شناسهٔ خبر: 67719525 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

کمبود پزشک متخصص و کسری اعتبار، چالش‌های جدی بیمارستان معتمدی گرمسار

سمنان - ایرنا - کمبود نیروی انسانی پزشک و پرستار و پرداخت‌نشدن به موقع مطالبات کارکنان خدمات درمان، مهم‌ترین چالش‌های بیمارستان معتمدی گرمسار است که در نشست خبری روز پنجشنبه از سوی سرپرست بیمارستان مطرح شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، سال‌های متمادی است که مشکلات حوزه درمان در صدر مطالبات عمومی مردم گرمسار در غرب استان سمنان قرار دارد.

کمبود پزشک متخصص و پرستار، فقدان یا کمبود تجهیزات کامل درمانی و پرداخت‌نشدن به موقع مطالبات کادر درمان را می توان بخش عمده‌ای از مشکلات این حوزه برشمرد.

سرپرست بیمارستان معتمدی گرمسار با اشاره به زمان‌بندی جذب پزشکان متخصص توسط وزارت بهداشت بیان کرد: اعزام پزشک به استان‌ها و شهرها بر اساس دستورالعمل مشخصی مبنی‌بر آمار جمعیتی و ایجاد توسعه متوازن انجام می‌شود؛ با این حال در شهر گرمسار یکی از چالش‌های جدی بیمارستان معتمدی کمبود نیروی انسانی پزشک و پرستار است.

محمد مومنی با تأکید بر اینکه تأمین نیروی‌انسانی مورد نیاز بیمارستان معتمدی بخش عمده‌ای از مشکلات را رفع و مطالبات مردم در حوزه درمان را پاسخ می‌دهد، افزود: پرداخت‌نشدن به موقع مطالبات پزشکان و پرستاران و دستمزد پایین پرستاران در بیمارستان‌های دولتی تحت نظارت دانشگاه علوم پزشکی عامل اصلی این چالش جدی است.

وی گفت: اغلب پرستاران با دستمزدهای بالاتر در کلینیک‌های خصوصی و زیبایی مشغول به کار می‌شوند و بنابراین حاضر به اشتغال در بیمارستان دولتی با دستمزد پایین نیستند.

خالی بودن ۳۵ ردیف استخدامی پرستار

سرپرست بیمارستان معتمدی گرمسار مهاجرت پزشکان و پرستاران به خارج از کشور را از دیگر مسایل این حوزه برشمرد و اضافه کرد: در حال حاضر ۳۵ ردیف استخدامی در بیمارستان معتمدی گرمسار خالی است که تا کنون ۱۵ بار فراخوان استخدام نیروی پرستار اعلام شده اما استقبالی از سوی دانش‌آموختگان دانشگاهی در رشته‌های مرتبط مشاهده نشده‌است.

استقرار پزشک جراح در بیمارستان معتمدی

وی حضور متخصص جراح و پزشک بیهوشی را قلب تپنده بیمارستان عنوان کرد و گفت: حق مقیمی پزشکان متخصص از سال ۱۴۰۲ تا کنون پرداخت نشده و پرداخت‌نشدن این مطالبات منجر به نارضایتی متخصصان می‌شود همین امر سبب استعفای پزشک متخصص جراح از بیمارستان معتمدی گرمسار شد.

مومنی با بیان اینکه حدود ۳۰ ساعت بیمارستان معتمدی گرمسار بدون پزشک جراح بود، تصریح کرد: با توجه به موقعیت جغرافیایی بیمارستان معتمدی فقدان حتی یک ساعت پزشک جراح و بیهوشی خطرناک و موقعیتی حساس خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: با پیگیری‌های متعدد و همراهی مسوولان اجرایی و سیاسی شهرستان، به سرعت این مشکل رفع و اکنون متخصص جراح در بیمارستان معتمدی مستقر است.

سرپرست بیمارستان معتمدی گرمسار با بیان اینکه جمعیت پرستاران این شهرستان ۱۵۷ نفر است، ابراز کرد: از این تعداد ۱۰ پرستار آقا هستند که با جذب نیروهای جدید پرستار و تکمیل ظرفیت خالی پرستاران، می‌توان بخش وی آی پی بیمارستان را راه‌اندازی کرد.

وی بیان کرد: در ۲۰ رشته تخصصی، بیمارستان معتمدی گرمسار دچار فقدان متخصص و فوق تخصص است که شامل پزشکان عمومی و متخصص جراحی مغز و اعصاب، ارتوپدی، گوش وحلق وبینی، اورولوژی، نورولوژی، چشم، عفونی، غدد، روانپزشک، نفرولوژی، ریه و گوارش است.

پرداخت‌نشدن به موقع مطالبات بیمارستان از سوی تأمین اجتماعی

وی با اشاره به پرداخت نشدن مطالبات بیمارستان معتمدی گرمسار از سوی سازمان تأمین اجتماعی گفت: در شرایطی که مشکلات اقتصادی خدمات درمان را تحت الشعاع قرار داده، سازمان تامین اجتماعی مطالبات بیمارستان های تحت نظارت دانشگاه علوم پزشکی را با چندین ماه تأخیر پرداخت می‌کند.

وی با بیان اینکه ۷۰ درصد مردم تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی هستند، تصریح کرد: ارائه خدمات ناقص و کمبود امکانات درمانگاه تامین اجتماعی گرمسار باعث افزایش مراجعه کنندگان به کلینیک امام خمینی(ره) این شهر می‌شود، در حالیکه حدود ۷۰ درصد مراجعه کنندگان کلینیک امام خمینی(ره) تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی هستند.

سرپرست بیمارستان معتمدی گرمسار بیان کرد: حدود ۸۰ میلیارد ریال درآمد و ۱۲۰ میلیارد ریال هزینه جاری این بیمارستان است که مدیریت این کسری اعتباری کاری دشوار است.

به گزارش ایرنا، بیمارستان معتمدی گرمسار در زمینی به مساحت ۶ هکتار و با زیربنای ۱۳هزار متر مربع با ۵۵۰ میلیارد ریال اعتبار ساخته شده است.

شهرستان گرمسار در غرب استان سمنان واقع شده است و بر اساس سرشماری سال ۹۵ این شهرستان ۷۷ هزار و ۴۲۱ نفر در ۲۵ هزار و ۵۸۵ خانوار دارد.

گرمسار در مسیر جاده ترانزیتی و مسافربری تهران- مشهد به عنوان محور اصلی غربی-شرقی کشور قرار دارد.

آزادراه حرم تا حرم نیز از قم تا گرمسار زیر بار ترافیکی قرار دارد.

از سوی دیگر، حدود نیمی از صنایع استان سمنان در این شهرستان واقع است که سکونت جمعیت قابل توجه کارگری را به همراه دارد.

نظر شما