شناسهٔ خبر: 67714635 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

کارشناس بازار خودرو در گفت‌وگو با ایرنا:

آزادسازی واردات خودرو؛ اقدام دولت سیزدهم برای حمایت از مصرف‌کنندگان است

تهران- ایرنا- کارشناس بازار خودرو گفت: تصویب آیین‌نامه واردات خودروهای مدل بالای ۲۰۱۹ در دولت سیزدهم، علاوه بر کاهش قیمت، اقدامی مثبت برای کنترل بازار خودرو و حمایت از مردم و مصرف‌کنندگان است.

صاحب‌خبر -

حسین رحیمی‌نژاد امروز پنجشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا، اطهار داشت: بحث واردات خودروهای مدل بالای ۲۰۱۹ از یک سال گذشته در دولت سیزدهم کلید خورد و آیین‌نامه آن مورد تصویب هیات دولت قرار گرفت که این امر در آینده نزدیک سبب کاهش بر قیمت خودرو می‌شود و به نفع مصرف‌کننده خواهد بود.

وی افزود: واردات خودروهای مدل ۲۰۱۹ به بالا یکی از نیازهای بازار صنعت خودرو بود و بر روی اختلاف قیمت کارخانه و بازار خودرو تاثیر بسزایی خواهد داشت.

این کارشناس خودرو ادامه داد: تقاضا برای خودرو در بازار بالاست و خودروسازان پاسخگوی این نیاز بازار به خاطر ظرفیت تولید نبودند.

تایید آیین‌نامه واردات خودروهای مدل ۲۰۱۹ به بعد بر کیفیت خودرو

رحیمی‌نژاد با بیان اینکه اهمیت به کیفیت خودروهای وارداتی یکی از نکات مهم این آیین‌نامه است، گفت: این امر موجب می‌شود تا خودروهای با کیفیت بیشتری با ارزبری کمتری وارد کشور شود.

وی عنوان کرد: نیاز کشور به سالانه ۵۰۰ هزار خودروی وارداتی است تا بازار صنعت خودرو در عرضه و تقاضا به تعادل برسد.

این کارشناس خودرو با بیان اینکه باید واردات خودرو مدیریت و کنترل شود، گفت: نیاز است تا جزییات کیفیت خودروها، برندها و کشورهای هدف وارداتی و همچنین وضعیت ارز تخصیصی نیز مشخص کند تا زمینه واردات برای اشخاص تسهیل شود.

آزادسازی واردات خودرو دلالان را از بازار خارج می‌کند/ اقدام مثبت دولت سیزدهم برای بازار خودرو

رحیمی‌نژاد ابراز داشت: مشخص کردن جزییات این واردات خودروهای مدل بالای ۲۰۱۹ زمینه هر گونه سوءاستفاده را برای دلالان از بین خواهد برد و اثر کنترلی در بازار خودرو را به همراه خواهد داشت.

وی با تاکید بر اینکه تصویب آیین‌نامه و آزادسازی واردات خودروهای مدل بالای ۲۰۱۹ اقدام خوب دولت سیزدهم است، گفت: بحث آزادسازی با رهاسازی متفاوت است؛ دولت به دنبال کنترل بازار است، از این رو نباید واردات خودرو به صنعت خودروسازی در کشور آسیب بزند و بحران این صنعت را بیشتر کند.

این کارشناس صنعت خودرو خاطرنشان کرد: این آیین‌نامه باید زودتر تصویب می‌شد تا اکنون شاهد دستاورد این موضوع در صنعت خودرو بودیم، ضمن اینکه منشأ تخصیص ارز در ترخیص خودروهای وارداتی نیز به صورت شفاف از سوی دولت اعلام شود تا تسهیل در واردات صورت گیرد.

به گزارش ایرنا، علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت روز گذشته چهارشنبه ۲۷ تیرماه در حاشیه جلسه هیات دولت اعلام کرد: مصوبه مهم جلسات اخیر هیات دولت آخرین گام در مقابله با انحصار خودروسازی بود و آخرین گام در امتداد برنامه‌ای است که از پیش در دولت تدوین شده بود و مرحله به مرحله پیش می‌رفت.

وی با بیان اینکه واردات خودرو در دولت سیزدهم به‌تدریج آزاد شد، اعلام کرد: امروز آخرین گام برای واردات خودروی دست دوم برداشته شد و به شرط مدل ۲۰۱۹ به بالا برای همه ایرانیان آزاد شد که آیین‌نامه آن در دولت تصویب شد. لزوم رعایت استانداردهای روز اروپا در واردات خودروهای دست دوم حتمی است.

به گفته سخنگوی دولت، واردات خودروهای پلاک منطقه آزاد به سرزمین اصلی در این آیین‌نامه مورد تاکید است.

نظر شما