شناسهٔ خبر: 67724775 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

علت خودکشی در جامعه پزشکی

رئیس گروه ارتقای سلامت فرهنگستان علوم پزشکی ایران، سلامت را یک موضوع اجتماعی دانست و گفت: بسیاری از بیماری‌ها ریشه در عوامل اجتماعی دارد.

صاحب‌خبر -

صد و سی و یکمین نشست از سلسله نشست‌های شورای آینده نگاری، نظریه پردازی و رصد کلان سلامت با حضور سیدحسن امامی رضوی، دبیر فرهنگستان علوم پزشکی ایران که ریاست این شورا را نیز بر عهده دارد و جمعی از صاحب‌نظران و متخصصان حوزه ارتقای سلامت و نهادهای مرتبط در سالن مجمع عمومی فرهنگستان علوم پزشکی برگزار شد.

در این نشست، امامی رضوی ضمن گفت: موضوع این نشست یعنی دانشگاه ارتقا دهنده سلامت با تمرکز بر اعضای هیئت علمی، چالش‌ها، فرصت‌ها و راهکارها از موضوعات بسیار مهم حوزه سلامت است و ما باید توجه ویژه‌ای به آن داشته باشیم زیرا اتخاذ رویکرد جامعه محور برای برنامه‌ریزی در جهت ارتقای سلامت مستلزم مشارکت اعضای هیئت علمی است.

وی ضمن آرزوی موفقیت برای رئیس جمهور منتخب افزود: برای نخستین بار رئیس جمهور منتخب، از نظام سلامت بوده و ایشان عضو پیوسته فرهنگستان علوم پزشکی نیز هست و فرهنگستان آمادگی کامل خود را در جهت ارتقای حوزه سلامت در دولت چهاردهم اعلام داشته است.

در ادامه، کامران باقری لنکرانی، رئیس گروه ارتقای سلامت فرهنگستان علوم پزشکی ایران، با تاکید بر این مهم که سلامت را باید یک موضوع اجتماعی دانست، گفت: بسیاری از بیماری‌ها ریشه در عوامل اجتماعی دارد و ما به عنوان اعضای هیئت علمی دانشگاه باید به عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت توجه کنیم و نگاه اجتماعی را نه به عنوان شعار بلکه به عنوان واقعیت بدانیم و به آن عمل کنیم.

وی اظهار داشت: باید آموزش پزشکی به پیشگیری و ارتقای سلامت توجه داشته باشد و علت اینکه پزشکان بالینی به پیشگیری توجه ندارند، این است که به درمان خود اعتماد دارند و به پیشگیری وارتقای سلامت اعتماد ندارند.

لنکرانی گفت: مطالعات نشان داده است، در حال حاضر مشکلات جسمی و روانی در دانشجویان رو به افزایش است و سلامت روان فراگیران رشته‌های علوم پزشکی با بحران‌های شدیدی روبرو شده که در این میان اعضای هیئت علمی باید نقش موثرتری ایفا کنند.

عضو پیوسته فرهنگستان علوم پزشکی ایران، یکی از عوامل مهمی را که موجب خودکشی در جامعه پزشکی می‌شود، ساختار محیط آموزشی خواند و خاطرنشان کرد: از جمله عواملی که در این ساختار محیطی سلامت روان جامعه پزشکی را کاهش داده است، رفتار اعضای هیئت علمی و کادر آموزشی است.  در واقع همه افرادی که در آموزش دادن به فراگیران نقش دارند بر اساس تحقیقات؛ می‌توانند در همان محیط آموزشی و در کنار فراگیران، نقش مهمی در ارتقای سلامت روان آن ها نیز داشته باشند و اگر ما اعضای هیئت علمی، عملکرد مثبتی در آموزش داشته باشیم، در سلامت روان فراگیران هم نقش مثبت خواهد داشت.

دیگر سخنران این نشست، علی واشقانی فراهانی، استاد الکتروفیزیولوژی مداخله‌ای قلب از مرکز قلب تهران از دانشگاه علوم پزشکی تهران بود که گزارشی از برخی اقدامات انجام شده در راستای ارتقای سلامت در مرکز قلب تهران ارائه داد و گفت: در حوزه پژوهش، آمار برون‌داد پژوهشی مرکز قلب تهران ۲۰ درصد رشد داشته و ما پیشگیری از بیماری‌های قلبی عروقی را در کشور در دستور کار خود قرار داده‌ایم.

وی افزود: در این راستا یکی از اقداماتی که انجام شده ارائه بسته ارتقای سواد سلامت کارکنان مرکز قلب تهران است، همچنین برای بالا بردن سطح سواد سلامت جامعه، با صدا و سیما و ارگان‌های مرتبط همکاری‌های گسترده‌ای داریم.

در پایان این نشست، بعد از بحث و تبادل حاضران و پرسش‌ها و پاسخ‌هایی که مطرح شد، محمد علی محققی، معاون علمی فرهنگستان علوم پزشکی ایران به جمع‌بندی مطالب پرداخت و گفت: نخستین و مهم‌ترین گام باید در دانشگاه فرهنگیان برداشته شود که یک مجموعه آموزشی و پرورشی است و تعالیم ارتقا دهنده سلامت و پیشگیری از بیماری‌ها در این سطح بسیار تأثیرگذار است، هرچند دانشگاه‌های علوم پزشکی به دلیل ماهیت و مسئولیتشان در این موضوع اولویت دارند.

وی ادامه داد: برای عملیاتی کردن این موضوع ابتدا باید از خودمان شروع کنیم و سه مستند از این نشست مطالبه خواهیم کرد، مستند نخست حمایت طلبی است که در این بحث بسیار مهم است و این مستند باید به دانشگاه‌ها، بیمارستان‌ها و دیگر نهادهای مرتبط که به صورت مستقیم یا غیرمستقیم مسئولیت سلامت مردم را بر عهده دارند ارسال خواهد شد و توصیه‌های علمی تسری داده شود، همچنین این سند حمایت طلبی از طرف فرهنگستان به وزارت بهداشت، مراجع ذیربط و بالادستی ارسال می‌شود و تجربه نشان داده که اینگونه حمایت طلبی‌ها از جانب فرهنگستان بسیار مؤثر بوده است.

نظر شما