شناسهٔ خبر: 67728960 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: الف | لینک خبر

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مطرح کرد

چارچوب ایران در مواجهه با آژانس پادمان و NPT است

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با اشاره به جلسه امروز این کمیسیون گفت: آقای اسلامی درباره مواجهه با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد که چارچوب ما در مواجهه با آژانس، پادمان و NPT است و بخشی از مسائل ما با آژانس حل شده است.

صاحب‌خبر -

ابراهیم رضایی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی از روز گذشته نشست سه روزه‌ای را در مشهد مقدس با هدف رسیدن به فهم مشترک برای اقدامات و برنامه های کمیسیون در چهار سال آینده، تعیین اولویت ها و ایجاد ساختار و سازوکار مناسب جهت اجرای برنامه ها و رسیدن به تحلیل جامع از تحولات جاری و استماع آخرین وضعیت کشور در حوزه اطلاعاتی، دفاعی و سیاست خارجی، ایجاد آمادگی بیشتر برای مواجه و تعامل با دولت جدید و اشراف نسبت به قانون برنامه هفتم و تعیین اولویت های تقنینی و نظارتی و تقویتی برنامه های نظارتی برگزار کرده است.

وی توضیح داد: در روز اول آیین‌نامه داخلی کمیسیون بررسی شد و معاونت قوانین مجلس قانون برنامه هفتم و آیین نامه داخلی مجلس را توضیح دهند.همچنین اعضای کمیسیون با آیت‌الله علم الهدی امام جمعه مشهد دیدار کردند و مشرف به حرم رضوی شدند و ادای احترام به رییس جمهور شهید داشتند.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس توضیح داد: همچنین آقای جلال زاده رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس یازدهم گزارشی از آن دوره ارائه کرد و اولویت ها نظارتی و تقنینی را پیشنهاد داشت.

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت اطلاعات نیز گزارشی درباره اقدامات خصمانه امریکا علیه ایران در حوزه حقوقی و کیفری ارائه کرد و توضیحاتی از اقدامات ایران برای مقابله با اقدامات خصمانه امریکا در محاکم داخلی و بین المللی در پرونده های مختلف از جمله اقدامات متعدد تروریستی علیه ایران و پرونده ترور شهید سلیمانی و سایر شخصیت‌ها و تحریم های امریکا علیه ایران و حمایت از سایر گروهک ها تروریستی مطرح کرد.

وی افزود: سردار طلایی نیک معاون امور مجلس وزارت دفاع نیز گزارشی از اقدامات و مسئولیت ها و وظایف و اقدامات تحولی این وزارت خانه در حوزه توسعه صنایع دفاعی معیشت کارکنان و بازنشستکان این وزارت خانه و موارد دیگر ارائه کردند.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در توضیح دومین روز این کمیسیون در مشهد گفت: مهمان امروز جلسه آقای اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی بود که گزارشی از فعالیت‌ها و اقدامات این سازمان ارائه داد و رویکرد سازمان انرژی اتمی را فعال‌سازی صنعت هسته‌ای برای بهره‌مندی کشور اعلام کرد. همچنین ایشان توضیح داد در اولین اقدام، سند راهبردی انرژی اتمی تهیه شد و این سند مبنای ریل‌گذاری برای پیشبرد سازمان شد. در مرحله بعد هم برای این سند، نهادسازی و قابلیت‌سازی شد.

وی اضافه کرد: درباره قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها که در مجلس یازدهم به تصویب رسید، اسلامی گفت که این قانون کمک کرد تا سازمان انرژی اتمی با قوت بیشتری حرکت کند. همچنین ایشان گزارشی در ارتباط با اکتشاف معادن جدید به منظور تهیه سوخت مورد نیاز هسته‌ای کشور ارائه داد و اشاره کرد به اینکه نقاط معدنی جدیدی فعال شده است.

رضایی بیان کرد: علاوه بر این، رئیس سازمان انرژی اتمی توضیح داد که در حال برنامه‌ریزی برای تامین سوخت نیروگاه بوشهر به صورت بومی هستند و مشکل بدهی نیروگاه بوشهر در بحث نیروگاهی حل شده است و نگهداری آن کاملا به صورت بومی است‌. همچنین مطرح شد که نیروگاه اتمی بوشهر در ردیف اول انجمن نیروگاه‌های دنیا قرار گرفته و تا به امروز به اندازه ۱۰۴ میلیون بشکه نفت صرفه‌جویی کرده و تاکنون دو برابر هزینه‌ای که برای آن شده، تا درآمد داشته است. واحد ۲ و ۳ نیروگاه اتمی بوشهر هم فعال است و ۳۵۰۰ نفر در آنجا کار می‌کنند.

رضایی اظهار کرد: بخش بعدی گزارش رئیس سازمان انرژی اتمی درباره توسعه سامانه‌های پرتودهی بود که این سامانه‌ها در حوزه صنایع کشاورزی، مواد غذایی، درمانی و رادیوداروها کاربرد دارند و تا الان هم اثر موفقی داشتند.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی گفت: آقای اسلامی درباره مواجهه با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد که چارچوب ما در مواجهه با آژانس، پادمان و NPT است و بخشی از مسائل ما با آژانس حل شده است.

وی اظهار کرد: رئیس سازمان انرژی اتمی اشاره‌های دیگری هم در ارتباط با تولید آثار فاخر هنری در ارتباط با صنعت هسته‌ای، تامین امنیت مراکز هسته‌ای و سیاست‌های هسته‌ای داشتند و درباره افق تامین ۲۰ هزار مگاوات برق هسته‌ای هم تاکید کرد که در حال برنامه‌ریزی برای حرکت به سمت تامین ۲۰ هزار مگاوات برق هسته‌ای هستیم.

رضایی در پایان گفت: کمیسیون در جلسه صبح امروز نیز بررسی درباره شکل‌گیری کمیته‌های کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی بحث و بررسی داشت.

برچسب‌ها:

نظر شما