شناسهٔ خبر: 67730367 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: شانا | لینک خبر

گزیده‌های نفتی هفته

دیدار وزیر نفت با رئیس‌جمهوری منتخب، اعلام جزئیات تازه از سند انتقال گاز روسیه به ایران، تکذیب خبرهای مربوط به انتصاب‌ها در وزارت نفت و پیشرفت ۴۲ درصدی فاز دوم ذخیره‌سازی گاز شوریجه از مهمترین خبرهای صنعت نفت در هفته جاری بودند.

صاحب‌خبر -

دیدار اوجی با رئیس‌جمهوری منتخب: جواد اوجی، وزیر نفت با حضور در دفتر رئیس‌جمهوری منتخب، با مسعود پزشکیان دیدار و برای وی آرزوی موفقیت کرد. اوجی در این دیدار گزارشی از عملکرد، اقدام‌ها و دستاوردهای این وزارتخانه در دوره حدود سه‌ساله دولت شهید رئیسی ارائه‌ کرد.

شاهکار دیپلماسی انرژی در امضای سند انتقال گاز روسیه به ایران: وزیر نفت این هفته در حاشیه نشست هیئت وزیران در جمع خبرنگاران گفت: امضای سند انتقال گاز روسیه به ایران شاهکار دیپلماسی انرژی دولت سیزدهم است که می‌تواند سبب انقلاب اقتصادی و تأمین امنیت انرژی کشورهای منطقه از طریق ایران باشد.

وی همچنین با تشریح جزئیاتی از این توافق‌نامه، بیان کرد: هم‌اکنون مجموع تولید گاز شیرین ۲۳ پالایشگاه کشور حدود ۸۵۰ میلیون مترمکعب در روز است که با اجرای این طرح مقدار قابل‌توجهی گاز از روسیه وارد کشور می‌شود، هزینه احداث این خط لوله را هم روسیه متقبل شده است که در زمینه احداث خطوط لوله در کف دریا صاحب فناوری هستند.

به گفته اوجی، احداث خط ترانزیت گاز از شمال به جنوب از مسیر ایران اتفاقی بسیار بزرگ به شمار می‌آید که در تاریخ ایران سابقه نداشته است و سالانه ۱۰ تا ۱۲ میلیارد دلار تبادلات مالی خواهد داشت.

اوج‌گیری تولید و توزیع سوخت مایع در تابستان: وزارت نفت افزون بر تأمین پایدار سوخت نیروگاه‌ها در روزهای اوج مصرف برق و گرمای بی‌سابقه تابستان امسال، با وجود جهش مصرف بنزین و رسیدن رقم مصرف به ۱۴۷ میلیون لیتر در روز پیش از تاسوعای حسینی (۲۴ تیر) سوخت جایگاه‌های سراسر کشور را نیز تأمین و توزیع کرده است.

کاهش ۱۰ میلیون لیتری مصرف سوخت تا پایان ۱۴۰۳: جلیل سالاری، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی اعلام کرد: با توجه به زیرساخت‌های ایجادشده در بخش مدیریت مصرف، تا پایان امسال شاهد کاهش ۱۰ میلیون لیتری مصرف سوخت در کشور خواهیم بود.

وی یادآور شد: در سال ۱۴۰۰ مصرف کشور در حوزه انرژی ۳۲ میلیارد لیتر بوده که هم‌اکنون این رقم به ۴۶ میلیارد لیتر رسیده است. این اتفاق به افزایش مقدار تراکنش‌ها و سرانجام ضرورت‌یافتن روزآمدسازی سامانه هوشمند سوخت منجر شد.

انتشار تازه‌ترین گزارش اوپک: گزارش منابع ثانویه اوپک نشان می‌دهد ایران در ماه ژوئن (خرداد – تیر) ۳ میلیون و ۲۵۱ هزار بشکه نفت خام تولید کرده که ۱۳ هزار بشکه بیشتر از ماه مه ۲۰۲۴ (اردیبهشت - خرداد) بوده است.

ایران با تولید روزانه ۳ میلیون و ۲۵۱ هزار بشکه پس از عربستان با تولید روزانه ۸ میلیون و ۹۳۴ بشکه و عراق با تولید روزانه ۴ میلیون و ۱۸۹ هزار بشکه، جایگاه سومین تولیدکننده این سازمان را حفظ کرد.

تکذیب اخبار مربوط به انتصاب‌ها در وزارت نفت: اداره کل روابط عمومی وزارت نفت در پی انتشار بعضی اخبار خلاف‌واقع در شبکه‌های اجتماعی و بعضی سایت‌های بی‌اعتبار با عنوان عزل و نصب‌ها در صنعت نفت، با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد: اخبار بعضاً کذب و غلط در این حوزه، به‌شدت تکذیب می‌شود.

پس از صدور ابلاغ سرپرست ریاست‌جمهوری مبنی بر منع هرگونه انتصاب و یا عزل افراد در دستگاه‌های دولتی، در وزارت نفت هیچ عزل و نصبی برخلاف مصوبه سرپرست محترم ریاست‌جمهوری انجام نشده است، همچنین برخلاف خبرهای دروغ منتشرشده در این زمینه، در این وزارتخانه هیچ تبدیل وضعیتی نیز انجام نشده است. 

پیشرفت ۴۲درصدی فاز دوم ذخیره‌سازی گاز شوریجه: رضا نوشادی، مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران از پیشرفت ۴۲درصدی پروژه واحد دوم ذخیره‌سازی گاز شوریجه در منطقه عملیاتی خانگیران خبر داد و گفت: ذخیره‌سازی شوریجه یکی از پروژه‌های بزرگ برای تأمین و پایداری انرژی حوزه شمال و شمال شرق کشور به‌شمار می‌رود.

نظر شما