراسم علم بندان که قدمت ۱۵۰ ساله در بردسکن دارد با روش های خاصی در مناطق مختلف این شهرستان اجرا می شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی،  محقق فرهنگ عامه بردسکن گفت: با اعلام به اهالی منطقه برای مراسم علم بندان عاشقان حسین در تکیه یا مسجد حضور پیدا می کنند و پس از مدح و اشعاری در فرارسیدن ماه محرم و توسل به اهل بیت پذیرایی شده و علم سال قبل که روپوش و به قول مشهور لباس متبرک و پوشش آن نیازمند تعویض بوده با مرثیه و مدح تعویض می شود و مردم پس از بستن علم به زیارت علم اباعبدالله می پردازند و توفیق عزاداری و سلامت برای خود و پیروان آن حضرت را آرزو می کنند.

مجتبی نظام آبادی افزود: چارقدها و پارچه های منقوش با رنگ های متفاوت، پارچه ها و چارقدهای رشته دار، شال های سبز و سیاه و زرد زیرتیغه علم به صورت عموی بسته می شوند و پوشش چوبه علم نیز بیشتر رنگ مشکی و سبز است.

وی گفت: سنت آئینی علم بندان بیش از ۱۵۰ سال در شهرستان بردسکن قدمت دارد و ریش سفیدان به این سنت تاکید دارند و این مراسم معنوی در پایداری سنت های محرمی بردسکن نقش فراوان داشته است.

این محقق فرهنگ عامه بردسکن افزود: قبلا علم های متفاوتی برای بستن بوده است که امروزه فقط سه نوع از این علم ها مرسوم است که با بدنه و دستگیره چوبی، تیغه فلزی بوده و پیش از این علم های چرخی معروف به علم چرخی بوده و در برخی نقاط مشاهده می شود.

دکتر نظام آبادی گفت: البته علم چرخی به این معنی که هنگامی که علمدار آن را می چرخاند رنگ های سبز و سیاه و دیگر رنگ ها جلوه و نمای زیبایی را روی سر عزاداران به نمایش می گذاشته است.
در همایش پرچمداران بصیرت بردسکن گروه نینوا با چاوشی خوانی مارش عزای سید الشهدا به صدا در آورد.

نظر شما