شناسهٔ خبر: 67725318 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

سروری در گفت‌وگو با ایرنا مطرح کرد؛

گام‌های مؤثر شهید رئیسی در دولت چهاردهم ادامه پیدا کند/ لزوم تشکیل کابینه کارآمد و کاری

تهران- ایرنا- عضو شورای ائتلاف نیروهای انقلاب گفت: امیدواریم رئیس جمهور منتخب متوجه و مشرف بر این واقعیت باشد که سیاست‌های موجه شهید رئیسی گام‌های موثری را برای پیشرفت اعتلا و اقتدار نظام جمهوری اسلامی به وجود آورده، از این رو هم مقام معظم رهبری و هم مردمی که در تشییع گسترده شهید رئیسی شرکت کردند از آقای پزشکیان توقع دارند که آن روند ادامه پیدا کند.

صاحب‌خبر -

پرویز سروری در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا در بیان دستاوردهای دولت سیزدهم، گفت: دولت سیزدهم در شرایط بسیار سختی دولت را به دست گرفت. زمانی که تقریبا خزانه خالی بود، سیاست‌های دولت قبل باعث انزوای بین‌المللی ایران شده بود، رابطه ایران با برخی همسایگان نزدیکش هم قطع بود و به علت اینکه نتوانسته بود تعاملات سازنده‌ای را با همه دنیا برقرار کند، از نظر اقتصادی نتیجه این شده بود که روزهایی بر ایران گذشت که شاید در مقاطعی حتی یک قطره نفت هم صادر نمی‌شد. نهایتا روزی که دولت تحویل شهید رئیسی شد حدود ۲۰۰ هزار بشکه نفت صادر می‌شد و منابع مالی آن و درآمدهای ما هم غالبا به کشور برنمی‌گشت و در بانک‌های غربی بلوکه می‌شد و شرایط سختی را برای جمهوری اسلامی به وجود آورده بود.

وی با اشاره به اینکه میزان کالاهای اساسی در زمان روی کار آمدن دولت سیزدهم در شرایط بسیار بد و زیر خط استاندارد و حداقلی قرار داشت و کشور در ابعاد مختلف با مشکلات جدی با مشکلات جدی مواجه بود، اظهار کرد: دولت سیزدهم در شرایطی کار را شروع کرد که معاون اول دولت قبل در اولین جلسه با رئیس‌جمهور رئیسی اعلام کرده بود برای پرداخت حقوق کارمندان دولت هم با مشکل مواجه هستند و خزانه وضعیت مناسبی ندارد. با همه این مشکلات شهید رئیسی با عزم جزم و نگاه هم‌افزا و پرهیز از ایجاد چندقطبی های کاذب، تلاش کرد با همگرایی و میدان دادن به رقبا فضا را برای همکاری مشترک باز کند.

عضو شورای ائتلاف نیروهای انقلاب افزود: از طرف دیگر شهید رئیسی موفق شد تعاملات از موضع عزت و قدرت را با کشورهای منطقه و دنیا پایه‌ریزی کند و عضویت در شانگهای و بریکس از موضوعات مهمی بود که حصار کشیده شده دور ایران و انزوای مفرطی که ایجاد شده بود را از بین برد و ایران به این واسطه توانست موقعیت بین‌المللی خود را تقویت کند و زمینه‌ها برای بروز تعاملات مناسب برقرار شد.

سروری تصریح کرد: برقرای رابطه ما با عربستان و امارات و تقویت روابط با قطر و شروع رابطه با سودان و مصر از پیامدهای مثبت سیاست‌های خارجی آقای رئیسی بود و نشان دهنده این حقیقت بود که دیپلماسی اقتدار می‌تواند منافع جمهوری اسلامی را تأمین کند و ایران به این ترتیب از انزوا خارج شد و توانست موقعیت خودش را در منطقه تبدیل به یک موقعیت استثنایی و ویژه کند.

وی با بیان این‌که همبستگی وسیع جبهه مقاومت در طوفان الاقصی و ماجرای درگیری حماس و اسرائیل نشان داد این همبستگی تا چه اندازه می‌تواند در صلح و آرامش منطقه نقش داشته باشد، تأکید کرد: وزیر خارجه مقاومت شهید امیرعبداللهیان در این همگرایی نقشی اساسی داشت و تلاش‌های او نمایانگر این بود که همگرایی منطقه‌ای جبهه مقاومت می‌تواند عامل ثبات‌بخش کشورهای اسلامی منطقه باشد و جلو زیاده‌خواهی کشورهای غربی را بگیرد.

عضو شورای مرکزی جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی خاطرنشان کرد: «عملیات وعده صادق» که با حمایت گسترده شهید رئیسی انجام شد، باعث شد جمهوری اسلامی بتواند نقش ممتازی را در منطقه و دنیا ایفا کند و نشان دهد جمهوری اسلامی کشوری نقش‌پذیر نیست، بلکه نقش‌گذار است و قدرت‌ها نمی‌توانند جمهوری اسلامی را در حاشیه قدرت نگه دارند، بلکه مجبورند او را در متن قدرت مشاهده کنند و بپذیرند که این کشور نقش بی‌بدیلی را در مناسبات منطقه و حتی نقش تأثیرگذاری را در مناسبات بین‌المللی ایفا می‌کند.

سروری در بیان اقدامات اقتصادی دولت سیزدهم به افزایش صادرات نفت تا ۲ میلیون بشکه و حمایت‌های معیشتی از اقشار کم‌برخوردار اشاره و اظهار کرد: در روزی که آقای رئیسی شهید شد به اعتراف وزیر خارجه آمریکا حدود ۲ میلیون بشکه نفت علیرغم تحریم های آمریکا می‌فروختیم و منابع آن را وارد کشور می‌کردیم. دولت سیزدهم موفق شد تقریبا ۷ دهک کشور را در پوشش معیشتی قرار دادهد و سعی شده بود با دادن بسته‌های معیشتی افزایش قیمت‌ برخی اقلام فریز شود و کالاها با قیمتی مناسب‌تر در اختیار این دهک قرار بگیرد که این سبب کاهش ضریب جینی و فاصله طبقاتی شده بود.

وی با اشاره به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، برنده این انتخابات را ملت ایران دانست و گفت: از این نظر که علیرغم تحریم گسترده و عملیات وسیع رسانه‌ای امپریالیسم خبری برای عدم حضور مردم در انتخابات، ملت با بصیرت خود مشارکت را افزایش داد و نقشه دشمن را نقش بر آب کرد.

این فعال سیاسی ابراز امیدواری کرد: رئیس جمهور منتخب متوجه و مشرف بر این واقعیت باشد که سیاست‌های موجه شهید رئیسی گام‌های موثری را برای پیشرفت اعتلا و اقتدار نظام جمهوری اسلامی به وجود آورده از این رو، هم مقام معظم رهبری و هم مردمی که در تشییع گسترده شهید رئیسی شرکت کردند از رئیس‌جمهور منتخب توقع دارند که آن روند ادامه پیدا کند و امیدواریم این اتفاق در مدیریت آقای پزشکیان به وجود بیاید، و این امید هست که او با دولتی متعادل کارآمد و کاری بتواند این نقش را ایفا کند و روند روبه رشدی که در ۳ سال دولت شهید رئیسی شاهد بودیم در دولت ایشان ادامه پیدا کند.

نظر شما