شناسهٔ خبر: 67712126 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

بررسی بورس در هفته چهارم تیر؛

ناکامی تالار شیشه‌ای در بازگشت به پویایی

نوسان رکود حاکم بر بازار سهام، در آخرین هفته تیر نیز ادامه یافت و حجم و ارزش معاملات خرد در پایان دادوستدهای این هفته از رسیدن به سطوح پویایی بازار ناکام ماند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری ایمنا، مسیر بازار سهام در سومین هفته تیر نسبت به قبل پررونق و متعادل بود و پس از مدت‌ها تراز مثبت پول حقیقی را در میانگین هفتگی تجربه کرد؛ بر این اساس کارشناسان بازار سرمایه هفته چهارم تیر را نیز متعادل پیش‌بینی کردند.

برآیند معاملات هفته چهارم تیر نشان‌دهنده نزولی بودن کندل هفتگی شاخص‌های بورسی است، به‌طوری که شاخص کل طی سه روز معاملاتی این هفته حدود ۰.۳ درصد کاهش ارتفاع داد و از دو میلیون و ۲۰۹ هزار واحد در پایان هفته گذشته به دو میلیون و ۲۰۲ هزار واحد در پایان بورس چهارشنبه، بیست‌وهفتم تیر رسید، این روند در شاخص هم‌وزن نیز دیده می‌شود تا جایی که شرکت‌های کوچک و متوسط بازار سهام در این هفته به‌طور میانگین ۰.۳۷ درصد کاهش قیمت داشته‌اند. در نهایت نیز تابلوی بورس تهران رقم شاخص هم‌وزن را ۷۰۴ هزار واحد نشان داد.

از سوی دیگر ارزش معاملات خرد با افت قابل توجهی روبه‌رو شد و با کاهش ۴۸ درصدی نسبت به هفته قبل از بالای ۵ همت به ۲.۶ همت کاهش یافت همچنین شاخص‌ها که هفته قبل رشد خوبی را به ثبت رسانده بودند این هفته ۳ تا ۰.۴ درصد افت کردند.

در هفته‌ای که گذشت حدود ۶۰ درصد از صنایع و نمادها با افت ارزش رو به رو بودند که بیشترین بازدهی منفی ۱۳ درصد بود و به نماد غپاذر تعلق داشت. مهم‌ترین رشد قیمت در نمادهای نکالا، اکالا و تکالا اتفاق افتاد که نزدیک به ۷۲ درصد بود.

افت ۵۵ درصدی نمادها در نخستین روز معاملات

نخستین روز معاملاتی این هفته با افت ۵۵ درصدی از نمادها همراه بود. شاخص کل ۹ هزار واحد افت کرد و به سطح ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار واحد برگشت. ارزش معاملات خرد به ۲.۹ همت رسید و ۴۰۰ میلیارد تومان از مالکیت بازار به دست حقوقی‌ها افتاد. شفام و شاوان صدرنشین خریدهای حقیقی بودند و حقوقی‌ها بیشتر از فملی و وبملت حمایت کردند. روند نزولی بازار سهام در روز ابتدایی هفته تا اندازه زیادی مربوط به تعطیلات دو روزه تاسوعا و عاشورا و خروج نوسان‌گیرها برای کاهش ریسک بود و این موضوع سبب شد تا شاخص کل ۰.۴۱ درصد و شاخص هم‌وزن ۰.۴۳ درصد کاهش ارتفاع بدهند.

رشد اندک شاخص کل

روز یکشنبه از فشار عرضه کاسته شد و شاخص کل حدود ۰.۰۴ درصد رشد کرد اما در سمت شرکت‌های کوچک همچنان ارقام نزولی بود و شاخص هم‌وزن ۰.۰۶ درصد پایین آمد.

در این روز بازار با رشد اندک شاخص کل همراه بود. شاخص کل به رشد ۸۸۲ واحدی رضایت داد و در ارتفاع ۲ میلیون و ۲۰۱ هزار واحد قرار گرفت. ارزش معاملات خرد به ۳.۱ همت افزایش یافت و حجم نقدینگی که از حقیقی به حقوقی جابه‌جا شد به ۷۱ میلیارد تومان رسید. حقیقی‌ها بیشتر فولاد و تاپیکو خریدند و حقوقی‌ها بر حمایت از وشهر و شپدیس متمرکز بودند.

مثبت شدن هر دو نماگر بورسی در پایان هفته

روند نزولی بورس در روز پایانی هفته به پایان رسید و هر دو نماگر بورسی مثبت شدند به طوری که شاخص کل و شاخص هم‌وزن در روز چهارشنبه به ترتیب ۰.۰۷ و ۰.۱۲ درصد کاهش داشتند.

روز پایان معاملات هفته با رشد ۱.۵۵۷ واحدی شاخص کل به آخر رسید. ارزش معاملات خرد به ۲.۸ همت افت کرد و تراز پول خرد بازار منفی ۳ میلیارد تومان شد. اهرم و شتران صدرنشین خریدهای حقیقی و پاسار صدرنشین خریدهای حقوقی شدند.

به‌طور کلی در هفته چهارم تیرماه حدود ۶۰ درصد از صنایع و نمادها با افت ارزش مواجه بودند که بیشترین بازدهی منفی ۱۳ درصد بود و به نماد غپآذر تعلق داشت. عمده‌ترین رشد قیمت در نمادهای نکالا، اکالا و تکالا اتفاق افتاد که بالغ بر ۷۲ درصد بود. اولین روز معاملاتی از آخرین هفته تیر با افت ۵۵ درصد از نمادها همراه بود.

حجم خوردن روزانه ۵.۸ میلیارد برگه سهم در سه روز

آمارها نشان می‌دهد بازار سهام در مدت سه روز معاملاتی این هفته به‌طور میانگین روزانه ۵.۸ میلیارد برگه سهم حجم خورد و ارزش معادل سه هزار و ۶۶ میلیارد تومان را رقم زد و نزدیک به ۴۵۰ میلیارد تومان پول حقیقی از بازار سهام در این هفته خارج شده است.

کارشناسان بازار سرمایه پیش‌بینی می‌کنند هفته آینده شرایط بازار بهبود یافته و متعادل و مثبت پیش خواهد رفت زیرا قیمت‌ها، از چهارشنبه پیش از انتخابات نیز پایین‌تر آمده‌اند. در هفته‌های آینده بسیاری از نمادها درگیر مجامع می‌شود، همچنین ممکن است برخی رنج‌کشی‌ها در جریان معاملات آخرین روز هفته معاملاتی اتفاق افتد و قیمت‌ها کنترل شود به همین دلیل احتمال اینکه هفته‌ای متعادل و مثبت در پیش داشته باشیم، زیاد است، اما گروه دیگری از تحلیلگران بر این باورند که با توجه به نوسانات بورس، به احتمال زیاد روز شنبه روند منفی باشد، بنابراین باید منتظر ماند که بورس به کدام سو تمایل پیدا می‌کند.

نظر شما