شناسهٔ خبر: 67724715 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

توسعه اجرای شبکه فاضلاب ملایر پس از سه دهه

همدان- ایرنا- شبکه جمع‌آوری فاضلاب شهر ملایر از زمان طراحی و اجرا تا به امروز که حدود سه دهه از آن می‌گذرد، ۶۳ درصد پیشرفت داشته و تاکنون حق این پروژه به خوبی ادا نشده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا؛ حدود ۳۰ سال پیش بود که اجرای ۲۲۸ کیلومتر شبکه جمع‌آوری فاضلاب برای شهر ملایر به عنوان دومین شهر بزرگ استان همدان، طراحی شد و طبق برنامه زمان‌بندی شده، ۲۵ سال برای اجرای این طرح در نظر گرفته شد و باید جمعیت بیش از ۱۹۰ هزار نفری شهر ملایر زیرپوشش شبکه فاضلاب شهری قرار می‌گرفت.

امروز حدود سه دهه از اجرای این پروژه می‌گذرد و با یک حساب سرانگشتی باید طی سال‌های گذشته این پروژه تکمیل می‌شد، اما طبق اعلام شرکت آب و فاضلاب این شهرستان، تاکنون ۶۳ درصد از شبکه فاضلاب شهر ملایر اجرا شده، این در حالیست که درصد پیشرفت فیزیکی این پروژه در دولت سیزدهم حدود دوبرابر شد و از عقب‌ماندگی خارج شد.

طبق گزارش‌های ارائه شده روند اجرای شبکه فاضلاب ملایر طی سال‌های گذشته در دولت سیزدهم؛ سرعتی فزاینده گرفت و میزان توسعه این پروژه طی سال ۱۴۰۲ حدود ۸.۲ کیلومتر بود و برای امسال نیز میزان توسعه آن ۷.۷ کیلومتر با اعتباری بالغ بر ۱۰۰ میلیارد ریال برآورد شده است.

یکی از اتفاقات خوب این پروژه عظیم، تصویب ماده ۵۶ در سفر رئیس جمهور شهید به استان همدان بود که ۷۷۰ میلیارد ریال اعتبار به شبکه فاضلاب ملایر به عنوان ارمغان سی‌اُمین سفر رئیس جمهور شهید به این استان اختصاص یافت که به طور قطع تخصیص این رقم اعتباری، بخش قابل توجهی از عقب‌ماندگی این پروژه را جبران خواهد کرد.

اجرای ۶۳ درصد از شبکه فاضلاب شهر ملایر

این در حالیست که به گفته سرپرست شرکت آب و فاضلاب ملایر؛ اجرای شبکه جمع‌آوری فاضلاب این شهر به طول ۲۲۸ کیلومتر بر اساس وسعت آن زمان شهر ملایر بوده که با احتساب گسترش کنونی شهر، ۱۵۰ کیلومتر دیگر شبکه فاضلاب دیگر نیاز دارد که اجرایی شود و از لحاظ وسعت شهر عقب‌ماندگی جزیی داریم.

از سوی دیگر فاز نخست پروژه تصفیه‌خانه فاضلاب ملایر سال ۱۳۸۴ پس از ۱۱ سال به بهره‌برداری رسید، تصفیه‌خانه‌ای که با سه مدول طراحی شد و تاکنون یک مدول آن با توجه به اجرای شبکه فاضلاب، به ظرفیت کامل رسیده و باید وارد ساخت مدول ۲ و سه شود.

در همین رابطه سرپرست شرکت آب و فاضلاب ملایر در گفت و گوی اختصاصی با ایرنا اظهار کرد: مطالعات شبکه فاضلاب شهر ملایر از سال ۱۳۷۰ آغاز و از سال ۱۳۷۵ وارد عملیات اجرایی شد که بر اساس طرح اولیه و موافقت نامه‌ای که داشتیم، ۲۲۸ کیلومتر شبکه جمع‌آوری و خط انتقال برای شهر ملایر در نظر گرفته شد.

توسعه اجرای شبکه فاضلاب ملایر پس از سه دهه

اجرای شبکه جمع‌آوری فاضلاب این شهر به طول ۲۲۸ کیلومتر بر اساس وسعت آن زمان شهر ملایر بوده که با احتساب گسترش کنونی شهر، ۱۵۰ کیلومتر دیگر شبکه فاضلاب دیگر نیاز دارد که اجرایی شود و از لحاط وسعت شهر عقب‌ماندگی جزیی دارد.

۷۷۰ میلیارد ریال اعتبار به شبکه فاضلاب؛ ارمغان سفر رئیس جمهور شهید

«رسول روبخش» با بیان اینکه تاکنون ۱۴۳ کیلومتر شبکه جمع‌آوری فاضلاب ملایر اجرایی شده؛ افزود: حدود ۶۳ درصد از لحاظ گستردگی و طراحی اولیه شبکه فاضلاب انجام شده و بر اساس گسترش شهر ملایر، حدود ۱۵۰ کیلومتر دیگر شبکه نیاز داریم که بتوانیم کل شهر را پوشش دهیم.

وی با اشاره به اینکه بر اساس موافقیت‌نامه ۸۰ کیلومتر از شبکه فاضلاب باقی مانده، ادامه داد: ملایر در مجموع ۱۰۷ هزار مشترک دارد که از این تعداد حدود ۸۰ هزار مشترک شهری و مابقی روستایی است که از تعداد ۷۱ هزار و ۵۰۰ مشترک ملایری ۲۰ هزار اشتراک به شبکه فاضلاب متصل شده و ۴۰ درصد خانوارها زیرپوشش شبکه فاضلاب شهری است.

سرپرست شرکت آب و فاضلاب ملایر بیان کرد: از طرفی شبکه فاضلاب ملایر و تصفیه‌خانه در سه مدول طراحی شده یک مدول کامل به بهره‌برداری رسیده و جمعیت ۹۰ هزار نفر را پوشش می‌دهد، اما با توجه به اینکه جمعیت ۱۹۰ هزار نفری شهر، می‌توان گفت که مدول اول به ظرفیت کامل رسیده و باید به سراغ ساخت مدول ۲ و سه برویم.

روبخش گفت: تصفیه‌خانه ملایر براساس «لاگُن هوادهی» طراحی شده که مزایا و معایبی دارد و برای ارتقای آن، مطالعات اولیه و مناقصه انجام شده و سه هزار میلیارد ریال اعتبار برای ارتقای تصفیه‌خانه نیاز است.

به گفته وی؛ برای اجرای ۱۵۰ کیلومتر شبکه فاضلاب ملایر، حدود ۶ هزار میلیارد ریال و در مجموع ۹ هزار میلیارد ریال اعتبار برای تکمیل شبکه فاضلاب و تصفیه‌خانه ملایر نیاز است.

سرپرست شرکت آب و فاضلاب ملایر یادآور شد: ماده ۵۶ یکی از مصوبات سفر رئیس جمهور شهید به استان همدان بود که در حال حاضر اقدامات تمام شده و نامه آن برای کمیسیون مرکزی رفته و مکاتبات با بانک مرکزی انجام شده و حدود ۷۷۰ میلیارد ریال از ماده ۵۶ به شهرستان ملایر پرداخت خواهد شد که چنانچه این اعتبار تعلق گیرد، می‌تواند جهش خوبی را در توسعه شبکه فاضلاب ملایر داشته باشد.

توسعه اجرای شبکه فاضلاب ملایر پس از سه دهه

هدفگذاری توسعه ۷.۷ کیلومتر شبکه فاضلاب در سال‌جاری

روبخش با بیان اینکه سال گذشته ۸.۲ کیلومتر از شبکه جمع‌آوری فاضلاب با ۱۰۰ میلیارد ریال اعتبار اجرا شد، گفت: امسال نیز اجرای ۷.۷ کیلومتر از شبکه جمع‌آوری فاضلاب ملایر با اعتباری بالغ بر ۱۰۰ میلیارد ریال پیش‌بینی شده که در صورت تخصیص اعتبار ماده ۵۶، توسعه قابل توجهی خواهد داشت.

وی همچنین به اجرای خط انتقال شبکه جمع‌آوری فاضلاب حاجی‌آباد با اعتبار ۱۵ میلیارد ریال و هدایت بخشی از آبهای سطحی به سمت شبکه فاضلاب ملایر اشاره و بیان کرد: این در حالیست که سه روستای حاجی‌آباد، قلعه میرفتاح و نامیله به شبکه جمع‌آوری فاضلاب ملایر الحاق شد.

سرپرست شرکت آب و فاضلاب ملایر؛ سه روستای حاجی‌آباد، قلعه میرفتاح و نامیله به شبکه جمع‌آوری فاضلاب ملایر الحاق شد.

سرپرست شرکت آب و فاضلاب ملایر همچنین به اجرای خط انتقال به طول چهار کیلومتر برای شهرک صنعتی مبلمان و منبت و شبکه جمع‌آوری فاضلاب حاجی‌آباد اشاره کرد و افزود: این روستا تا تصفیه‌خانه فاضلاب ملایر فاصله زیادی دارد که سال ۱۴۰۰ و ۱۳۹۹، شبکه فاضلاب توسط پیمانکار اجرا و ۱۰۰ میلیارد اعتبار برای آن هزینه شد.

روبخش یادآور شد: هزینه خرید و حفاری شبکه جمع‌آوری فاضلاب به عهده مشترکان و هزینه نصب و مطالعات با شرکت آب و فاضلاب است و با توجه به اینکه هزینه حق انشعاب ۷۰ درصد هزینه فاضلاب است، برای یک خانواده در ملایر حدود ۴۰ میلیون ریال برآورد می‌شود که ۷۰ درصد آن ۳۰ میلیون ریال است و آن را برای خانوارها تقسیط می‌کنیم.

وی با تاکید بر اینکه اجرای شبکه فاضلاب زمانبر است و پیشرفت فیزیکی این پروژه در گرو تخصیص به موقع اعتبارات است، خاطرنشان کرد: اجرای یک متر شبکه فاضلاب حدود ۴۰ میلیون ریال هزینه دارد و چنانچه ۷۷۰ میلیارد ریال اعتبار ماده ۵۶ یکجا اختصاص یابد، تنها ۱۵ تا ۲۰ کیلومتر از شبکه اجرایی خواهد شد؛ در حالیکه ۶ هزار میلیارد ریال اعتبار برای تکمیل آن نیاز دارد و به صورت یکجا اختصاص این مبلغ امکان ندارد.

سرپرست شرکت آب و فاضلاب ملایر هزینه دفع فاضلاب را ۷۰ درصد هزینه آب بهای مصرفی عنوان کرد و ادامه داد: شبکه فاضلاب ملایر باید به صورت عادلانه در نقاط مختلف شهر اجرا شود، در حالی‌که در برخی نقاط شبکه به سختی اجرا می‌شود.

دبی استحصال آب در شهرستان ملایر؛ ۸۰۰ لیتر بر ثانیه

روبخش روش تامین آب شرب این شهرستان را از طریق ۱۶۰ حلقه چاه فعال شامل ۴۰ حلقه چاه در بخش شهری و ۱۲۰ حلقه در بخش روستایی عنوان کرد و گفت: علاوه بر این ۱۸ چشمه و سه قنات نیز در این شهرستان فعال است و سد کلان نیز بخشی از آب شرب شهر ملایر را تامین می‌کند.

وی دبی متوسط استحصال آب در این شهرستان را ۸۰۰ لیتر بر ثانیه عنوان و بیان کرد: ۵۸۶ لیتر بر ثانیه دبی شهرها و ۲۱۵ لیتر بر ثانیه دبی روستاها استفاده می‌شود و همچنین ملایر ۱۳ مخزن دارد و در بخش روستایی ۱۵۰ مخزن داریم که ظرفیت ۲۵ هزار مترمکعب را دارند و در شهرستان ملایر حدود ۵۷ هزار مترمکعب ذخیره‌سازی داریم.

سرپرست شرکت آب و فاضلاب ملایر ادامه داد: ۱۹۰۰ کیلومتر شبکه توزیع خط انتقال آب در این شهرستان داریم که ۴۷۰ کیلومتر شبکه آبرسانی و ۵۷ کیلومتر شبکه انتقال در بخش شهری است و در بخش روستایی نیز ۵۷۰ شبکه توزیع و ۳۶۰ کیلومتر خط انتقال داریم.

به گزارش ایرنا؛ از ۲۰۸ روستای دارای سکنه شهرستان ملایر، ۱۳۸ روستا با تعداد مشترکان ۲۷ هزار و ۲۲۱ مورد زیرپوشش شرکت آب و فاضلاب است.

نظر شما