شناسهٔ خبر: 67730987 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

گزارش اختصاصی ایسنا از چین

چینگهای، سرزمین تنوع و وحدت

فاطمه خوش نیت

چینگهای را می‌توان از حیث ترکیب متنوعی از فرهنگ‌ و اقلیت‌های قومی از جمله، تبتی‌ها، مسلمانان و مغول‌ها، سرزمین تنوع و وحدت شناخت که تمام قومیت‌ها به شکل مسالمت‌آمیزی در کنار هم زندگی می‌کنند. این منطقه یکی از رویایی‌ترین مناطق چین است امکان تحقیق و بررسی در فرهنگ‌های مختلف را برای محققان فراهم‌ می‌کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایسنا، چینگهای یکی از استان‌های پیشرو و رو به توسعه در کشور پهناور چین است که با حمایت‌های دولت مرکزی چین قرار است یکی از استان‌ها توسعه یافته باشد. با توجه به این‌که جمهوری خلق چین از لحاظ اقتصادی به‌عنوان یکی از قدرت‌های مهم در دنیا به شمار می‌رود اما طی سال‌های اخیر سیاست‌های اصولی پکن در جهت توسعه فرهنگی و دیپلماسی عمومی بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

به‌رغم این‌که از دهه‌های نه چندان دور حزب کمونیست چین سیاست‌های اصلاحات و درهای باز را مطرح کرده و به اجرا گذشت و تا به امروز که اقتصاد چین نسبت به رقبای آن توسعه یافته‌تر شده و به‌عنوان یک قدرت مهم اقتصادی جهان به شمار می‌رود.

اما علاوه بر توسعه همه‌جانبه اقتصادی، طی سال‌های اخیر پکن تلاش کرده در راستای سیاست‌های خود به منظور تقویت دیپلماسی عمومی از طرق مختلف توانمندی‌ها و ظرفیت‌های موجود در استان‌های مختلف را معرفی و ارائه کند.

دیپلماسی عمومی که چین در دستور کار برنامه‌های خود قرار داده براساس چهار اصل؛ موسسه کنفوسیویس، مبادلات آکادمیک، تبلیغات بین‌المللی توسط  رسانه‌های دولتی و گردشگری است که تا حدود زیادی موفق شده آنچه می خواهد نسبت به چهره چین ترسیم شود را بدست آورد.

چینگهای سرزمین تنوع و وحدت است؛ اقوام مختلف در این منطقه با یکدیگر و در کنار هم زندگی می‌کنند . جمعیت اقلیت‌های قومی در سرزمین چینگهای به ۲ میلیون و ۴۹۰ هزار نفر می‌رسد. مردم بومی چینگهای عمدتا هان، تبتی، هوی، تو، سالار و مغول هستند. 

چینگهای، سرزمین تنوع و وحدت مسجد دونگ گوآن در استان چینگهای چین

مردمان این سرزمین از تمام اقوام از طریق تعامل، مبادله و یکپارچگی دوستی‌های عمیقی ایجاد کرده‌اند و مانند دانه‌های انار در کنار هم زندگی می‌کنند. تنوع،‌ وحدت، همدلی و مهمان‌نوازی را به راحتی می‌شد با قدم زدن در خیابان‌های شهر شینینگ و در شهرهای اطراف به خوبی دید، از ابراز لطف مردم این سرزمین به اقوام مختلف به ویژه مسلمانان تا توجه خاص مردم این منطقه به وقت نماز و اقامه آن از سوی مسلمانان، وجه تمایز مردم این منطقه با سایر مناطق است. علاوه بر این رستوران‌های متعددی که دارای غذاهای حلال مختص مسلمانان هستند به وفور وجود داشت. 

 در واقع به همان اندازه که مسلمانان در این شهر می‌توانستند به فعالیت‌های خود بپردازند سایر قومیت‌ها نیز به راحتی امکان فعالیت داشتند و به خوبی می‌توان همزیستی مسالمت‌آمیز اقوام را در یک شهر دید. 

هیات رسانه‌ای جمهوری اسلامی ایران در سفری یک هفته‌ای به استان چینگهای در کشور چین و به دعوت اداره روابط خارجی استان در چارچوب دیپلماسی عمومی در جریان روند رشد و توسعه این استان قرار گرفته و ابعاد فرهنگی، قومی و اقتصادی آن را مورد بررسی قرار دادند. که در گزارش نخست ابعاد فرهنگی این سفر بررسی شده و مسائل اقتصادی و توسعه‌ای نیز در گزارش دیگری منتشر خواهد شد.

چینگهای، سرزمین تنوع و وحدت مسجد دونگ گوآن در استان چینگهای چین

یکی از مهم‌ترین مساجد شهر شینینگ در استان چینگ‌های مسجد دونگ گوآن است که ساخت و ساز اولیه آن به سال ۱۹۱۹ بر می‌گردد. این مسجد دارای ظرفیت ۲۳ هزار نفر است که بخش اصلی آن گنجایش هزار نفر را دارد و در مناسبت‌هایی مانند عید قربان و عید فطر که تعداد بیشماری از نمازگزاران به مسجد می‌آیند دولت اجازه‌ می‌دهد تا از خیابان‌های اطراف نیز برای نمازخواندن استفاده شود. همچنین در خیابان، پلیس، پلیس راهنمایی و رانندگی و کارمندان اداره‌های مرتبط برای برقراری نظم و امنیت در محل حضور دارند. شاید بتوان نماز مسلمانان در این بخش را بزرگترین نمایش مسلمانان در چین دانست. 

مسجد دونگ گوآن که تا به امروز ۱۰۵ سال قدمت دارد، به ثبت ملی رسیده و جزو اماکن حفاظت شده به شمار می‌رود.

در کنار مساجد مهمی که در استان چینگهای با توجه به وجود مسلمانان در این استان وجود دارد، معابد مهمی مانند معبد Taer در استان چینگهای با مساحتی بالغ بر ۶۰۰ کیلومتر و قدمتی بیش از ۴۰۰ سال وجود دارد که در شهر شینینگ قرار گرفته است. علاوه بر این که این معبد معماری خاص تبتی را به خوبی نمایش می‌دهد، نحوه عبادت پیروان آن دین و همچنین مکان‌های مشخص برای عبادت و... در معرض دید بازدیدکنندگان بدون هیچ مانعی قرار دارد.

چینگهای، سرزمین تنوع و وحدت معبد Tear در چینگهای

چینگهای، سرزمین تنوع و وحدت معبد Tear در چینگهای

ویدئوی فوق مربوط به یکی از مراکز آموزشی در معبد Tear در استان چینگهای است که افرادی که در این مرکز آموزش می‌بینند، مدرک هم دریافت می‌کنند. البته امکان بازدید عموم از این مکان وجود نداشت.

شهر «سالار» یکی دیگر از بهترین نمونه‌های فرهنگی و گردشگری استان چینگهای است که جمعیتی بالغ بر ۱۶۵ هزار نفر دارد و قوم مسلمان در این شهر ساکن هستند. یکی از نمونه‌های موفق  گردشگری در شهر سالار پارک ملی آن است که مساحتی بالغ بر ۲۴ هزار کیلومتر دارد و مبلغی حدود ۲۲۰ میلیون یوآن در آنجا سرمایه‌گذاری شده است.

قوم سالار از مناطق سمرقند فعلی، ازبکستان و اطراف آن در حدود قرن ۱۳ میلادی به این منطقه مهاجرت کرده‌اند و حدود ۱۷۰ خانواده در این منطقه ساکن شدند. اهالی معتقدند آب و خاک منطقه قبلی خود را به این سرزمین آورده‌اند به همین دلیل در آنجا سکونت کردند. ویدئوی زیر نیز مربوط به پارک ملی و فرهنگی شهر سالار است که نمادهایی از این شهر کهن را در خود جای داده است.

«لان گوی هان» کارشناس اداره گردشگری میراث‌فرهنگی شهر سالار با نام اسلامی رقیه ضمن معرفی شهر سالار اظهار داشت که سه قرآن دست نویس وجود دارد که یکی در شهر سالار، یکی در موزه انگلیس و دیگری در سوریه است و قرآن سالار با قیمت‌ترین بوده و مربوط به دوره عباسیان است و قدمت زیادی دارد. 

به گفته وی در سال ۱۹۵۴ این قرآن برای نمایش به کشور سوریه برده شد و این معرفی در جهان بسیار تاثیرگذار بود. برای آن در شهر سالار موزه‌ای ساختند و قرآن را در شرایط خاصی نگهداری می کنند و هر ساله کارشناسانی از دولت برای رسیدگی و بررسی وضعیت آن و به منظور جلوگیری از آسیب به موزه مراجعه می‌کنند.

این کارشناس اداره گردشگری شهر سالار همچنین گفت که در حال حاضر ۶ مسجد در این شهر ثبت ملی شده است. 

چینگهای، سرزمین تنوع و وحدت برج متحد ملی در پارک ملی شهر سالار در استان چینگهای چین

وی در ادامه با اشاره به استقرار برجی در اثنای پارک ملی شهر سالار گفت: این برج به برج متحد ملی نام گرفته و ۶ تا درب و ۸ گوشه دارد به معنای ۸ خانه است در واقع اجدادی که از سمرقند به این منطقه آمدند بعدها ۸ روستا را تشکیل دادند این عشایر از منطقه ازبکستان بودند. 

کارشناس اداره گردشگری میراث فرهنگی شهر سالار در ادامه توضیح داد که سال‌های قبل رستوران‌ها تنها برای اداره امور زندگی مردم این منطقه ایجاد شده بودند اما اکنون در اکثر شهرهای چین از پکن، شانگهای و ... این رستوران‌ها با مشخصه‌های مربوط به شهر سالار راه اندازی شده‌اند. 

چینگهای، سرزمین تنوع و وحدت دانشگاه اقوام(قومیت‌ها) چینگهای

تبادلات بین‌المللی و آکادمیک یکی دیگر از ابعاد دیپلماسی عمومی دولت چین است که در همین ارتباط دانشگاه اقوام در شهر شینینگ از نمونه‌های موفق است. این دانشگاه در سال ۱۹۴۹ به‌عنوان یک آموزشگاه تاسیس شد. حدود سال ۱۹۶۶ به دلیل انقلاب فرهنگی تعطیل و در سال ۱۹۷۶ مجددا آغاز به کار کرد. در حال حاضر دانشگاه اقوام چینگهای دارای ۲۲ دانشکده در رشته‌های مختلف در مقاطع دکترا، کارشناسی ارشد و کارشناسی است. این دانشگاه نخستین دانشگاه در فلات چینگهای است و با توجه به این‌که قومیت‌های مختلفی در کشور چین زندگی می‌کنند، این دانشگاه پذیرای اقوام مختلف است.

هیات رسانه‌ای ایران در جریان بازدید از استان چینگهای با « وانگ ژیژونگ» مدیر کل دفتر روابط خارجی استان چینگ‌های چین نیز دیدار و گفت‌وگو کردند.

در این دیدار «وانگ ژیژونگ» اظهار کرد: جولای سال گذشته با مدیر استانداری چینگهای به ایران سفر کردم  و در جریان این سفر با استاندار اردبیل توافق دوستی امضا کردیم.

وی افزود: ایران برای من خاطرات فراموش نشدنی برجای گذاشته است.

چینگهای، سرزمین تنوع و وحدت وانگ ژیژونگ مدیر کل روابط خارجی استان چینگهای

همچنین در جریان این سفر نشست مشترکی میان نمایندگان رسانه های ایران و استان چینگهای چین در شهر شینینگ برگزار شد و  خانم «یینگ شیولی» معاون دفتر روابط خارجی استان چینگهای اظهار داشت: رسانه راه مهمی برای ترویج و مبادلات دوستانه و همکاری متقابل است. ایران و چین هر دو در قاره آسیا هستند  و در سال های اخیر تلاش هایی برای گسترش روابط براساس مفهوم جدید مشارکت جامع استراتژیک انجام شده است.

وی با تاکید بر این که دو طرف تصمیم گرفته‌اند تا مشارکت جامع استراتژیک را تقویت کنند، تصریح کرد: استاندار چینگهای سال گذشته سفری به ایران و به ویژه استان اردبیل داشته که توافق نامه دوجانبه نیز نوشته شد، این مساله بستر جدیدی را برای تعمیق ارتباطات عملی دو کشور ایجاد کرده است.

معاون دفتر روابط خارجی استان چینگهای چین همچنین بیان کرد: در نظر داریم از امتیازات و مزیت های دو طرف استفاده کنیم، براساس توافق نامه سال گذشته میان استاندار چینگهای و استان اردبیل در ایران،( پیرو توافق انجام شده استان چینگهای و اردبیل خواهر خوانده شده اند) مقرر شد در خصوص فرش تبتی، سیب زمینی و روغن ذرت و کاشت محصولات زراعی همکاری هایی انجام شود.

وی افزود: در واقع در سایر زمینه ها مانند فرهنگی و گردشگری نیز همکاری خواهیم داشت تا دوستی مردم دو استان را افزایش دهیم.

یینگ شیولی با اشاره به ظرفیت‌های این استان در زمینه انرژی پاک اظهار داشت: حفاظت از محیط زیست و انرژی پاک از ظرفیت های این استان است، امیدواریم بتوانیم نتایج خوشحال‌کننده‌ای در این موارد و توسعه سریع صنعت سبز را به دست آورده و تجربه کنیم.

چینگهای، سرزمین تنوع و وحدت جلسه هیات رسانه‌ای ایران با مسئولان دفتر چاینانیوز در استان چینگهای

براساس این گزارش، هیات رسانه‌ای ایران در ادامه دیدارهای خود ضمن بازدید از فرآیند خبری در دفتر چاینانیوز در استان چینگهای با مدیریت این دفتر خبری گفت‌وگو و به تبادل نظر پرداخت. در این دیدار بر تقویت روابط و همکاری‌ها در قالب برنامه‌های رسانه‌ای و تولید محتوا جهت معرفی و همکاری‌های گسترده میان ایران و چین تاکید شد.

انتهای پیام

نظر شما