شناسهٔ خبر: 67723137 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

سالگرد کودتای نافرجام در ترکیه

امروز ۱۵ ژولای هشتمین سالگرد اقدام نافرجام برای کودتا در ترکیه می‌باشد.

صاحب‌خبر -

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما؛  هشت سال پیش در چنین روزی در ترکیه گروهی از نظامیان اقدام به کودتا علیه دولت کردند، اما برخلاف کودتا‌های پیشین تاریخ معاصر ترکیه به پیروزی نرسید و منجر به انتقال قدرت به نظامیان نشد.
پیش‌تر در سال‌های ۱۹۶۰ میلادی٬ کودتا منجر به اعدام عدنان مندرس نخست وزیر وقت ترکیه شد، در سال ۱۹۸۰ میلادی نیز کودتای نظامی موجب برکناری سلیمان دمیرل نخست وزیر وقت شد و در سال ۱۹۹۷ میلادی٬ کودتای بی‌سروصدای موسوم به کودتای پست مدرن٬ موجب شد که نجم‌الدین اربکان نخست وزیر وقت در برابر خواسته‌های نظامیان کوتاه بیاید و از قدرت کناره گیری کند.
اما در سال ۲۰۱۶ میلادی بسیاری از مردم ترکیه در برابر کودتاگران ایستادند و در مدت‌زمانی کمتر از ۱۲ ساعت اکثر نظامیان کودتاچی دستگیر شدند و دولت کنترل اوضاع را در دست گرفت.
رجب طیب اردوغان رییس جمهور ترکیه در آن شب از طریق یک پیام تصویری تلفنی مردم را بمنظور مقاومت در برابر کودتاچیان دعوت به خیابان‌ها کرد.
دولت ترکیه معتقد است کودتای ۱۵ جولای ۲۰۱۶ توسط عوامل فتح الله گولن و با دستور مستقیم وی عملی شده است.
گولن که از ۲۰ سال قبل ساکن ایالت پنسیلوانیای آمریکا می‌باشد این اتهامات را بار‌ها رد کرده است.
بنا به اظهارات مقامات ترکیه، گولن با تشکیل گروهی موسوم به "فتو" و رخنه در قوه قضائیه، ارتش، تشکیلات آموزشی و ارگان‌های دولتی، کودتای ۱۵ جولای ۲۰۱۶ (۲۵ تیرماه سال ۱۳۸۵) را سازماندهی کرده است. کودتایی که۲۵۱ کشته و دو هزار و ۱۹۴ زخمی برجای گذاشت.
بنا به آمار موجود از کودتای ۲۰۱۶ تاکنون افزون بر ۲۰۰ هزار کارمند دولت، پرسنل ارتش، فعالان مدنی و اصحاب رسانه و ... به اتهام ارتباط با جماعت گولن و مشارکت در کودتا، بازداشت، زندانی، انفصال از خدمت شده و شمار زیادی از جمله چند ژنرال محکوم به حبس ابد شده اند.
منتقدین داخلی و خارجی دولت ترکیه بر این باورند که تلاش اردوغان برای کنترل شرایط امنیتی بعد از کودتا تبدیل به بهانه‌ای شده تا حوزه‌های آزادی، دموکراسی و رسانه‌ها را محدود کند.
سالگرد کودتای نافرجام، در ترکیه تعطیل رسمی بوده و برنامه‌های ویژه‌ای بمناسبت اینروز در سراسر این کشور برگزار می‌شود.

نظر شما