شناسهٔ خبر: 67712058 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

توصیه یک جامعه شناس به دخترانی که بدون حجاب در مراسم عزاداری محرم شرکت کردند

محمدرضا جوادی یگانه، جامعه شناس نوشت: لازم است به این دختران هم عرض کنم رعایت آداب مراکز و مراسم مذهبی لازم است. همانطور که شما جلوی پدر و مادرتان جوری رفتار نمی‌کنید که جلوی دوستانتان؛ در هنگام حضور در عزاداری و هیئت هم آداب آن را باید مراعات کنیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش جماران؛ محمدرضا جوادی یگانه، جامعه شناس نوشت:

میکده حمام نیست، سرزده وارد مشو!

حرمت پیر مغان بر همه کس واجب است

از اعتقاد مذهبی دخترانی که در فیلم عزاداری در کرج، بی‌حجاب زنجیر می‌زنند، دفاع کردم و‌ نوشتم: «‌بی‌حجاب‌هایی که اعتقادات مذهبی هم دارند، در هیئت و زنجیرزنی شرکت کردند؛ نه اینکه در هیئت کشف حجاب کردند. میان این دو توصیف از یک فیلم منتشرشده، تفاوت بسیار است: تفاوت میان فهم جامعه با فهم تندروها از تغییرات اجتماعی جامعه ایران.»

 اما لازم است به این دختران هم عرض کنم رعایت آداب مراکز و مراسم مذهبی لازم است. 

همانطور که شما جلوی پدر و مادرتان جوری رفتار نمی‌کنید که جلوی دوستانتان؛ در هنگام حضور در عزاداری و هیئت هم آداب آن را باید مراعات کنیم. 

همانطور که وقتی نزدیکانمان فوت کرده‌اند، سیاه می‌پوشیم و نمی‌خندیم، ریش می‌گذاریم و آرایش نمی‌کنیم. 

مراعات همین آداب و جزئیات است که  ایرانی‌ها را متمایز کرده است. 

 همچنین به باید داشته‌ باشید در صد و پنجاه ساله اخیر، هر گاه اصلاحاتی در ایران شروع شده، برخی از طرفداران تندروی مصلح، رفتارهایی کرده و نظراتی داده‌اند، که بخش‌های مذهبی و محافظه‌کار جامعه، از وسعت و بنیان‌افکنی اصلاحات ترسیده‌اند و مخالف اصلاحات شده‌اند. و به خاطر روگردانی و ترس آنها، کل پروژه اصلاحات متوقف شده است.  

اخبار مرتبط

انتهای پیام

نظر شما