شناسهٔ خبر: 67728584 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

تابلوهای شهری شهدا در زنجان تعویض می‌شود

زنجان - ایرنا - مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان زنجان از تعویض تابلوهای شهدای والامقام در شهر زنجان خبر داد.

صاحب‌خبر -

عباس برزگر روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ضمن تسلیت ایام سوگواری حضرت اباعبداله الحسین(ع) و یاران باوفای ایشان و گرامیداشت یاد و خاطره شهدای والامقام، اظهار داشت: زنده نگه‌داشتن نام و یاد شهدا و حفظ و انتقال ارزش‌های دفاع مقدس به نسل‌های آینده وظیفه همه ماست که در این مسیر مزین کردن فضای شهری به تصاویر و نامگذاری معابر و اماکن کمترین کاری است که می‌توانیم در راستای زنده‌ نگهداشتن یاد و نام این قهرمانان انجام دهیم.

وی، یکی از اقدامات بنیاد شهید در راستای ترویج و توسعه فرهنگ ایثار و شهادت را در جامعه نصب تصاویر شهدا در سطح شهر عنوان کرد و افزود: بنیاد شهید در سطح شهر زنجان ۱۰ بیلبورد، ۶ عرشه پل و ۴۲ طرح لاله اختصاصی دارد که برخی از آنها به مرور زمان و با توجه به شرایط آب و هوایی نیاز به تعمیر داشته و به همت معاونت فرهنگی بنیاد شهید این تابلوها در حال تعمیر، بازسازی و رنگ‌آمیزی است.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان زنجان با اشاره به تعویض تصاویر شهدا در این تابلوها به صورت سالانه، تصریح کرد: تصاویر شهدای والامقام نیاز به بازسازی دارد که بر اساس ترتیب حروف الفبایی تغییر و تعویض می‌شود و حاوی اطلاعاتی از قبیل تصاویر، تاریخ تولد و شهادت این عزیزان است.

وی در خصوص بیلبورد مزین به تصاویر شهدا در عوارضی زنجان قزوین، توضیح داد: طبق مذاکرات صورت گرفته با سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان، بیلبورد مزین به تصاویر شهدا در عوارضی زنجان و قزوین مجددا نصب و علاوه بر آن یک بیلبورد دیگر در عوارضی زنجان تبریز به نام و تصاویر شهدا مزین شد.

برزگر در ادامه با اشاره به اقدامات بنیاد شهید در فضاسازی شهری با موضوع ایثار و شهادت، یادآور شد: نقاشی دیواری با موضوع ایثار و شهادت به مساحت سه هزار متر مربع بر روی دیوار تیپ ۲۱۶ زرهی شهید مخبری به سمت شهرک نصر زنجان نیز با ۲۰ درصد پیشرفت در حال اجراست که تلاش می‌شود تا آغاز هفته دفاع مقدس تکمیل و رونمایی شود.

پیکر شهید علی معروفخانی شناسایی شد

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان زنجان از شناسایی پیکر شهید والامقام علی معروفخانی پس از گذشت ۴۲ سال خبر داد.

عباس برزگر اظهار داشت: شهید گرانقدر علی معروف‌خانی هفتم اردیبهشت ۱۳۴۱ در روستای شاسوند ابهر چشم به جهان گشود. پدرش حیدر، فروشنده بود و مادرش ثریا نام داشت. از سوی بسیج در جبهه حضور یافت و بیستم اردیبهشت ۱۳۶۱، در شلمچه به شهادت رسید که اثری از پیکرش به دست نیامد.

وی با اشاره به اینکه در سال ۱۳۷۵ پیکر شهیدی به نام شهید علی معروف‌خانی در گلزار شهدای شناط ابهر به خاک سپرده شد، ادامه داد: مادر شهید معروف‌خانی این شهید والامقام را به عنوان پیکر فرزندش نپذیرفته و با نام شهید گمنام تشییع و به خاک سپرده شد.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان زنجان تصریح کرد: پیکر شهید والامقام علی معروف‌خانی در سال ۱۳۷۴ به عنوان شهید گمنام در گلزار شهدای دارالرحمه شیراز دفن شده بود که با انجام آزمایش دی ان ای و نمونه خون‌های دریافت شده از خانواده شهدا پیکر این شهید شناسایی شد و خبر شناسایی و تدفین پیکر این شهید بزرگوار به خانواده وی اعلام شد.

وی اضافه کرد: شهید والامقام یاور معروف‌خانی برادر شهید علی معروف‌خانی نیز شانزدهم مهر ۱۳۳۷، در روستای شناسوند به دنیا آمد، تا پایان دوره متوسطه درس خواند و دیپلم گرفت، به عنوان پاسدار در جبهه حضور یافت و بیستم آبان ۱۳۶۱، با سمت فرمانده گردان در عین‌خوش توسط نیروهای عراقی بر اثر اصابت گلوله به سینه، شهید شد، پیکر او را در شناط شهرستان ابهر به خاک سپردند.

برزگر با بیان اینکه مرحومه حاجیه خانم ثریا یوسفلی و مرحوم حیدر معروف‌خانی مادر و پدر شهیدان معروف‌خانی در قید حیات نبوده و دار فانی را وداع گفته‌اند، افزود: قرار است در هفته آینده مراسمی بر سر مزار شهید والامقام علی معروف‌خانی در دارالرحمه شیراز با حضور مسئولان استان و خانواده این شهید والامقام برگزار شود.

استان زنجان سه هزار و ۵۳۵ شهید والامقام دارد.

نظر شما