شناسهٔ خبر: 67715033 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

جاهای دیدنی تبریز؛ مقصدی رویایی برای سفر تابستانی

جاهای دیدنی تبریز شامل طبیعت سرزنده، کوهستان‌های پرابهت و بناهای تاریخی متعدد آن می‌شود که بازدید از هر کدام صفای خاصی دارد.

صاحب‌خبر -

تبریز شهری تاریخی و توریستی در شمال غربی ایران است که جاذبه‌های گردشگری فراوانی دارد. جاهای دیدنی تبریز شامل طبیعت سرزنده، کوهستان‌های پرابهت و بناهای تاریخی متعدد آن می‌شود که بازدید از هر کدام صفای خاصی دارد.

جالب است بدانید که تبریز یکی از کلان‌شهرهای مهم ایران نیز به شمار می‌رود که در طول دوران مختلف نقش پررنگی در تاریخ ایفا کرده است. این شهر لقب «اولین‌ها» را از آن خود کرده، زیرا اولین چاپخانه، اولین شهربانی، اولین خیابان دارای تیر برق و بسیاری از اولین‌های دیگر در تبریز متولد شدند.

جاهای دیدنی تبریز کجاست؟

تبریز جاهای دیدنی بی‌شماری در اقصی نقاط شهر دارد. تاریخ غنی این تکه از کشور باعث شده که بسیاری از بناهای تاریخی، مساجد و قلعه‌های کهن در آن به یادگار مانده باشند. همچنین به دلیل طبیعت بکر و آب‌وهوای ملایم و مطبوع تبریز، این شهر از نظر جاذبه‌های طبیعی نیز حرفی برای گفتن دارد.

چه بخواهید ساعت‌ها در بازار سنتی تبریز بچرخید و خرید کنید و چه روزها را در دامان طبیعت حیرت‌انگیز آن سپری کنید، گزینه‌های بسیاری پیش رویتان قرار دارد. در این مطلب تعدادی از معروف‌ترین جاهای دیدنی تبریز را به شما معرفی می‌کنیم که اگر در سفر به این شهر به آن‌ها سر نزنید، احتمالاً پشیمان خواهید شد.

جاهای دیدنی تبریز در بهار

بهار بهترین فصل برای پناه‌بردن به جاذبه‌های طبیعی تبریز است؛ زیرا در این فصل گیاهان از خواب زمستانی خود بیدار می‌شوند و قبای سبز رنگ و بهاری خود را به تن می‌کنند و با آغوشی باز به استقبال مسافران می‌روند. اگرچه اوایل بهار ممکن است هنوز هوا کمی سرد باشد، اما رفته‌رفته هوا نیز رو به گرمی می‌رود و شما می‌توانید در هوایی خنک و خوشایند به بازدید جاهای دیدنی تبریز بروید.

پارک ائل گلی تبریز

یکی از معروف‌ترین جاهای دیدنی تبریز که محبوبیت زیادی میان مردم شهر و مسافران دارد، پارک ائل گلی است. این پارک که به نام شاه گلی نیز شناخته می‌شود، مکانی آرام و باصفا برای گذراندن اوقاتی خوش در کنار خانواده است که برای ورود به آن نیاز به پرداخت ورودی نیست.

پارک ائل گلی در 7 کیلومتری مرکز شهر واقع شده و به نوعی به‌عنوان نماد تبریز شناخته می‌شود. در دل این پارک دریاچه‌ای به ابعاد 200 در 200 متر قرار گرفته که در مرکز آن یک عمارت هشت ضلعی و دو طبقه به چشم می‌خورد.

اگرچه بازدید و قدم زدن در پارک ائل گلی به اندازه کافی روحیه شما را عوض می‌کند؛ با این حال تفریحاتی مانند دوچرخه‌سواری، قایق‌سواری، گلف و امکاناتی همچون رستوران و کافه نیز در آن برای بازدیدکنندگان فراهم شده است.

جاهای دیدنی تبریز؛ مقصدی رویایی برای سفر تابستانی

جنگل ارسباران تبریز

ارسباران منطقه‌ای وسیع در تبریز است که از شهرستان کلیبر آغاز می‌شود و تا سیه‌رود ادامه دارد. این بهشت سبز چشم‌اندازهایی فوق‌العاده و باورنکردنی دارد که بازدید از آن روحتان را تازه می‌کند.

جنگل ارسباران امروزه به‌عنوان پارک ملی تبریز شناخته می‌شود و زیستگاه گونه‌های متنوع گیاهی و جانوری است. اقلیمی مناسب و مناظری خیال‌انگیز و رویایی از ویژگی‌های این جنگل است. همچنین جاذبه‌هایی همچون قلعه بابک، مرکز آب‌درمانی متاللی و برخی از ییلاقات ارسباران مانند روستای علی‌آباد، چپرلی و آقداش نیر در این منطقه واقع شده‌اند.

پارک گلستان تبریز

پارک گلستان یا فجر از دیگر جاهای دیدنی تبریز در خیابان نیروی هوایی، روبه‌روی بیمارستان شفا است. این بوستان قدیمی، نخستین باغ ملی تبریز است که شهروندان و مسافران از زمان‌های دور تا به امروز از آن به‌عنوان مکانی برای تفریح و سرگرمی استفاده می‌کنند. کتابخانه سابق تبریز که امروزه به باغ هنر تبدیل شده و مقبره شمس تبریزی از دیگر جذابیت‌های پارک گلستان است.

بازار سنتی تبریز

تبریز بزرگ‌ترین بازار سرپوشیده جهان را دارد که از لحاظ تاریخی بسیار باارزش است. این بازار سنتی از زیباترین جاهای دیدنی تبریز به شمار می‌رود که در میراث یونسکو نیز به ثبت رسیده است.

بازار سنتی تبریز از سازه‌های آجری به هم پیوسته با طاق‌ها و گنبدهای بلند ساخته شده و در آن حجره‌های متعددی به چشم می‌خورد. در این بازار چندین مسجد و مدرسه نیز دیده می‌شود که می‌توانید حین بازارگردی از آن‌ها دیدن کنید؛ بنابراین اگر به تبریز رفتید، فراموش نکنید گشتی در کوچه پس کوچه‌های باصفا و قدیمی بازار سنتی آن بزنید و از محصولات درجه یک آن برای خود یادگاری بخرید.

جاهای دیدنی تبریز؛ مقصدی رویایی برای سفر تابستانی

خانه مشروطه تبریز

خانه مشروطه خانه‌ای زیبا با گچ‌بری‌ها و آینه‌کاری‌های ظریف است که در گذشته سران مشروطه برای هم‌فکری در آن دور هم جمع می‌شدند. این خانه محل رفت و آمد افراد مهمی همچون ستارخان، باقرخان، ثقه‌الاسلام تبریزی و سایر افرادی بود که در جریان انقلاب و مشروطه نقش مهمی داشتند.

خانه مشروطه تبریز که در روزگاران قدیم متعلق به فردی آزادی‌خواه به نام حاج مهدی کوزه کنانی بود، امروزه به موزه‌ای تبدیل شده که آثار مربوط به مشروطه در آن نگهداری می‌شود. این خانه از خاص‌ترین جاهای دیدنی تبریز است که شما را به دوران نه‌چندان دور مشروطه می‌برد و حال و هوای آن روزها را برایتان زنده می‌کند.

پارک مینیاتوری

می‌خواهید جاهای دیدنی تبریز را یک جا ببینید و بدون آن که به شرق و غرب شهر بروید از جاذبه‌های گردشگری شهر باخبر شوید؟ پس سری به پارک مینیاتوری تبریز بزنید که نمونه کوچک شده شهر است. این پارک در خیابان گلکار واقع شده و فضایی سرسبز و دلنشین دارد.

جاهای دیدنی تبریز در تابستان

خوشبختانه تابستان‌های تبریز چندان گرم نیست و شما محدودیتی برای بازدید از جاذبه‌های گردشگری شهر نخواهید داشت. تعدادی از جاهای دیدنی تبریز که در فصل تابستان می‌توانید از آن‌ها دیدن کنید را در ادامه آورده‌ایم.

کوه عینالی تبریز

در شمال شهر تبریز رشته‌کوه سرخ رنگی قرار گرفته که با نام کوه عینالی یا عون بن علی شناخته می‌شود. این رشته‌کوه مجموعه‌ای از دره‌ها، تپه‌ها و قله‌های پی در پی است که از فراز آن چشم‌اندازی زیبا به تبریز خواهید داشت. اگر بخواهید با خودرو به کوه عینالی تبریز بروید کافی است در بزرگراه پاسداران برانید و سپس از خروجی عینالی خارج شوید.

همچنین یک بقعه کهن مربوط به دوران ایلخانی روی قله کوه عینالی قرار دارد که آن را به دو تا از فرزندان امام علی (ع) نسبت می‌دهند. بقعه عون بن علی در گذشته به‌عنوان عبادتگاه و آتشکده استفاده می‌شد که پس از ورود اسلام به زیارتگاه تبدیل شده است.

سرای دلفین‌های خوشحال

سرای دلفین‌های خوشحال نخستین واریوم شمال غربی کشور است که در پارک تفریحی باغلار باغی تبریز قرار دارد. در این مکان تفریحی دو دلفین، دو فک و یک وال سفید زندگی می‌کنند که با اجرای حرکات نمایشی، بازدیدکنندگان را به وجد می‌آورند. اگر به دیدن دلفینی که نقاشی می‌کشد یا حرکات آکروباتیک اجرا می‌کند علاقه دارید، سری به سرای دلفین‌های خوشحال تبریز بزنید.

موزه آذربایجان تبریز

موزه آذربایجان یکی از ارزشمندترین موزه‌های کشور در مرکز شهر تبریز است که سه طبقه و یک سالن نمایش دارد. بنای این موزه بر اساس طرحی از باستان‌شناس فرانسوی آندره گدار با الهام از معماری محلی آذربایجان ایران صورت گرفته و توسط اسماعیل دیباج ترسیم شده است.

در این موزه آثار باارزشی از دوران پیش از اسلام، دوران اسلامی و پس از آن نگهداری می‌شود. موزه آذربایجان را می‌توان بهشت دوست‌داران تاریخ دانست که در آن چندین قطعه اشیای عتیقه، تاریخی و هنری در بخش‌های مختلف دیده می‌شود.

عمارت شهرداری تبریز

عمارت شهرداری یکی از زیباترین جاهای دیدنی تبریز است که در فهرست آثار ملی کشور نیز به ثبت رسیده است. این عمارت سه طبقه در مرکز شهر تبریز و در میدان ساعت واقع شده و زمان احداث آن به سال 1314 برمی‌گردد. طرح عمارت باشکوه شهرداری از بالا شبیه به عقابی در حال پرواز است که شباهت‌هایی به ساختمان‌های کشور آلمان پیش از جنگ جهانی دوم دارد.

جاهای دیدنی تبریز؛ مقصدی رویایی برای سفر تابستانی

مسجد کبود

مسجد کبود از دیگر جاهای دیدنی تبریز است که معماری اصیل اسلامی را در جای‌جای آن می‌توان دید. قدمت این مسجد به قرن نهم و زمان پادشاهی قراقویونلوها برمی‌گردد که با کاشی‌های لاجوردی و فیروزه‌ای، طراحی هندسی و نقش و نگارهای اسلیمی تزئین شده است. اگرچه مسجد کبود در طول سال‌ها آسیب‌های فراوانی دیده، اما هنوز هم در جای خود استوار است و بازدیدکنندگان فراوانی دارد.

جاهای دیدنی تبریز در شب

با فرا رسیدن شب، سکوت و آرامش خیابان‌های شهر را در برمی‌گیرد و جاهای دیدنی تبریز به لطف چراغانی‌ها و نورپردازی‌های رنگارنگ زیباتر از پیش می‌شود. اگر اهل شب‌گردی هستید، چند پیشنهاد برایتان داریم که بازدید از آن‌ها خالی از لطف نیست.

  • خیابان تربیت
  • بوستان ائل گلی
  • پارک گلستان
  • مراکز خرید تبریز
  • پل قاری تبریز
  • عمارت شهرداری

جاهای دیدنی اطراف تبریز

جاهای دیدنی تبریز تنها به مساجد، کلیساها، بناهای تاریخی و بوستان‌های شهر خلاصه نمی‌شود. در اطراف این شهر توریستی نیز روستاها و جاذبه‌های گردشگری بی‌نظیری وجود دارد که برخی از آن‌ها عبارتند از:

  • روستای کندوان
  • روستای لیقوان
  • روستای شیران
  • منطقه حفاظت‌شده سهند
  • تالاب قوری گل
  • آبشار اسکندر
  • دره سعیدآباد
  • کوه‌های رنگی آلاداغ لار
  • کویر قوم تپه
  • قلعه ضحاک
  • گنبد سرخ مراغه
  • قلعه هلاکوخان
  • کلیسای هوانس
  • پیست اسکی پیام

سوغات تبریز

پس از بازدید از جاهای دیدنی تبریز نوبت به خرید سوغاتی می‌رسد. این شهر سوغاتی‌های رنگارنگ و متنوعی دارد؛ به طوری که اگر سری به بازارهای آن بزنید، هرگز دست خالی برنمی‌گردید. برخی از سوغاتی‌های تبریز را در زیر آورده‌ایم.

  • چرم تبریز
  • نوقا
  • قرابیه
  • باقلوا
  • باسلق
  • لوز تبریز
  • شکلات تسبیحی
  • عسل تبریز
  • پنیر تبریزی
  • حلوا بزرک

منبع

نظر شما