شناسهٔ خبر: 67716145 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

ویترین روزنامه ها/ گزارش «دنیای اقتصاد» درباره اثر گرمایش جهانی بر تولید کشاورزی/ بررسی «اعتماد» درباره جايگاه خشکاله در مديريت پسماند

صاحب‌خبر -

شفقنارسانه_ صفحه یک روزنامه‌ها به عنوان ویترین در مقابل چشم خواننده است به همین جهت انتخاب تیتر، عکس و مطالب فرعی در این صفحه اهمیت زیادی دارد تا خواننده را به داخل متن بکشاند و همراه خود کند. در این گزارش سعی کردیم با نگاهی به روزنامه‌های امروز، آن‌هایی که دارای مطالب خوب و مخاطب محور و یا محل نقد و بحث هستند، مورد بررسی قرار دهد.

به گزارش شفقنارسانه، «تهدیدهای اقتصادی تغییرات اقلیمی» تیتر روزنامه دنیای اقتصاد است که در گزارشی به بررسی اثر گرمایش جهانی بر تولید کشاورزی پرداخت. این روزنامه نوشت: «افزایش سریع جمعیت همراه با افزایش تقاضای غذا مستلزم گسترش زمین‏‏‏‌های کشاورزی یا بالارفتن بهره‏‏‏‌وری تولید از منابع فعلی است، با این حال در دنیای متغیر امروزی، کاهش دسترسی به آب ممکن است بهبود در بهره‏‏‏‌وری محصول و علوفه را تضعیف کند و به‌طور نامتناسبی بر بخش‌های مختلف جهان تاثیر بگذارد. در سطح جهانی، تقریبا ۱۰ تا ۱۱‌درصد از زمین‏‏‏‌های زراعی و علف‏‏‏‌زار فعلی می‌توانند در‌برابر کاهش دسترسی به آب آسیب‏‏‏‌پذیر باشند و ممکن است برخی مناطق مانند آفریقا، خاورمیانه، چین، اروپا و آسیا ظرفیت‌های تولیدی خود را از دست بدهند. تغییر در الگوی مصرف، مثل کاهش ضایعات مواد غذایی و کاهش مصرف گوشت می‌تواند بزرگ‌ترین محافظ در‌برابر از دست‌دادن زمین حاصلخیز و ناامنی غذایی باشد.»

«خشكاله چيست و چه جايگاهي در مديريت پسماند دارد؟» تیتر روزنامه اعتماد است که در گفتگو با دو کارشناس  مديريت پسماند به بررسی این مسئله پرداخت. این روزنامه نوشت: «خشكاله همان پوست ميوه و سبزي خشك شده و يا تفاله چاي يا قهوه است. خشك كردن اين گونه ضايعات و دورريزها به صورت خانگي هم قابل انجام است اما بايد دقت داشت با توجه به اينكه نتيجه و محصول اين عمل، در نهايت به عنوان غذاي دام و يا كمپوست و جهت رشد گياهان استفاده مي‌شود، رعايت نكات سلامت‌محور، از اهميت بالايي برخوردار است. در مقوله مديريت پسماند، توليد خشكاله از روش‌هاي كاهش زباله است و با توجه به اينكه حدود ۷۰ درصد پسماند خانگي را زباله‌تر تشكيل مي‌دهد، توليد خشكاله مورد توجه است. اما با توجه به اينكه محصول به دست آمده بر سلامت دام و گياهان و در نهايت انسان‌ها اثر دارد، نيازمند بررسي دقيق‌تر اين مبحث هستيم.»

در ادامه صفحه یک سایر روزنامه ها را ببینید….

نظر شما