شناسهٔ خبر: 67721849 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

اولویت‌های کمیسیون امنیت ملی برای رسیدگی در دوره دوازدهم‌ مجلس بررسی شد

نشست کمیسیون امنیت ملی مجلس با هدف بررسی اقدامات کمیسیون در دوره یازدهم، اولویت‌های کمیسیون در دوره دوازدهم و بررسی عملکرد دستگاه‌های اطلاعاتی و دفاعی برگزار شد.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری میزان - دومین نشست تقنینی و نظارتی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در عصر امروز پنجشنبه ۲۸ تیر با حضور وحید جلال‌زاده، رئیس کمیسیون در دوره یازدهم، سردار سرتیپ طلایی‌نیک، معاون توسعه مدیریت، برنامه‌ریزی راهبردی و امور مجلس وزارت دفاع‌وپشتیبانی نیرو‌های مسلح و معاون حقوقی وزارت اطلاعات در مشهد برگزار شد.

در ابتدای این جلسه وحید جلال‌زاده، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست مجلس شورای اسلامی در دوره یازدهم به ارائه گزارشی از اقدامات کمیسیون در دور یازدهم پرداخت و گفت: کمیسیون امنیت ملی یک کمیسیون فراقوه‌ای است و فراتر از مجلس می‌تواند نقش‌آفرینی کند.

جلال‌زاده، یادآور شد: مهم‌ترین اقدام کمیسیون امنیت ملی طی دوره یازدهم مجلس تصویب «قانون اقدام راهبردی برای لغو‌ تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت» بود که دو‌ مرتبه مورد تایید و نظر رهبر معظم انقلاب قرار گرفت. این قانون کشور را از بلاتکلیفی خارج‌ کرد.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی دوره یازدهم مجلس، گفت:  طرح‌های تشکیل سازمان پدافند غیرعامل، تقویت سازمان پژوهش‌و‌نوآوری دفاعی (سپند) و لایحه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به شانگهای از دیگر مواردی است که در مجلس یازدهم پیگیری و تصویب شد. لایحه بکارگیری سلاح، اصلاح قانون نظام وظیفه، طرح دیپلماسی اقتصادی، موضوع مرتبط با دوتابعیتی‌ها و طرح تاسیس سازمان حفاظت و اطلاعات قوه قضاییه نیز در کمیسیون مورد رسیدگی قرار گرفت.

وی با بیان اینکه کمیسیون در بعد نظارتی بسیار فعال بود، اظهار کرد: کمیسیون برحسب وظیفه نظارتی پس از عملیات طوفان الاقصی سفر‌هایی به کشور‌های منطقه داشت و همچنین جلساتی را پیرامون  موضوع اغتشاشات سال ۱۴۰۰ برگزار کرد.

جلال‌زاده در ادامه تاکید کرد: موضوع حکم‌رانی آب، پدیده مهاجرت، تغییرات اقلیمی و تهدیدات امنیتی، اتباع بیگانه، حقوق بشر، پدافند غیرعامل، حکمرانی سایبری، اتفاقات منطقه‌ای و دولت جدید آمریکا نیازمند رسیدگی ویژه است.

ابراهیم عزیزی، رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس در دوره دوازدهم در ادامه تاکید کرد: قانون اقدام راهبردی به موقع در مجلس تصویب شد و قابل تقدیر است. موضوع نظام‌وظیفه را هم با توجه به آنچه در برنامه هفتم توسعه آمده، در این دوره ‍پیگیری خواهیم کرد. در رابطه با پدیده مهاجرت و حکم‌رانی آب نیز کمیته‌هایی را پیش‌بینی کردیم که در این دوره تشکیل و دنبال خواهیم کرد.

بررسی طرح‌ها و لوایح اولویت‌دار جهت رسیدگی در اجلاسیه اول دوره دوازدهم مجلس
اعضای کمیسیون در ادامه نشست امروز به بررسی اولویت‌های کمیسیون در اجلاسیه اول مجلس دوازدهم پرداختند.

در همین خصوص نمایندگان حاضر در این نشست هم تاکید کردند که طرح‌ها و موضوعاتی که می‌تواند دغدغه و مسائل مردم و کشور را حل کند، در اولویت قرار بگیرد.

معاون وزیر اطلاعات در ادامه نشست عصر امروز به بیان گزارشی درباره جنگ ترکیبی، پرونده‌سازی‌های حقوقی آمریکا علیه جمهوری اسلامی، دعاوی حقوقی جمهوری اسلامی ایران علیه آمریکا، اقدامات صورت گرفته درباره گروهک‌های تروریستی و همچنین چالش‌های بین‌المللی حقوق بشری پرداخت.

نمایندگان حاضر در جلسه در ادامه به بیان نکته نظراتی پیرامون گزارش مذکور پرداختند و خواستار پیگیری مباحث مطرح شدند.

سردار سرتیپ طلایی‌نیک، معاون توسعه مدیریت، برنامه‌ریزی راهبردی و امور مجلس وزارت دفاع‌وپشتیبانی نیرو‌های مسلح در ادامه نشست امروز به بیان گزارشی از آخرین وضعیت این وزارتخانه پرداخت.

وی در بیان توضیحات خود به ساختار کلان دفاعی جمهوری اسلامی ایران، ماموریت‌ها و حوزه‌های های کلان فعالیت وزارت دفاع، حوزه‌های تعامل سازمانی و فعالیتی وزارت دفاع، عملکرد وزارت در سه سال اخیر و اولویت‌های رویکردی به حوزه دفاعی اشاره کرد.

کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در نشست عصر امروز ضمن بررسی موضوعات مطروحه با اهدای لوح تقدیر از زحمات وحید جلال‌زاده، رئیس کمیسیون امنیت ملی در دوره یازدهم مجلس تشکر و قدردانی کرد.
 
انتهای پیام/

نظر شما