شناسهٔ خبر: 67711251 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

ایرنا از مقاله رئیس جمهور منتخب گزارش می‌دهد؛

ایران جدید در دوران جهانی جدید

تهران-ایرنا-مقاله رئیس جمهور منتخب به زبان انگلیسی در روزنامه تهران تایمز، علاوه بر تایید مسیر گذشته کشور در چند سال گذشته در پیگیری سیاست همسایگی، چندجانبه گرایی و دیپلماسی هوشمند منطقه ای، بر گذار قدرت در جهان و تغییر و دگردیسی ساختار سیاسی دنیا صحه گذاشت.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه سیاست خارجی ایرنا،مسعود پزشکیان رئیس جمهور منتخب ایران، با انتشار مقاله ای در روزنامه انگلیسی زبان تهران تایمز، مسیر و نوع دید دولت جدید را برای جهانیان ترسیم و معلوم کرد.

این مقاله که برای اولین بار در ابتدای راه دولتی جدید در ایران مسیر راه دوره جدید را مشخص می کند، به معیاری برای جهت دار شدن برنامه ها و فعالیت های دولت جدید مبدل می‌شود.

یادداشت اخیر رئیس جمهور منتخب و همچنین پیام ها و مواضع وی در گفت‌وگو با سران دیگر کشورها و شخصیت های برجسته سیاسی نشانگر این است که دولت چهاردهم در کنار توجه به مسئله رفع تنش باغرب و پیگیری مسیر رفع تحریم ها، جهان را در غرب خلاصه نکرده و به فرصت های بیشمار جهان غیر غربی توجه دارد.

این پیام روشن به غرب در ابتدای دولت چهاردهم، به درستی و منطبق با اصل عزت، حکمت و مصلحت در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران، نشانگر قدرت کشور و عدم وابستگی ایران به تصمیمات طرفین غربی است. این پیام قدرت در آغاز مذاکرات دولت جدید با غربی ها کمک شایانی را به چانه زنی کشور در مذاکرات پیش رو می کند.

گذار قدرت و تحول در سیاست بین الملل هسته کلیدی یادداشت پزشکیان

یادداشت رئیس جمهور منتخب در تهران تایمز دارایی هسته ای کلیدی است که نوع نگاه کشور در دوران جدید به دنیا را مشخص می کند. این هسته و مرکزیت در سیاست خارجی دولت چهارهم فهم گذار قدرت و دگرگونی سیاست بین الملل در عصر گذار و مفصل بندی و طراحی سیاست خارجی کشور مبتنی بر این اصل و این وضعیت در نظام بین الملل است.

مبتنی بر اصل گذار قدرت، پزشکیان در این یادداشت با تاکید بر چندجانبه گرایی و لزوم نگاه به فرصت های جدید و همچنین با صحه گذاشتن بر روابط عمیق ایران با چین و روسیه به عنوان دو ابرقدرت جبهه جدید قدرت جهانی عنوان می دارد:« چین و روسیه همواره در روزهای سخت دوست و پشتیبان ما بوده‌اند. ما این دوستی را بسیار ارزشمند می‌دانیم. نقشه ‌راه ۲۵ ساله ایران و چین یک گام مهم در جهت ایجاد یک «شراکت جامع راهبردی» سودمند برای هر دو کشور بود؛ و ما تمایل داریم در آستانه ورود به نظم جدید جهانی، همکاری‌های گسترده‌تری در این مسیر با پکن برقرار سازیم. در سال ۲۰۲۳، دولت چین نقش مهمی در تسهیل عادی‌سازی روابط ما با عربستان سعودی ایفا کرد و از این طریق دیدگاه سازنده و رویکرد آینده‌نگرانه خود را در امور بین‌المللی به نمایش گذاشت.»

پزشکیان در همین زمینه می افزاید: «روسیه یک هم‌پیمان راهبردی ارزشمند و همسایه ایران است و دولت من متعهد است که به گسترش و تقویت همکاری‌هایمان پایبند بماند. ما برای مردم روسیه و اوکراین آرزوی صلح داریم و دولت من آماده حمایت فعالانه از ابتکارات دیپلماتیک در جهت دستیابی به این هدف خواهد بود. دولت من همکاری‌های دوجانبه و چندجانبه با روسیه را - به ویژه در چارچوب‌هایی مانند بریکس، سازمان همکاری شانگهای و اتحادیه اقتصادی اوراسیا - در اولویت قرار خواهد داد.»

وی همچنین در این راستا اظهار می دارد:«با علم به اینکه صحنه جهانی از الگوهای سنتی فراتر رفته است، دولت من متعهد است که روابط متقابل مفید خود را با بازیگران بین‌المللی نوظهور در جنوب جهان، به خصوص با کشورهای آفریقایی، تقویت نماید. در این راستا، به دنبال ارتقاء همکاری‌ها و تقویب مناسبات‌مان خواهیم بود.»

همسایگان، نفع مشترک ، صلح و حسن نیت ایران

مقاله پزشکیان به خوبی لزوم اتخاذ سیاست همسایگی که در عمر سه ساله دولت سیزدهم نیز به خوبی پیگیری و به سرانجام رسید را مورد توجه قرار داده و با تاکید بر اینکه« ایران به همکاری با ترکیه، عربستان سعودی، عمان، عراق، بحرین، قطر، کویت، امارات متحده عربی و سازمان‌های منطقه‌ای به منظورتعمیق روابط اقتصادی، تقویت روابط تجاری، ارتقاء سرمایه‌گذاری‌های مشترک، مقابله با چالش‌های مشترک و حرکت به سوی ایجاد چارچوب منطقه‌ای برای گفت‌وگو، اعتمادسازی و توسعه مبادرت خواهد کرد.» بر نفع مشترک همسایگان در منطقه غرب آسیا از همکاری و ضرر مشترک کشورهای منطقه از تقابل صحه گذاشت.

اتخاذ سیاست رفع تنش با همسایگان و ارتقای سطح روابط و همکاری های منطقه ای ایران در طی سالیان اخیر به وضوح لزوم پیگیری و تداوم این سیاست را در دولت جدید نیز گوشزد کرده و در همین راستا پزشکیان رئیس جمهور منتخب دولت چهاردهم با تاکید مجدد بر این موضوع و اعلام وفاداری خود به مسیر همکاری با همسایگان، باردیگر حسن نیت نظام جمهوری اسلامی ایران در موضوع صلح و نفع مشترک کشورهای غرب آسیا را نشان داد.

پیام واضح به غرب حسن نیت، حسن نیت به همراه دارد

پزشکیان در این یادداشت با یادآوردی حسن نیت های پی در پی ایران و بدعهدی های پی در پی غرب، آنان را مجددا به کنارگذاشتن راهبرد بی فایده فشار و تقابل با ایران دعوت کرده و آشکارا آنان را به حسن نیت در برابر حسن نیت ایران فرا می خواند.

وی با یادآوری فرصت هایی که در اثر بدعهدی طرفین آمریکایی و اروپایی از دست رفت، به نکته ای ویژه اشاره دارد.

وی در بخشی از این یادداشت عنوان می دارد: ایالات متحده آمریکا و متحدان غربی‌اش، نه تنها یک فرصت تاریخی را برای کاهش و مدیریت تنش‌ها در منطقه و جهان از دست دادند، بلکه به طور جدی معاهده منع گسترش (NPT) را تضعیف نمودند چرا که نشان دادند هزینه‌های پایبندی به اصول عدم اشاعه می‌تواند از فواید احتمالی آن بیش‌تر باشد.

مبتنی بر این موضوع پزشکیان به درستی به تاثیر رفتار غربی ها بر تضعیف جایگاه نهادهای بین المللی اشاره کرده و این رفتار را عامل اصلی دل زدگی و عدم رغبت کشورهای جهان به رژیم های بین المللی و سازوکارهای بین المللی می داند.

این پیام واضح به غرب نشانگر این است که ادامه رفتار آنان در تضعیف رژیم های حقوقی بین المللی و سازوکارهای جهانی به واسطه رفتار دوگانه و متناقض به خصوص در موضوع هسته‌ای میتواند کشورهای بیشتری را به عدم رغبت و تبعیت از این سازوکارها سوق دهد.

نظر شما