شناسهٔ خبر: 67720378 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: دیدبان ایران | لینک خبر

موارد رد درخواست روادید شنگن در سال‌های اخیر سه برابر شده است

۱۶ درصد از درخواست‌ها برای دریافت روادید شنگن در سال ۲۰۲۳ از سوی کشورهای اتحادیه اروپا رد شدند، این رقم نسبت به سال ۲۰۱۴ سه برابر افزایش پیدا کرده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ شبکه فرانسه ۲۴ در گزارشی درباره رد درخواست‌ها برای دریافت ویزای شنگن نوشت سیاست‌های سخت‌گیرانه مهاجرتی در اتحادیه اروپا و ابهامات اداری موجود از جمله دلایل رد این درخواست‌ها بوده است. این درحالی است که متقاضیان برای درخواست روادید باید هزینه بالایی هم بپردازند.  

هر ساله بسیاری از مردم در نقاط مختلف جهان به اروپا سفر می‌کنند، اما شمار زیادی برای دریافت ویزای کوتاه مدت شنگن، باید مسیری طولانی را طی کنند در نهایت نیز با درخواست آنها موافقت نمی‌شود.

بنابر گزارش دیده بان ایران؛ یورونیوز نوشت: بر اساس گزارش‌ها از ۱۰ میلیون درخواست ثبت شده در سال ۲۰۲۳ توسط کشورهای حوزه شنگن، ۱۶ درصد جواب منفی دریافت کرده‌اند که سه برابر بیشتر از سال ۲۰۱۴ بوده است. این رقم در سال ۲۰۱۴ حدود ۵ درصد بود. 

فرآیند درخواست ویزا علاوه براین که می‌تواند برای برخی گران باشد، اضطراب‌آور و زمان‌بر نیز است. روندی که ماه‌هاست شهروندان ایرانی نیز از آن شکایت دارند. به نظر می‌رسد مردم برخی کشورها از جمله اندونزی و کشورهای آفریقایی نیز با چنین مشکلاتی رو به رو هستند. 

گوروان کریستنادجاجا که اصالتا اهل اندونزی است، امیدوار بود خانواده‌اش بتوانند برای مراسم ازدواج او در پایان ماه اوت به فرانسه سفر کنند اما با درخواست ویزای آنها موافقت نشد. این در حالی بود که عموزاده‌های او چند سال پیش برای ملاقات با او به فرانسه سفر کرده بودند.

خانواده او برای تضمین دریافت روادید به دفاتر خدمات مسافران و شرکت‌های واسطه‌ها مراجعه کرده بودند و نامه‌ای بلند بالا به مامور مهاجرت نوشتند تا اهمیت این سفر را توضیح دهد.

اما در کمال ناباوری سفارت فرانسه با درخواست آنها موافقت نکرد و نوشت: «در مورد اعتبار، صحت مدارک ارائه شده و تمایل شما برای ترک حوزه شنگن قبل از انقضای ویزا، تردیدهای منطقی وجود دارد.»

گوروان کریستنادجاجا، با ابراز تاسف، گفت: «این باعث شده است که خانواده ما نتوانند دور هم جمع شوند.» 

او ادامه داد «وقتی دوتابعیتی هستید، خانواده بودن به معنای گرد هم آوردن اعضای خانواده است. ازدواج فرصتی برای آن بود، اما این حق از ما سلب شد.».

این احساس را تا زمانی که از خانواده خود دور نباشید به خوبی درک نخواهید کرد. اما مردم برخی کشورها از جمله اتباع آفریقایی آن را به خوبی درک می‌کنند. حدود ۴۱.۳ درصد مبالغ دریافتی برای بررسی ویزا شینگن افرادی که در سال ۲۰۲۳ جواب رد دریافت کرده بودند، مربوط به قاره آفریقا بود. 

شهروندان ایرانی نیز ماه‌هاست برای گرفتن وقت ویزا از سفارتخانه‌های اروپایی در تهران، به ویژه سفارت فرانسه به مشکل برمی‌خورند و برخی منابع پیشتر به یورونیوز فارسی گفته‌ بودند که بازار سیاه فروش وقت در خارج از سفارت رونق گرفته است. 

برخی از شهروندان ایرانی که در سال ۱۴۰۲ قصد سفر به فرانسه را داشته‌اند به یورونیوز فارسی گفته‌اند که به دلیل ناتوانی از گرفتن نوبت از سایت وی‌اف‌اس، یا کلا از سفر صرف نظر کرده‌اند و یا مجبور شده‌اند به شرکت‌های واسطه مراجعه کنند. برخی از‌ آنها نفری «۵۰۰ یورو» برای وقت ویزا هزینه کرده‌‌اند.

آفریقایی‌ها بیشتر جواب منفی دریافت می‌کنند

آمادو یک مهندس ۳۲ ساله اهل گینه در سال ۲۰۱۶ برای ادامه تحصیلات وارد فرانسه شد. او و  برادرش که تابعیت فرانسوی دارد، امیدوار بودند در تابستان ۲۰۲۳ بتوانند در فرانسه از خواهرشان استقبال کنند. با این حال، سه ماه پس از درخواست ویزا بار دیگر درخواست آنها به دلیل «تردید منطقی در مورد تمایل او به ترک حوزه شنگن قبل از انقضای ویزا» رد شد. 

علاوه بر ایجاد احساس ناخوشایند در افرادی که پاسخ منفی دریافت می‌کنند، آنها مبلغی را که در این راه هزینه کرده بودند را نیز از دست می‌دهند. 

آمادو می‌گوید حدود ۳۰۰ یورو برای تشکیل پرونده خواهرش (هزینه ویزا، بیمه، گواهی اقامت در شهرداری و غیره) هزینه کرده بودند که هیچ کدام قابل استرداد نیستند. آن هم در کشوری که حداقل دستمزد به سختی به ۶۰ یورو می‌رسد و تعداد کمی از مردم گینه می‌توانند برای دفعات بعدی درخواست ویزا دهند. 

براساس گزارش‌ها بیشترین آمار جواب منفی به متقاضیان ویزای شنگن مربوط به قاره آفریقا است.  ۶۱ درصد کومور، ۴۸ درصد غنا و ۴۶ درصد مالی. به گزارش سایت تخصصی اخبار شینگن، آفریقایی‌ها در سال ۲۰۲۳ بدون اخذ ویزا ۵۶ میلیون یورو هزینه کردند. بیشتر درخواست‌ها مربوط به الجزایر و مراکش بوده است. 

هرچند مردم در مناطق مختلف جهان سالانه هزینه‌ زیادی برای دریافت ویزای شنگن متحمل می‌شوند و پس از رد درخواست نیز این هزینه‌ها به آنها برگردانده نمی‌شود، اما کمیسیون اروپا در سال ۲۰۲۴ بازهم هزینه‌های ویزا را ۱۲ درصد افزایش داد و دلیل آن را افزایش تورم اعلام کرد.

در حال حاضر متقاضیان روادید شنگن دست کم باید ۹۰ یورو برای انجام پروسه دریافت ویزا هزینه کنند.

 

کپی لینک
کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

نظر شما