شناسهٔ خبر: 67724910 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

در شب سوم شهادت امام حسین(ع)

قاریان قرآن و دلدادگان حسینی به سوگ نشستند + عکس

قاریان و فعالان قرآنی به رسمی دیرینه، در منزل برادران موسوی‌بلده گردهم آمده و با تلاوت قرآن و ذکر مصیبت، شب سوم شهادت امام حسین(ع) و یاران باوفایش را گرامی داشتند.

صاحب‌خبر -

مراسم سوم شهادت امام حسینبه گزارش خبرنگار ایکنا، مراسم سوگ‌نشینی قاریان قرآن به یاد قاریان شهید دشت کربلا، شب گذشته پنجشنبه 28 تیرماه در منزل برادران موسوی‌بلده از پیشکسوتان قرآنی و با حضور  جمعی از قاریان، کارشناسان و علاقه‌مندان به ساحت نورانی قرآن برگزار شد.

شاید حساب و کتاب از دست بانی این مراسم نیز به در رفته باشد که چندمین سال است این محفل، محلی برای گردهمایی اهالی قرآن شده و اگر اطلاع‌رسانی هم نشود با نزدیک شدن به موعدی چنین باشکوه، اغلب سراغی از آن گرفته که آیا امسال نیز برگزار می‌شود یا خیر؟

گزارش تصویری سوگ‌نشینی قاریان قرآن به یاد قاریان دشت کربلا

این وعده برادران موسوی‌بلده؛ سیدمحسن و سیدحسین که میراث پدری است که هر سال به هر صورتی شده باید شاهد برپایی این مراسم باشند و از جایی به بعد گویی آنها تنها تنظیم‌کنندگان چنین محفلی باشند و کارها خود به خود برنامه‌ریزی شده و به انجام می‌رسد.

همچنان که زمان مراسم فرا می‌رسد، فوجی از میهمانان به این خانه می‌آیند و نماز مغرب و عشاء به عنوان شاخص برپایی این مراسم به امامت حجت‌الاسلام و المسلمین سیدمحمدجواد موسوی‌درچه‌ای با تشکیل صفوفی منظم اقامه می‌شود.

افرادی همچون مصطفی صدرزاده، محمدرضا پورمعین، مهدی قره‌شیخلو، سیدعباس انجام، محمدحسین محمدزاده، مرتضی یادگاری، حمیدرضا نصیری، محمدحسین فریدونی، محمدرضا پورزرگری، منصور آقامحمدی، ابراهیم آهور، محمد بادپا، سیدعباس میرداماد، بهروز یاریگل، احمد مرادی و ... حضور دارند.

در میان حاضران، بودند افرادی که قاری قرآن نیستند، اما سال‌هاست در عرصه‌های دیگر قرآنی فعالند و از جمله خادمان قرآن محسوب می‌شوند، همچون هادی آرزم که در عرصه موسیقی و تولید آثار آکاپلای دینی فعال بوده یا ساعد باقری؛ ادیب شاعری که سالیان متمادی است در عرصه شعر و ادب آئینی ید طولایی دارد. 

حجت‌الاسلام موسوی‌درچه‌ای اجرای برنامه را به دست می‌گیرد، همچون زمانی که در شب عاشورا سالهاست به احیای قرآنی این شب در مسجد صدوق شهرری مشغول است و خود آیاتی چند از کلام‌الله مجید را تلاوت می‌کند؛ این امر بهانه‌ای می‌شود تا او در ادامه از یونس شاهمرادی؛ نفر نخست مسابقات قرآن عطرالکلام عربستان نیز برای تلاوت دعوت کند.  

هادی موحدامین نیز آیاتی را با الحانی خوش‌ تلاوت می‌کند و دیگر قاری این مراسم محسن قاسمی است و در ادامه ذکر مصیبت و روضه‌خوانی در سوگ شهادت امام حسین(ع) برگزار می‌شود و این امر بهانه‌ای می‌شود تا ساعد باقری به ذکر برخی نکات در امر عزاداری سیدالشهداء و البته پس از آن خوانش ترکیب‌بندی در مورد عاشورا اقدام کند. ترکیب‌بند او نه ترکیب‌بند مشهور محتشم کاشانی با مطلع «باز این چه شورش است» و نه اشعار عمان سامانی است که می‌گوید «کیست این پنهان مرا از جان و تن...» بلکه ترکیب‌بندی عاشورایی از  شاعری به نام «نیر تبریزی» است و اشعار سوزناکش اشک‌ها را سرازیر می‌کند.

و اما شاخص‌ترین تلاوت این محفل را سیدمحمد حسینی‌پور؛ قاری ممتاز بین‌المللی دارد و باز شعر و روضه‌خوانی در رثای اباعبدالله(ع) که آرام آرام مجلس را به سمت اتمام هدایت می‌کند تا مگر سال آینده، زمان دیگری وعده شود برای گردهمایی قاریان ممتاز به بهانه مرثیه‌ای قرآنی در عزای حسین(ع) و یاران باوفای آن حضرت.  

 

گزارش از امیرسجاد دبیریان

 

انتهای پیام

نظر شما