شناسهٔ خبر: 67726681 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

اعزام نخستین گروه ورزشکاران مازندرانی به المپیک پاریس

ساری- ایرنا- نخستین گروه ورزشکاران مازندرانی شامل چهار ورزشکار، صبح امروز -جمعه- به المپیک ۲۰۲۴ پاریس اعزام شدند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، در این کاروان چهار ورزشکار مازندرانی شامل هانیه رستمیان در رشته تیراندازی، محمدنبی رضایی در رشته قایقرانی و نیما و نوشاد عالمیان در رشته تنیس روی میز حضور دارند.

شمارش معکوس برای روشن شدن مشعل مهم‌ترین رویداد ورزشی جهان در پاریس از مدت‌ها پیش آغاز شده و حالا در فاصله چند روز مانده به المپیک ۲۰۲۴ پاریس، در شهرهای المپیکی‌ترین استان ایران هم بنرهای تصاویر المپین‌های مازندرانی برافراشته شده است.

هفت روز تا آغاز سی‌وسومین دوره بازی‌های المپیک باقی مانده و خبرهای المپیکی روز به روز در کشورهایی که بخت کسب مدال دارند پررنگ‌تر می‌شود. همین روال را می‌توان در استان‌ها و شهرهای دارای ورزشکار المپیکی نیز مشاهده کرد.

مازندران هم با توجه به پیشینه درخشانی که در ادوار مختلف المپیک دارد و سهم قابل توجهش از تعداد ورزشکاران ایرانی حاضر در المپیک معمولا در آستانه رقابت‌های المپیک و روزهای برگزاری مسابقات این رویداد نگاه و توجه ویژه‌ای به این گردهمایی بزرگ ورزشی جهان دارد.

اعزام نخستین گروه ورزشکاران مازندرانی به المپیک پاریس

امسال مازندران کمی زودتر از آغاز رقابت‌های المپیک به استقبال این رویداد رفته است. در برخی شهرهای مازندران بنرهایی از تصاویر هشت ورزشکار مازندرانی کاروان المپیکی ایران برافراشته شده تا بدرقه این چهره‌های شاخص ورزش زودتر از اعزام‌شان به پاریس انجام شود.

با دستور استاندار مازندران و همکاری برخی شهرداری‌ها و ادارات ورزش و جوانان شهرستان‌ها، بنرهای معرفی المپین‌های مازندرانی پاریس ۲۰۲۴ در بعضی نقاط شهری استان نصب شده است.

سهم ۲۰ درصدی مازندران از کاروان المپیکی ایران

یک‌پنجم از جمعیت ورزشکاران کاروان ۴۰ نفره جمهوری اسلامی ایران را مازندرانی‌ها تشکیل می‌دهند و از ۱۳ رشته‌ ورزشی که ایران در آن‌ها نماینده دارد در چهار رشته مازندرانی‌ها به میدان می‌روند.

از ۳۱ استان کشور، ۱۵ استان در المپیک پاریس نماینده دارند که طبق پیش‌بینی‌ها و مانند دوره‌های اخیر بیشترین سهم تعداد ورزشکاران متعلق به مازندران است و استان‌های تهران و خوزستان نیز در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

اعزام نخستین گروه ورزشکاران مازندرانی به المپیک پاریس

هشت ورزشکار مازندرانی راهی پاریس می‌شوند تا در چهار رشته ورزشی با حریفان به رقابت بپردازند و برای ایران افتخار کسب کنند. از مازندران ۲ نفر در رشته تنیس روی میز، سه نفر در کشتی آزاد، یک نفر در کشتی فرنگی، یک نفر در تیراندازی و یک نفر در قایقرانی برای ایران با شاخص‌ترین ورزشکاران این رشته‌ها به رقابت می‌پردازند.

هانیه رستمیان در تیراندازی(تپانچه ۲۵ متر)، حسن یزدانی، امیرحسین زارع و رحمان عموزاد در کشتی آزاد، محمدهادی ساروی در کشتی فرنگی، نیما عالمیان و نوشاد عالمیان در تنیس روی میز و محمدنبی رضایی در قایقرانی هشت ورزشکار مازندرانی هستند که در المپیک پاریس به میدان می‌روند.

۶ شهر المپیکی مازندران

هشت ورزشکار مازندرانی حاضر در المپیک از ۶ شهر مازندران راهی پاریس می‌شود. امسال جویبار، آمل، خلیل‌شهر بهشهر، بابلسر، بابل و ساری شهرهای المپیکی مازندران هستند که در این بین آمل و بابل با ۲ ورزشکار سهم المپیکی بیشتری نسبت به چهار شهر دیگر دارند.

از آمل امیرحسین زارع و محمدهادی ساروی، از بابل نیما عالمیان و نوشاد عالمیان، از جویبار حسن یزدانی، از خلیل‌شهر(بهشهر) رحمان عموزاد، از بابلسر محمدنبی رضایی و از ساری هانیه رستمیان راهی سرزمین خروس‌ها می‌شوند.

اعزام نخستین گروه ورزشکاران مازندرانی به المپیک پاریس

مازندران در دوره‌های اخیر همواره استان برتر کشور از نظر تعداد ورزشکاران المپیکی کاروان جمهوری اسلامی ایران بود. فقط در سه دوره اخیر رقابت‌های المپیک، مازندرانی‌ها ۳۳ سهمیه المپیک برای ایران کسب کردند و به میدان رفتند که حاصل این حضور مازنی‌ها در سه دوره المپیک هشت مدال رنگارنگ شامل چهار طلا، ۲ نقره و ۴ برنز بود.

۱۱ نفر از کاروان ۵۳ نفره ایران در المپیک ۲۰۱۲ لندن، ۱۳ نفر از کاروان ۶۳ نفره ایران در المپیک ۲۰۱۶ ریو و ۹ نفر از کاروان ۶۶ نفره المپیکی ایران در المپیک ۲۰۲۰ توکیو اهل مازندران بودند.

۱۵ مدال مازنی‌ها در ادوار المپیک

البته درخشش مازندرانی‌ها در المپیک به همین سه دوره اخیر محدود نمی‌شود و ورزش مازندران بیشترین سهم در مدال‌آوری تاریخ ایران در رقابت‌های المپیک را دارد. تا کنون هفت مدال طلای المپیک توسط ورزشکاران این استان برای ایران در رقابت‌های المپیک کسب شده که حدود یک سوم مدال‌های طلای ایران در تاریخ رقابت‌های المپیک است. از این هفت مدال طلا نیز ۵ مدال توسط کشتی‌گیران یعنی امامعلی حببی(۱۹۵۶)، عبدالله موحد(۱۹۶۸)، کمیل قاسمی(۲۰۱۲)، قاسم رضایی(۲۰۱۲) و حسن یزدانی(۲۰۱۶) کسب شده است. ۲ طلای دیگر مازندرانی‌ها را نیز حسین توکلی(۲۰۰۰) و بهداد سلیمی(۲۰۱۲) در رشته وزنه‌برداری کسب کردند.

چهار مدال نقره شامل ۲ نقره عسگری محمدیان در المپیک‌های ۱۹۸۸ و ۱۹۹۲، یک نقره کمیل قاسمی در المپیک ۲۰۱۶ و یک نقره حسن یزدانی در المپیک ۲۰۲۰ نیز به نام ورزش مازندران ثبت شده است.

چهار برنز نیز توسط ورزشکاران این استان در ادوار مختلف المپیک کسب شد که شامل برنز مراد محمدی در المپیک ۲۰۰۸، برنز قاسم رضایی در المپیک ۲۰۱۶، برنز امیرحسین زارع و محمدهادی ساروی در المپیک ۲۰۲۰ توکیو است.

نظر شما