شناسهٔ خبر: 67718579 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: رسا | لینک خبر

آیت الله حسینی بوشهری در جمع ائمه جمعه استان قم:

نماز جمعه سبب حفظ جامعه از انحرافات و امید به آینده است

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم نماز جمعه را سبب حفظ جامعه از انحرافات و امید به آینده عنوان کرد و پرداختن به مسائل سیاسی در خطبه‌ها را از امتیازات نماز جمعه‌های پس از انقلاب اسلامی دانست.

صاحب‌خبر -

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، آیت الله سیدهاشم حسینی بوشهری در جمع ائمه جمعه استان قم، با اشاره به پنجم مرداد ماه، سالروز اقامه اولین نماز جمعه پس از پیروزی انقلاب اسلامی ابراز داشت: نماز جمعه پس از رسول اکرم(ص) فراز و فرودهای بسیاری داشته است.

وی ادامه داد: در زمان حضرت نماز در جایگاه اصلی خود قرار داشت و آنچه بود، برای خدا بود؛ اما در دوران بنی‌امیه، بنی‌عباس و طاغوت‌ها، برعکس شد و شخصیتی که نفس پیامبر بود، یعنی امیرالمؤمنین – علیه السلام – ، تا حدود ۷۰ سال مورد سب و لعن قرار گرفت و این یعنی نماز جمعه در مقابل جبهه حق بود و خروجی آن می‌شود عاشورا و کربلا.

امام جمعه قم افزود: قبل از پیروزی انقلاب اسلامی نماز جمعه دو حالت داشت. یکی نماز جمعه‌های فرمایشی و دیگری نماز جمعه‌هایی مانند نماز جمعه آیت الله اراکی در قم که در قاموس شیعه بسیار کمرنگ بود.

یکی از خوبی‌های انقلاب اسلامی، احیای نماز جمعه است

وی با اشاره به اینکه اکنون حدود نهصد امام جمعه مشغول فعالیت هستند، اظهار داشت: یکی از آثار و برکات انقلاب، در کنار دیگر خوبی‌هایی که داشت، احیای نماز جمعه در جایگاه خودش بود.

نایب رئیس مجلس خبرگان رهبری نماز جمعه را سبب حفظ جامعه از انحرافات و امید به آینده عنوان کرد و بیان داشت: به نظر من انعکاس نماز جمعه، جامعه را نگاه داشته است؛ البته وضعیت آنگونه که می‌خواهیم نیست و نگرانی‌هایی وجود دارد، ولی در مجموع امید به آینده یعنی ظهور حضرت، وجود دارد.

وجود مسائل سیاسی در خطبه‌ها، از امتیازات نماز جمعه‌های پس از انقلاب است

وی وجود مسائل سیاسی در خطبه‌های نماز جمعه را از امتیازات نماز جمعه‌های پس از انقلاب ارزیابی کرد و ابراز داشت: نماز جمعه در چند نقطه از کشور مانند شهر کریمه اهل بیت، بیشتر مطرح است و دشمنان خطبه‌ها را رصد می‌کنند.

دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه در ادامه سخنان خود به تبیین چند حدیث از وجود نورانی پیامبر اکرم(ص) پرداخت و خاطر نشان کرد: حضرت می‌فرمایند «لا قَولَ إلاّ بِعَمَلٍ» یعنی سخن به تنهایی پذیرفته نمی‌شود مگر آنکه به دنبال آن عمل بیاید. «و لا قَولَ و لا عَمَلَ إلاّ بِنِیَّهٍ» و سخن و عمل نیز راه به جایی نخواهد برد مگر اینکه عقبه آن نیتی باشد که به این قول و عمل جهت دهد «و لا قَولَ و لا عَمَلَ و لا نِیَّهَ إلاّ بِإصابَهِ السُّنَّهِ» و سخن، عمل و نیت کار به جایی نخواهند برد مگر اینکه با چارچوب‌های دینی سازگاری داشته باشند. بنابراین باید معیارها و ملاک‌ها را خیلی در نظر داشته باشیم.

امام جمعه باید برای کسب مقبولیت عمومی تلاش کند

وی در ادامه با اشاره به حدیث دیگری، تلاش برای کسب مقبولیت عمومی را از وظایف ائمه جمعه عنوان کرد و ابراز داشت: یکی از مسائلی که باید با تمام وجود برای آن تلاش کنیم، کسب مقبولیت نزد مخاطبان است. نه به این معنا که هر حرفی بزنیم تا مردم خوشحال شوند؛ بلکه باید رفتار و گفتار ما به گونه‌ای باشد که کسانی که به ظاهر سخنان ما را نمی‌پسندند نیز احساس رضایت کنند و اعتراف کنند که سخنان ما بر اساس تکلیف است.

استاد حوزه علمیه قم در ضمن تبیین روایت دیگری از پیامبر اکرم – صلی الله علیه و آله – ، وقار، خون گرمی، نرم خویی و آسان گیری را به عنوان چهار ویژگی لازم در امام جمعه تراز دانست و اظهار داشت: در این شرایط سخت که کاری از دست ما برای حل مشکلات معیشتی بر نمی‌آید، باید آرام بخش و تسلی بخش باشیم تا مردم احساس کنند که ما همراه آنان هستیم و در غم و شادی شریک آنهاییم.

 شایان ذکر است در ابتدای این جلسه حجت الاسلام و المسلمین مهدی زاده، رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه قم، گزارش مختصری از اقدامات و برنامه‌ها به مناسبت سالگرد اقامه اولین نماز جمعه پس از پیروزی انقلاب اسلامی توسط آیت الله طالقانی ارائه کرد.

نظر شما