شناسهٔ خبر: 67726874 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

توصیه‌های بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران در توزیع نذورات عزاداری محرم و صفر

ساری- ایرنا- دانشگاه علوم پزشکی مازندران در اطلاعیه نکات بهداشتی برای اطعام در مراسم عزاداری محرم و صفر در تهیه و توزیع نذورات را اعلام کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مازندران اعلام کرد: معاونت بهداشت وزارت بهداشت در نامه‌ای به دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی سراسر کشور، دستورالعمل بهداشت محیط در ایام سوگواری سرور شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) محرم و صفر ۱۴۰۳ را ابلاغ کرد.

سیاست‌های برنامه در این دستورالعمل شامل هماهنگی و مشارکت‌های درون‌بخشی و بین‌بخشی، آموزش و اطلاع‌رسانی، پایش، نظارت و بازرسی بهداشتی و همچنین گزارش‌دهی است.

با عنایت به شروع ایام ماه محرم و صفر و برگزاری مراسم عزاداری سرور و سالار شهیدان"حضرت اباعبدالله الحسین (ع) " نظارت بررعایت موازین بهداشت فردی و محیطی در تکایا، مساجد، هیئت‌ها و موکب‌ها و به ویژه نظارت بر تهیه و توزیع نذورات در مراسم برای پیشگیری از بروز بیماری‌های مرتبط با آب و غذا از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

توصیه‌های بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران در توزیع نذورات عزاداری محرم و صفر

رعایت موارد ذیل در هنگام برگزاری مراسم توصیه می‌شود:

۱. در صورت پخت و پز بایستی هرگونه پخت وپز در مکان‌هایی با شرایط بهداشتی صورت پذیرد.

۲. کلیه افراد درگیر در توزیع آب و غذا باید دارای کارت بهداشت و رعایت بهداشت فردی در هنگام ارائه خدمت ضروری است.

۳. مواد خام مصرفی باید سالم و بهداشتی باشد و توصیه می‌گردد از مواد غذایی مشمول بسته بندی که مورد تایید وزارت متبوع است استفاده شود.

۴. از فرآورده‌های خام دامی با کشتار مجاز و یا بسته بندی شده که مورد تایید وزارت متبوع و سازمان دامپزشکی است استفاده شود.

۵، ذبح و قربانی در جلوی هیئت انجام نشود.

توصیه‌های بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران در توزیع نذورات عزاداری محرم و صفر

۶. از نمک‌های بسته بندی ید دار تصفیه شده دارای مجوز ساخت از سازمان غذا ودارو در تهیه و پخت غذا، برنج استفاده شود.

۷. در تهیه غذا از روغن‌های دارای مجوز ساخت ازسازمان غذا و داروبا ترانس پایین استفاده شود.

۸. از ظروف مناسب در آشپزی استفاده شود.

۹. از نگهداری مواد غذایی پخته شده در دمای محیط به مدت طولانی (حداکثر دو ساعت) خودداری گردد. در صورت الزام به نگهداری بیشتر از دو ساعت، باید مواد غذایی پخته در زیر ۴ درجه سانتی گراد یا بالاتراز ۶۳ درجه سانتی گراد (روی شمعک گاز) نگهداری تا درجه حرارت ماده غذایی به زیر ۶۳ درجه نرسد.

۱۰. از بسته بندی غذا بیش از دوساعت قبل از مصرف خودداری شود. (بعضاً هیئت‌ها و نذر دهنده‌ها غذا را چند ساعت قبل از مصرف عزاداران بسته بندی می‌کنند که این کار باعث به خطر افتادن سلامت عزاداران می‌شود.)

۱۱. از نگهداری مواد غذایی خام و پخته شده در مجاورت هم در داخل یخچال و یا سردخانه خودداری شود.

۱۲. از آب آشامیدنی سالم استفاده گردد.

توصیه‌های بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران در توزیع نذورات عزاداری محرم و صفر

۱۳. در صورت استفاده از ظروف یکبار مصرف برای توزیع مواد غذایی گرم از ظروف یکبارمصرف مناسب دارای مجوز از غذا و دارو استفاده شود.

۱۴. استفاده از ظروف یکبار مصرف فاقد مجوز و مشخصات و همچنین ظروف پلی استایرنی (ظروف پلاستیکی شفاف و نازک) در توزیع نوشیدنی گرم و غذای پخته شده خودداری گردد.

۱۵. از توزیع آب، شربت و یا شیر فاقد بسته بندی در بین دسته‌های عزاداری و یا در مراسم جداً خودداری گردد.

۱۶. ضمن رعایت نظافت، شستشو و گندزدایی مستمر سرویس‌های بهداشتی نسبت به نصب سیستم لوله کشی مایع دستشویی و یا نصب جای مایع محتوی مایع دستشویی اقدام گردد.

۱۷. پسماندهای تولید شده به صورت بهداشتی جمع آوری، انتقال و دفع گردد. بویژه درکنار هرایستگاه صلواتی سطل یا کیسه جهت جمع آوری مرتب ظروف ولیوان‌های یکبار مصرف استفاده شده نگهداری شود.

۱۸. با نصب تابلوها و یا اطلاعیه ممنوعیت استعمال دخانیات و جمع آوری زیر سیگاری‌ها از استعمال مواد دخانی در محل‌های مسقف خودداری گردد.

توصیه‌های بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران در توزیع نذورات عزاداری محرم و صفر

راهکارهای ارتقای بهداشت مساجد:

براساس جستجوی انجام شده، برخی از مهمترین راهکارهای ارتقای بهداشت مساجد عبارتند از:

تعیین مسئول بهداشت مساجد

وجود فردی مسئول برای تامین سلامت و بهداشت مساجد بسیار مهم است. این فرد باید آموزش‌های لازم را در زمینه بهداشت محیط دیده باشد تا بتواند نظافت و ایمن سازی مساجد را به درستی انجام دهد.

آموزش عمومی و تخصصی درباره بهداشت مساج

برگزاری آموزش‌های عمومی و تخصصی برای متولیان و مراجعان مساجد در زمینه رعایت بهداشت فردی و محیطی می‌تواند به ارتقای سطح بهداشت این اماکن کمک کند. این آموزش‌ها باید به صورت مستمر و در طول سال ارائه شود.

جمع آوری وسایل و تجهیزات مشترک

دست اندرکاران برگزاری مراسم‌های مذهبی در مساجد باید نسبت به جمع آوری وسایل و تجهیزات مشترک از جمله چادر نماز، حوله و ... اقدام کنند تا از انتقال بیماری‌ها و مسمومیت‌ها پیشگیری شود.

توصیه‌های بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران در توزیع نذورات عزاداری محرم و صفر

ایمن سازی محیط و نگهداری ایمن مواد شیمیایی

در هنگام استفاده از مواد شیمیایی و فرآورده‌های شوینده و پاک کننده در مساجد باید پنجره‌ها باز باشند تا هوا به خوبی در محیط جریان داشته باشد. همچنین باید از اختلاط مواد شیمیایی مانند جوهر نمک و جرم بر با فرآورده‌های سفید کننده خودداری کرد.

نظارت بر تهیه و توزیع نذورات
نظارت بر تهیه و توزیع نذورات در مراسم عزاداری برای پیشگیری از بیماری‌های منتقله از طریق غذا بسیار مهم است. باید بهداشت مواد غذایی، ظروف و محل توزیع نذورات مورد توجه قرار گیرد.

راهکارهای پیشگیری از مسمومیت در مراسم :

براساس جستجوی انجام شده، برخی از مهمترین راهکارهای پیشگیری از مسمومیت در مراسم عزاداری عبارتند از:

جمع آوری وسایل و تجهیزات مشترک در مراسم دسته روی و عزاداری

دست اندرکاران برگزاری مراسم‌های عزاداری باید نسبت به جمع آوری وسایل و تجهیزات مشترک از جمله چادر نماز، حوله و ... اقدام کنند تا از انتقال بیماری‌ها و مسمومیت‌ها پیشگیری شود.

آموزش عمومی و تخصصی درباره پیشگیری از مسمومیت‌ها
هر روز این هفته به یک نام نامگذاری شده و آموزش‌های عمومی و تخصصی درباره نحوه پیشگیری از یک نوع مسمومیت متناسب با آن ارائه می‌شود. این آموزش‌ها می‌تواند به ایمن سازی افراد در برابر مسمومیت‌ها کمک کند.

مسمومیت با شیر فاسد
نیز می‌تواند باعث بروز درد شکم، حالت تهوع، اسهال یا تب شود. در صورت بروز چنین علائمی پس از مصرف شیر، بهتر است با پزشک مشورت کرده و درمان را تحت نظر ایشان انجام داد.

ایمن سازی محیط و نگهداری ایمن مواد شیمیایی
در هنگام استفاده از مواد شیمیایی و فرآورده‌های شوینده و پاک کننده باید پنجره‌ها باز باشند تا هوا به خوبی در محیط جریان داشته باشد. همچنین باید از اختلاط مواد شیمیایی مانند جوهر نمک و جرم بر با فرآورده‌های سفید کننده خودداری کرد.

نظارت بر تهیه و توزیع نذورات
نظارت بر تهیه و توزیع نذورات در مراسم عزاداری برای پیشگیری از بیماری‌های منتقله از طریق غذا بسیار مهم است. باید بهداشت مواد غذایی، ظروف و محل توزیع نذورات مورد توجه قرار گیرد

نظر شما