شناسهٔ خبر: 67712085 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

رئیس نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی مازندران خبر داد

واگذاری ثبت اطلاعات هویتی دام و طیور به سازمان نظام مهندسی کشاورزی

رئیس نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی مازندران از واگذاری ثبت اطلاعات هویتی دام و طیور و زنبور عسل در سطح کشور به سازمان نظام مهندسی کشاورزی خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری ایمنا از مازندران، احمد زیارلاریمی در نشست خبری با خبرنگاران، مدیریت این سازمان را شورایی با برگزاری انتخابات و عضویت ۱۱ نفره برشمرد و اظهار کرد: انتخابات هر چهار سال یک‌بار برگزار و ۱۱ عضو هیئت مدیره این سازمان انتخاب و تعیین می‌شود.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون هشت هزار و ۸۱۷ نفر عضو حقیقی و ۱۰۱ عضو حقوقی در این سازمان عضو هستند، افزود: با مجموع این تعداد عضویت، مازندران در رتبه چهارم کشوری قرار می‌گیرد.

رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی مازندران با اشاره به اینکه علاوه بر آن، حدود ۱۶ هزار دانش‌آموخته بخش کشاورزی در این استان وجود دارند که در شرایط فعلی هشت هزار و ۸۱۷ نفر در سامانه جدید ثبت‌نام و عضو رسمی شناخته می‌شوند، گفت: هر عضوی که از سازمان پروانه اشتغال گرفته و فعالیت داشته باشد، عضوی از این سازمان است، از این تعداد عضویت، دو هزار و ۱۶۵ نفر بانوان هستند که با ۲۶ گرایش تحصیلی عضو سازمان نظام مهندسی کشاورزی به شمار می‌روند.

زیارلاریمی وظیفه و رسالت اصلی سازمان را سازماندهی، مهارت‌آموزی و توانمندسازی اعضا دانست و مطرح کرد: در واقع اشتغال‌زایی، وظیفه اصلی سازمان نیست، بلکه فراهم‌سازی بستر اشتغال مدنظر است و در شورای ششم سازمان برنامه‌هایی هدف‌گذاری شده است که براساس آن طرح تام، طرح سداد، کد شناسه فنی محصول به‌صورت کیو آر اجرایی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه با اجرای طرح کیو آر در غرب استان، سال گذشته ۳۰ هزار تن محصول، این کد را دریافت کردند و صاحبان این محصولات توانستند تا کیلویی ۱۲۰ هزار تومان به هند صادرات داشته باشند، افزود: از اهداف دیگر سازمان بیمه فارغ‌التحصیلان بیکار، آمایش آموزشی و کیفی‌سازی آموزشی است.

رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی مازندران با تاکید بر اینکه از سال ۱۳۹۱ تمام فرآیندهای صدور مجوزهای کشاورزی به سازمان واگذار شده است، اظهار داشت: در این سال‌ها، سازمان در حوزه‌های دام، طیور، شیلات، گلخانه، داروخانه‌های گیاه پزشکی و شرکت‌های ضدعفونی مجوز را صادر می‌کند.

زیارلاریمی ادامه داد: در مازندران بیش از ۱۶ هزار دام سبک، ۱۸۶۰ مرغداری گوشتی، ۲۶۰ واحد مرغ مادر گوشتی، ۱۹۹۰ واحد آبزی پروری و ۱۲۷۰ داروخانه‌های گیاه‌پزشکی فعالیت دارند که در این راستا نسخه‌نویسی الکترونیکی در داروخانه‌ها در دستور کار قرار دارد تا بتوانیم استفاده از سموم را مدیریت کنیم.

وی یکی از عمده مشکلات سازمان نظام مهندسی را مقاومت در واگذاری امور قابل تصدی‌گری بیان کرد و گفت: در این زمینه خود دولت مقاومت می‌کند و این امر به کندی پیش می‌رود، در این بخش حدود ۸۰۰ امور قابل واگذاری وجود دارد که تاکنون حدود ۱۰ مورد انجام شده است با توجه به اینکه در برون‌سپاری امور، مازندران در جایگاه‌های آخر در جمع استان‌های کشور قرار گرفته است.

این مسئول با بیان اینکه ظرفیت‌های قانونی برای اجرای این موضوع وجود دارد و صدور مجوز صنایع تبدیلی، سامانه نوین آبیاری، مکانیزاسیون کشاورزی برخی از این امور مهم است، یادآور شد: در بخش ثبت قرار است اطلاعات هویتی دام و طیور و زنبور عسل در سطح کشور به سازمان واگذار شود که تفاهم‌نامه آن منعقد شده است.

زیارلاریمی از جذب ۱۰ هزار ناظر مهندس در بدنه وزارت جهاد کشاورزی خبر داد و مطرح کرد: این تعداد جذب موجب تسریع در فرآیند صدور مجوز، حذف برخی استعلامات زائد، رفع موانع تولید اجرایی شده است.

وی با تاکید بر اینکه صدور خدمات فنی مهندسی از برنامه‌های مهم سازمان است که نیازمند ایجاد ارتباطات مناسب بین‌المللی است، اظهار داشت: باید نیازهای کشورهای هدف را شناسایی کنیم تا تولید صادرات محور براساس نیازهای کشورهای هدف باشد.

نظر شما