شناسهٔ خبر: 67728833 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی گیلان عنوان کرد

تخصیص سهمیه ۱۰۰ هزار تنی کود شیمیایی به گیلان

طاهره رفعتی

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی گیلان، با بیان اینکه سهمیه ابلاغی کود توسط وزارت جهاد کشاورزی به شرکت خدمات حمایتی استان اعلام می‌شود، افزود: سهمیه استان در سال جاری حدود ۱۰۰ هزار تن است که خوشبختانه به درستی توزیع می‌شود.

صاحب‌خبر -

حسن همتی در گفت وگو با ایسنا، استان گیلان را یکی از قطب‌های مهم کشاورزی در کشور دانست و اظهار کرد: گیلان دارای تنوع محصولات کشاورزی است.

وی از جمله مهمترین محصولات گیلان را برنج دانست که ۲۳۸ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان را به خود اختصاص داده است و تصریح کرد: کشاورزی حدود ۷۶ درصد از تعهد اشتغال استان را در سال‌های گذشته محقق کرده است.

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان گیلان با بیان اینکه حداقل ۴۰ درصد عوامل خسارت‌زای بخش کشاورزی مربوط به آفات همچون کنه ها، قارچ‌ها، حشرات و علف‌های هرز است، گفت: یکی از راه های مبارزه با آفات، استفاده از سموم شیمیایی مناسب و با کیفیت است.

همتی از توزیع سموم کشاورزی توسط شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان خبر داد و اضافه کرد: در سال جاری مقدار ۲۶۰ تن انواع سموم شیمیایی به این استان اختصاص داده شده که در حال جذب و توزیع بین کارگزاران خود در اقصی نقاط گیلان هستیم.

وی بیشترین میزان مصرف انواع سموم شیمیایی در گیلان را مربوط به کشت برنج دانست و ادامه داد: برخی از آفات و بیماری‌های گیاهی همچون شته، کرم ساقه خوار برنج و علف‌های هرز فراوانی بیشتری دارند که برای مبارزه با آن چاره‌ای جز استفاده از سموم شیمیایی نیست؛ ضمن اینکه در مواردی به دلیل شدت و طغیان یک آفت و برای جلوگیری از خسارت بیشتر به کشاورزان الزاما باید از سموم شیمیایی استفاده کرد.

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی گیلان با بیان اینکه سهمیه ابلاغی کود نیز توسط وزارت جهاد کشاورزی به شرکت خدمات حمایتی استان اعلام می‌شود، افزود: سهمیه استان در سال جاری حدود ۱۰۰ هزار تن است که خوشبختانه به درستی توزیع می‌شود؛ با توجه به تقاضای بالای کودهای کشاورزی در سطح استان گیلان تاکنون شاهد هیچگونه محدودیت و مشکلی درخصوص تامین و توزیع کود نبوده ایم.

وی همچنین از صدور حواله های الکترونیکی در سامانه پایش مواد کودی خبر داد و بیان کرد: در سه ماهه سال جاری بیش از ۲۸۱ هزار و ۷۵۳ حواله الکترونیکی برای توزیع کود شیمیایی توسط مراکز جهاد کشاورزی شهرستان های استان صادر و تاکنون ۳۶ هزار و ۳۷۳ حواله تحویل کشاورزان شده است.

همتی تاکید کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون ۳۸.۲۸۴ تن انواع کود به کارگزاران این شرکت در استان داده شده و شاهد توزیع ۳۷.۴۱۳ تن شامل ازته، فسفاته و پتاسه در بین کشاورزان هستیم.

انتهای پیام

نظر شما