شناسهٔ خبر: 67713143 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مجالی تازه برای گرد و خاک اسب ترکمن

بجنورد- ایرنا- اسب ترکمن خراسان‌شمالی که پیش از این مجال تاخت را در استان همسایه می‌جست این روزها با تکمیل بزرگترین پیست اسبدوانی شمال شرق کشور قرار است در استان بتازد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، گرچه اسب ترکمن خراسان شمالی امروزه به یک برند جهانی و صنعت اشتغال زا تبدیل شده اما سال های سال از حداقل زیرساخت ها در استان محروم است.

سوارکاران خراسان شمالی سالهاست که به دلیل نبود پیست سوارکاری مناسب برای تاختن و دیده شدن به استان های همسایه می روند و مهمان استان گلستان و متحمل هزینه های گزافی می شدند.

تلاش برای حفظ این ظرفیت ارزشمند و پرورش و نگهداری از آن هزینه بر است و تنها دلخوشی اسب داران نیز تاختن دست رنجشان در پیستی استاندارد بود که این روزها در آستانه تحقق است.

پیستی که عنوان بزرگترین پیست استاندارد شمال شرق کشور را یدک می کشد و قرار است اسب های خراسان شمالی را در کورس پیشرفت قرار دهد و مسبب روشنی فتیله رونق صنعت گردشگری در این خطه از شمال شرق کشور شود.

اسب‌های خراسان‌شمالی در یک قدمی درخشش در خانه

بزرگترین پیست شمال شرق در آستانه بهره برداری

رییس هیات سوارکاری خراسان شمالی در این باره می گوید: ۲۳ مهرماه سال ۱۴۰۱ کلنگ بزرگترین پیست و مجموعه سوارکاری شمالشرق کشور در مجموعه ۱۹ مهر بجنورد بر زمین زده شد تا فعالان این رشته ورزشی در استان خود نظاره گر تاخت اسب هایی باشند که می خواهند، صاحبان خود را از موانع توسعه و اشتغال عبور دهند.

محمدتقی ولیان می افزاید: فاز نخست این طرح که شامل خاک برداری و تسطیح رینگ پیست است سال گذشته با مشارکت اداره کل ورزش و جوانان خراسان شمالی و سرمایه گذاری بخش خصوصی تکمیل شد است.

وی ادامه داد: فاز دوم این طرح نیز تکمیل شده و به زودی شاهد بهره برداری این پیست استاندارد خواهیم بود.

ولیان خاطرنشان می کند: بی تردید با بهره برداری از این پیست پای شمار زیادی از توریست‌های علاقه‌مند صنعت اسب به استان باز و کم کم مسیر احیای صنعت اسبداری هموار می شود.

اسب‌های خراسان‌شمالی در یک قدمی درخشش در خانه

وی با اشاره به اقدامات انجام شده برای احیای صنعت اسبداری، می گوید: اقدامات هدفمندی همچون جشنواره زیبایی اسب اصیل ترکمن و مسابقات اسبدوانی در شهرستان های استان در ۲ سال گذشته انجام شده است.

رییس هیات سوارکاری خراسان شمالی می افزاید: هدف از برگزاری جشنواره ها و مسابقات معرفی بیشتر اسب اصیل ترکمن و ایجاد انگیزه برای پرورش دهندگان است.

به گزارش ایرنا، سه هزار سر اسب در خراسان شمالی وجود دارد که یک هزار و ۷۰۰ سر آن اسب اصیل ترکمن است.

شهرستان مرزی راز و جرگلان در ۱۵۰ کیلومتری شمال بجنورد، مرکز استان خراسان شمالی واقع است و افزون بر ۵۰ واحد خصوصی تولید و پرورش اسب در این شهرستان فعالیت دارند.

این شهرستان خاستگاه اصیل ترین اسب ترکمن شناخته شده و شمار اسب‌های اصیل ترکمن در آن به ۷۰۰ سر می‌رسد.

نظر شما