شناسهٔ خبر: 67722458 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

تولیت مسجد جمکران:

قرآن صامت، مصوت و مجسم حجت‌های خدا بر انسان هستند

تولیت مسجد مقدس جمکران گفت: قرآن صامت، مصوت و مجسم حجت‌های خدا بر انسان در روی زمین و ترازوی سنجش اعمال افراد در روز قیامت بوده و اهل ایمان موظف به پیروی از آنها هستند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز اردبیل، حجت‌الاسلام سیدعلی‌اکبر اجاق‌نژاد در مراسم عزاداری تاسوعای حسینی در مسجد محله معمار اردبیل اظهار کرد: پروردگار عالم که ما را خلق کرده، ما را بدون سرپرست نگذاشته است، اما برخی خودشان خودشان را بدون سرپرست می‌دانند؛ هم برای ما پیامبر فرستاده و هم کتاب نازل کرده است.
وی افزود: پیامبران آمدند که ما را به خداوند متصل کنند، هدایتمان کنند و نزدیک نمایند و قرآن کریم اساس این ارتباط است؛ قرآن از سوی خداوند در سه صورت به ما ارایه شده است.
تولیت مسجد مقدس جمکران بیان کرد: یکی آن قرآن صامت است که امیرالمومنین (ع) در باره‌اش می‌فرمایند، تا صد سال هم اگر ما به سراغش نرویم، به سراغ ما نخواهند آمد و اگر ما با آن حرف نزنیم، ما با سخن نخواهد گفت؛ پس باید بخواهیم تا برای ما نطق کند.
حجت‌الاسلام اجاق‌نژاد اضافه کرد: دومین مورد قرآن ناطق است که خداوند به عنوان حجت به ما فرستاد؛ نخستین شخص پیامبر اعظم (ص) و جایگاه دوم از آن ائمه اطهار (ع) است که قرآن را در اختیار دارند و آنها می‌توانند قرآن را برای ما تبیین کنند.
وی عنوان کرد: اینکه هر شخصی برای خود وارد این میدان شود و شرح و تفسیری از قرآن کریم ارایه کند، شاید عقیده‌ای محترم باشد، اما قابل اعتنا نخواهد بود و حجت هم نیست.
تولیت مسجد مقدس جمکران تاکید کرد: فقط حجت الهی و بزرگانی که در این راه متخصص هستند، می‌توانند از زبان آنها برای ما موضوع را شرح دهند، وگرنه رای و نظر آنها هم حتی برای انسان حجت نیست.
حجت‌الاسلام اجاق‌نژاد گفت: حتی اگر در بین آنها هم تعارضی مشاهده شود، باز حجت برای انسان رای و تفسیر امام معصوم (ع) است؛ چون ما به ظاهر نگاه می‌کنیم، اما آنها معنای ژرف آیه‌ها و سوره‌ها آگاه هستند.
وی افزود: پس از صامت و مصوت سومین مورد قرآن مجسم و نمونه‌اش حسین ابن علی (ع) است که اگر به حرفش گوش کنیم، با او خواهیم بود و اگر گوش ندهیم، با دیگرانی خواهیم بود که گوشمان را به آنها سپردیم.
تولیت مسجد مقدس جمکران تشریح کرد: برخی تصور می‌کنند که وقتی خداوند آنها را آزاد گذاشته و به آنها اختیار انجام هر کاری را داده است، پس مجاز به انجام هر کاری هستند در حالی که خداوند پس از فرستادن حجتش آنها را به حال خود واگذاشته تا روزی که به حسابشان رسیدگی شود.
اجاق‌نژاد با اشاره به روایتی از بانو عایشه در مورد پیامبر گرامی اسلام (ص) خاطرنشان کرد: این جمله «خلق و خوی ایشان عین قرآن است» یکی از کامل‌ترین جمله‌ها در توصیف پیامبر (ص) و معنای دقیق قرآن مجسم است.
وی اظهار کرد:عنوان کرد: برخی گناه، خطا و اشتباه را سبک می‌شمارند، با این بهانه که شاید فلان شخص، فلان مسئول یا فلان دولت کاری کرده یا دنیا تغییر کرده و نسل عوض شده است، اما هیچ یک از این بهانه‌ها در قیامت حجت نخواهد بود.
تولیت مسجد مقدس جمکران افزود: این که کسی دلش را به این خوش کند که، چون تعداد خطاکاران زیاد است و شاید یک مسئولی هم خطایی را مرتکب شود، دلیل موجهی نیست و هر شخصی در روز قیامت پاسخگوی اعمال خود خواهد بود.
حجت‌الاسلام اجاق‌نژاد تصریح کرد: هر چه حق باشد، قبول است و هرچه بر اساس حق نباشد، مورد قبول نیست؛ اینکه برخی خود را مامور و معذور می‌دانند و با این ترفند از بار مسئولیت خود شانه خالی می‌کنند، باید بدانند که در قیامت ترازوی سنجش اعمال فقط حق خواهد بود.
وی با اشاره به اینکه سوره حمد چکیده قرآن کریم است، عنوان کرد: خداوند نام‌ها و لقب‌های بزرگ و باعظمتی دارد، اما باید تدبر کرد که چرا یکی از هفت آیه سوره حمد از سوی خداوند «مالک یوم الدین» قرار داده شده است.
تولیت مسجد مقدس جمکران یادآور شد: دین نزد خدا اسلام است و هر دینی که جز این نامی بر آن نهاده شده، بعد‌ها و از سوی پیروان آن ادیان بوده وگرنه نام همه آنها همان اسلام است.
اجاق‌نژاد ادامه داد: نماز در اساس اسلام بوده، چنان که ۶۰ بار در مورد نماز و اقامه آن توصیه و سفارش و تاکید شده است؛ خداوند البته که کریم است، اما نماز در وهله نخست قرار دارد و کسی که در قیامت از ایستگاه نماز به سلامت عبور نکند، نمی‌تواند به درب دیگری ورود کند.

نظر شما