شناسهٔ خبر: 67728904 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

رسانه عبری: 60 هزار شرکت اسرائیلی دیگر در سال جاری تعطیل می‌شوند

روزنامه عبری تایمز اسرائیل گزارش داد با تداوم جنگ غزه و حملات یمنی‌ها ده‌ها هزار شرکت اسرائیلی دیگر به دلیل تحمل هزینه‌های بالا، کمبود نیروی انسانی و کاهش شدید حجم تجارت تعطیل می‌شوند.

صاحب‌خبر -

جوان آنلاین: رسانه‌های عبری زبان گزارش داده‌اند،‌ شرکت‌های اسرائیلی از ماه‌ها پیش و تا حداقل پایان سال جاری میلادی با پیامدهای جنگ بی وقفه در نوار غزه مواجه هستند.

به گزارش فارس، پیش بینی می‌شود در سال جاری 60 هزار شرکت تعطیل شوند.

به گزارش تایمز اسرائیل به نقل از شرکت اطلاعات تجاری Covis BDI، این پیش‌بینی در دهمین ماه از آغاز جنگ اسرائیل در نوار غزه صورت گرفته که ده‌ها هزار شرکت به دلیل هزینه‌های بالای بهره و مشکل تامین مالی، کمبود نیروی انسانی، کاهش شدید حجم تجارت و فعالیت و اختلال در کار خدمات و تدارکات لجستیک و کمک های ناکافی دولت آسیب دیدند.

تایمز افزود: در طول همه‌گیری ویروس کرونا در سال 2020 76 هزار شرکت و کسب و کار در اسرائیل مجبور به تعطیلی شدند که رقمی رکورد‌شکن بود، در حالی که در حالت معمول سالانه حدود 40 هزار کسب‌وکار تعطیل می‌شوند.

ضربه به اقتصاد اسرائیل

تایمز اسرائیل به نقل از یوئل امیر، مدیر عامل شرکت اطلاعات تجاری کوویس بی دی آی، گفت: هیچ بخش از اقتصاد اسرائیل از پیامدهای جنگ جاری مصون نیست و کسب‌وکارها با واقعیت بسیار پیچیده‌ای سروکار دارند.

بر اساس این گزارش،‌ ترس از تشدید جنگ همراه با عدم اطمینان در مورد زمان پایان جنگ و چالش‌های مداوم مانند کمبود کارکنان، کاهش تقاضا، افزایش نیازهای مالی، افزایش هزینه‌های تدارکات و مسائل لجستیکی از جمله عوامل تاثیرگذار بر فعالیت شرکت‌هاست.

به گفته امیر، حدود 77 درصد از شرکت‌هایی که از ابتدای جنگ مجبور به تعطیلی شده‌اند، 35 هزار موسسه را تشکیل می‌دهند که شرکت‌های کوچک با حداکثر 5 کارمند هستند و آسیب‌پذیرترین شرکت‌ها در اقتصاد محسوب می‌شوند، زیرا نیازهای مالی ضروری‌تری دارند در زمانی که فعالیت آنها به شدت آسیب دیده است و برای جمع آوری پول با مشکل مواجه بودند.

وی افزود: از همان ابتدای سال 2023 پول جمع آوری شده توسط شرکت‌های اسرائیلی کاهش یافت، زمانی که اقتصاد اسرائیل از رکود جهانی و عدم اطمینان سیاسی در داخل به دلیل اصلاحات قضایی پیشنهاد شده توسط بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل و سپس جنگ با غزه رنج می‌برده است.

به گفته مدیر عامل شرکت کوویس، جنگ غزه نیز باعث شد هزاران نفر از صاحبان شرکت‌ها در اسرائیل با فراخوانی ناگهانی و مداوم صدها هزار کارمند برای خدمات ذخیره در ارتش و پیوستن به جنگ غزه مواجه شوند، کما اینکه 250 هزار اسرائیلی هم از خانه‌های خود آواره شدند.

در یک نظرسنجی که شامل نمونه‌ای از 550 شرکت در بخش‌های مختلف اقتصاد اسرائیل بود، کوویس بی‌دی‌آی در مورد میزان خسارتی که جنگ به فعالیت‌های آن‌ها وارد کرده، پرسیده است و 56 درصد از نمونه گزارش دادند که فروش آنها کاهش یافته است.

در نظرسنجی قبلی که در ژانویه 2024 انجام شد، حدود 64 درصد گزارش کردند که به دلیل جنگ دچار افت شده اند.

تایمز: گرانی حمل و نقل بر اثر حملات یمن و تحریم‌های ترکیه اوضاع را خراب‌تر کرد

به گفته امیر، پیامدهای اقتصادی ناشی از جنگ جاری بر شرکت های فعال در بخش های ساختمانی، کشاورزی، گردشگری، مهمان نوازی و سرگرمی تاثیر فوری داشته است.

بسیاری از پروژه‌های ساخت و ساز در اسرائیل پس از ممانعت از کار 85 هزار کارگر فلسطینی از آغاز جنگ در آنجا به دلیل نگرانی‌های امنیتی، تعطیل شدند، در حالی که بسیاری از کارگران خارجی که در این پروژه‌های کار می‌کردند، اسرائیل را ترک کردند.

این روزنامه به نقل از امیر نوشت: «کشاورزی و همچنین صنعت ساختمان سازی از کمبود شدید نیروی انسانی رنج می‌برد که باعث تاخیر عمده در پروژه‌ها و تحویل آپارتمان‌ها شده است».

وی افزود: ما شاهد ورود شماری از کارگران خارجی به اسرائیل هستیم، اما کاهش عرضه منجر به افزایش حقوق‌ها و افزایش هزینه‌های استخدام شده است.

علاوه بر این، ترکیه تجارت با اسرائیل را ممنوع کرد که موجب شده واردکنندگان مصالح ساختمانی (محصولات آلومینیوم، پلاستیک و سیمان) به دنبال منابع جایگزین برای تامین مصالح باشند که به دلیل هزینه های بالای تولید و حمل و نقل گران‌تر هستند.

تایمز آو نوشت این در حالی است که پس از حملات حوثی‌های یمن که تجارت از دریای سرخ را مختل کرد و استفاده از مسیرهای جایگزین طولانی‌تر، هزینه حمل و نقل را افزایش داد، شرکت‌های اسرائیلی به دنبال افزایش واردات از ترکیه بودند.

نظر شما