شناسهٔ خبر: 67710515 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شیرازه | لینک خبر

رزمنده و جانباز دفاع مقدس:

جنگ بر سلامت روانی رزمندگان تأثیر منفی داشت

رزمنده و جانباز دفاع مقدس:مشاهده صحنه‌های خشونت‌آمیز و تلفات جنگی بسیار برای آنها دشوار بود و این مسائل ترس، اضطراب و حتی افسردگی را در میان رزمندگان به وجود می‌آورد که بر سلامت روحی و روانی آنها تأثیر منفی داشت.

صاحب‌خبر -

رجبعلی حسین قلی در گفتگو با خبرنگار گروه فرهنگی پایگاه تحلیلی خبری «شیرازه»، ضمن عرض تسلیت ایام سوگواری اباعبدالله الحسین گفت: دفاع مقدس یکی از مهم‌ترین رویدادهای تاریخی ملت ایران است که شجاعت و ایثار رزمندگان در آن دوران بسیار قابل‌تحسین و الهام‌بخش است.


وی با بیان اینکه مصاحبه با رزمندگان می‌تواند به ما درک بهتری از روحیه و تجربیات رزمندگان در دفاع از کشور بدهد افزود: آنها داستان‌های شنیدنی از رشادت‌ها، سختی‌ها و پیروزی‌های آن روزها دارند که ارزشمند است و باید به گوش نسل امروز برسد.


رزمنده و جانباز دفاع مقدس در ادامه بیان کرد: دفاع مقدس، یا جنگ تحمیلی علیه ایران، یک درگیری نظامی ۸ ساله بود که در پی تجاوز ارتش عراق به خاک ایران در ۳۱ شهریور ۱۳۵۹ آغاز شد و تا ۲۸ مرداد ۱۳۶۷ ادامه داشت. این جنگ یکی از مهم‌ترین رویدادهای تاریخ معاصر ایران محسوب می‌شود.


حسین قلی گفت: در طول این جنگ، ملت ایران با ایستادگی و دلاوری بی‌نظیر در برابر تجاوز دشمن ایستاد و توانست با قربانی‌های زیاد، از تمامیت ارضی و استقلال کشور دفاع کند و رزمندگان و شهدای این دوران، افتخار و سرمشق همه ایرانیان هستند.


وی اولین و مهم‌ترین چالش رزمندگان را دوری از خانواده و عزیزان دانست و ادامه داد: رزمندگان برای مدت‌های طولانی از محل زندگی خود دور بودند و این موضوع تنش و اضطراب زیادی برای آنها ایجاد می‌کرد و آنها همواره نگران سلامتی خانواده و وضعیت زندگی آنها بودند.


یادگار دفاع مقدس افزود: مشاهده صحنه‌های خشونت‌آمیز و تلفات جنگی بسیار برای آنها دشوار بود و این مسائل ترس، اضطراب و حتی افسردگی را در میان رزمندگان به وجود می‌آورد و بسیاری از آنها حتی پس از جنگ نیز با این مشکلات دست‌وپنجه نرم می‌کردند و با چالش‌های جسمی مانند آسیب‌دیدگی‌ها، خستگی و سختی شرایط جنگی روبرو بودند که بر سلامت روحی و روانی آنها تأثیر منفی داشت.


این رزمنده دفاع مقدس یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های فرهنگی و مذهبی در سنگرهای رزمندگان را برگزاری مراسم مذهبی و معنوی دانست و گفت: رزمندگان در سنگرها نماز جماعت می‌خواندند و مراسم دعا و ذکر را انجام می‌دادند، این امر به آنها آرامش روحی و معنوی می‌بخشید و باعث می‌شد احساس امید و اطمینان بیشتری داشته باشند.


وی در ادامه افزود: برگزاری محافل و جلسات قرآنی و مذهبی بسیار محبوب بود، رزمندگان در این جلسات به تلاوت قرآن، بحث و تفسیر آیات می‌پرداختند و این فعالیت‌ها به تقویت باورهای دینی آنها کمک می‌کرد.


حسین قلی با اشاره به برنامه‌های فرهنگی مانند شب‌شعر، نمایش‌های تئاتری و موسیقی در سنگرها برگزار می‌شد گفت: این برنامه‌ها روحیه رزمندگان را بالا می‌برد و آنها را از فضای سخت جنگ دور می‌کرد و مطالعه کتاب‌های تاریخی، ادبی و مذهبی نیز آنها را برای مقابله با استرس و فشارهای روانی جنگ آماده می کر که به طرز چشمگیری بر روحیه و انگیزه رزمندگان تأثیر مثبت داشت.


وی در انتها گفت: برای رزمندگان می‌توان طیف گسترده‌ای از برنامه‌های مذهبی و فرهنگی مانند نماز جماعت، مراسم دعا و مناجات، مراسم عزاداری و سوگواری برای شهدا، برپایی مجالس شعر و ادبیات، برگزاری نمایشگاه‌های آثار هنری رزمندگان، برگزاری کارگاه‌های آموزشی و مسابقات فرهنگی و هنری که به افزایش انسجام و همبستگی میان آنها کمک کند همچنین می‌توان از ظرفیت موسیقی و سرود برای ایجاد نشاط و همبستگی میان رزمندگان استفاده کرد چرا که این برنامه‌ها فرصتی برای تعامل اجتماعی، تقویت هویت جمعی، ایجاد حس همدلی و اعتماد متقابل و در نهایت افزایش همبستگی درونی میان رزمندگان فراهم می‌آورد.

انتهای خبر/224224

نظر شما