شناسهٔ خبر: 67719548 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: انتخاب | لینک خبر

ویزای بلاروس؛ شهروندان ۳۵ کشور تا حداکثر ۹۰ روز، دیگر نیازی به اخذ روادید ندارند

بلاروس که بطور سنتی متحد نزدیک روسیه است، روز چهارشنبه اعلام کرد که شهروندان ۳۵ کشور اروپایی برای سفر به بلاروس تا حداکثر ۹۰ روز دیگر نیازی به دریافت ویزا ندارند.

صاحب‌خبر -
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

یورونیوز: بلاروس که بطور سنتی متحد نزدیک روسیه است، روز چهارشنبه اعلام کرد که شهروندان ۳۵ کشور اروپایی برای سفر به بلاروس تا حداکثر ۹۰ روز دیگر نیازی به دریافت ویزا ندارند.

از نظر تحلیلگران، این اقدام ممکن است نشانه‌ای از تمایل مینسک برای کاهش تنش با غرب باشد.

در فهرست ۳۵ کشوری که مدنظر مقامات بلاروس است نام آلمان، بریتانیا و فرانسه نیز دیده می‌شود که شهروندانشان می‌توانند بدون ویزا وارد بلاروس شوند و تا ۹۰ روز در سال در آنجا اقامت داشته باشند.

در حال حاضر، مسافران این کشورها فقط می‌توانند ۳۰ روز در بلاروس بمانند و باید از طریق فرودگاه مینسک پرواز کنند.

بنا بر اعلام مقامات بلاروس، اجرای این سیاست از روز جمعه آغاز خواهد شد.

الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهور بلاروس که از سال ۱۹۹۴ میلادی در این کشور در قدرت است، از متحدان نزدیک ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه محسوب می‌شود.

بلاروس که همسایه شمالی اوکراین است، حتی در سال ۲۰۲۲ میلادی به روسیه اجازه داد تا از خاکش برای اعزام هزاران نیرو به اوکراین استفاده کند؛ این اقدام منجر به وضع تحریم‌هایی از سوی غرب علیه مینسک شد.

الکساندر لوکاشنکو همچنین هفته گذشته نیروهایی را که در مرز اوکراین مستقر شده بودند، تخلیه کرد که این هم می‌تواند نشانی از تصمیم او برای کاهش تنش‌های مرزی با کی‌یف باشد.

بلتا، خبرگزاری رسمی بلاروس به نقل از لوکاشنکو نوشت: «اکنون هیچ مشکلی با اوکراینی‌ها وجود ندارد و امیدوارم هیچ مشکلی هم بوجود نیاید.»

پیش از این سیستم «سفر بدون ویزا تا حداکثر ۹۰ روز» میان بلاروس و همسایگانش همچنین سه کشور لتونی، لیتوانی و لهستان که عضو اتحادیه اروپا هستند، اجرا می‌شد.

لتونی این هفته ورود خودروهای سواری ثبت شده در بلاروس را به خاک خود ممنوع کرد که سیاستی در چهارچوب بسته جدید تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه این کشور بود.

لینک کوتاه کپی لینک

نظر شما