شناسهٔ خبر: 67710141 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

اهم اخبار اجتماعی ایرنا در بیست و هفتم تیر؛

پیشرفت ۹۹ درصدی نسخه الکترونیک/درخشش تیم المپیاد زیست شناسی ایران در جهان

تهران -ایرنا- بسته اخبار اجتماعی ایرنا در بیست وهفتم تیر به پیشرفت ۹۹ درصدی نسخه الکترونیک، کمبود جهانی انسولین‌های قلمی، افزایش جرایم شکار و صید، اهمیت جوان‌گرایی و تخصص‌گرایی در دولت چهاردهم، ۱.۵ میلیون خدمت سرپایی درمان در تأمین‌اجتماعی، بهره‌مندی ۴۰۰ هزار نفر از بیمه زنان خانه‌دار، رشد ۲۶ درصدی پایش آلودگی هوای واحدهای صنعتی و درخشش تیم المپیاد زیست شناسی ایران در جهان پرداخته است.

صاحب‌خبر -

در بسته خبری پیش رو مهمترین اخبار ۲۴ ساعت گذشته را باهم مرور می‌کنیم ،امروز سرویس جامعه خبرگزاری ایرنا با اخبار مختلفی از حوزه اجتماعی ایران همراه بود که گزیده این اخبار را می‌توانید در ادامه بخوانید.

نتایج نهایی آزمون استخدامی دبیری در مرداد اعلام می‌شود

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: نتایج نهایی ارزیابی تکمیلی آزمون استخدامی دبیر و هنرآموز در مرداد ماه اعلام خواهند شد.

به گزارش وزارت آموزش و پرورش، محمدمهدی کاظمی معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اهمیت تامین معلم در سال تحصیلی جدید، گفت: آزمون استخدامی ویژه جذب دبیر و هنرآموز با هدف رفع نیاز مدارس، در اسفند ماه سال گذشته برگزار شد.

وی در ادامه افزود: نتایج اولیه این آزمون در اردیبهشت ماه سال جاری اعلام و قریب به ۵۰ هزار نفر در این مرحله موفق به کسب حدنصاب علمی لازم به منظور حضور در مرحله دوم شدند.ادامه خبر را اینجا بخوانید.


درخشش تیم المپیاد زیست شناسی ایران در جهان

 تیم دانش‌آموزی ایران در سی و پنجمین المپیاد جهانی زیست شناسی ۲۰۲۴ قزاقستان، ۲ طلا و ۲ نقره کسب کرد.

به گزارش وزارت آموزش و پرورش، در این مسابقات که به میزبانی آستانه قراقستان از ۱۷ تا ۲۴ تیر برگزار شد، آرش صمدی نشان طلا، پوریا نوری نیارکی نشان طلا، سپهر چاچی نشان نقره، محمدرضا یزدخواستی نشان نقره گرفتند.

هنوز نتایج تیمی اعلام نشده است. تیم المپیاد زیست شناسی کشورمان پارسال نیز با دو نشان طلا و دو نشان نقره، سوم جهان شد.ادامه خبر را اینجا بخوانید.

کمبود جهانی انسولین‌های قلمی/بیماران با مشورت پزشک از تولید داخل استفاده کنند

معاون برنامه‌ریزی اداره کل داروی سازمان غذا و دارو با اشاره به کمبود جهانی انسولین قلمی نوومیکس، گفت: بخشی از انسولین‌های قلمی مورد نیاز بازار از مسیر واردات تامین می‌شود.

ناصر هیراد افزود: انسولین نوومیکس تولیدی در کشور به دلیل کمبود جهانی، نصف مصرف ماه توسط شرکت نوونوردیسک تامین می‌شود و میزان عرضه محصول از ۸۰۰ هزار عدد ماهانه به ۴۴۰ هزار عدد افت کرده اما منجر به قطع عرضه نشده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر کمبود انسولین نوومیکس در استرالیا، اندونزی، کره جنوبی، مالزی، هند، ترکیه و غیره با بحران مواجه شده است، افزود: سازمان غذا و دارو تلاش می‌کند تا از طریق واردات موازی انسولین مورد نیاز بیماران را تامین کند که اقدامات لازم را در این زمینه نیز انجام داده است و سعی می‌شود این دارو را در کوتاه‌ترین زمان ممکن وارد کند.ادامه خبر را اینجا بخوانید.

بیش از ۴۰۰ هزار نفر از بیمه زنان خانه‌دار بهره‌مند شدند

معاون برنامه‌ریزی، مالی و پشتیبانی سازمان تأمین‌اجتماعی گفت: بیش از ۴۰۰ هزار نفر از زنان و دختران خانه‌دار تحت پوشش خدمات متنوع سازمان تأمین اجتماعی قرار دارند.

سید مرتضی حسینی سازمان تأمین‌اجتماعی را یک نهاد خانواده محور دانست و گفت: توجه جدی به بیمه دختران و زنان خانه‌دار از دهه ۸۰ خورشیدی در دستور کار این سازمان قرار گرفته است زیرا یکی از تکالیف سازمان تأمین‌اجتماعی، پوشش فراگیر بیمه‌ای است.

وی بیمه کردن زنان و دختران خانه‌دار را یکی از رویکردهای این سازمان در دو و نیم سال اخیر عنوان کرد و اظهار داشت: اکنون بیشتر از ۴۰۰ هزار نفر بیمه‌شده از قشر زنان و دختران خانه‌دار داریم که تحت پوشش خدمات متنوع سازمان تأمین اجتماعی قرار گرفته‌اند.ادامه خبر را اینجا بخوانید.

پایش آلودگی هوای واحدهای صنعتی ۲۶ درصد رشد داشت

مدیرکل دفتر پایش فراگیر سازمان حفاظت محیط‌زیست، از رشد ۲۶ درصدی تعداد پایش آلودگی هوای واحدهای صنعتی، معدنی، تولیدی و خدماتی در فصل بهار امسال نسبت به مدت مشابه در سال قبل خبر داد.

احمد طاهری با بیان اینکه یکی از پارامترهای پایش شده منابع ثابت (دودکش) است، گفت: در این راستا در فصل بهار سال گذشته حدود چهار هزار و ۲۱۶ مورد پایش از دودکش مراکز انجام گرفت که این مقدار در مدت مشابه سالجاری با رسیدن به پنج هزار و ۳۰۱ مورد، رشد ۲۶ درصدی از پایش این منابع را نشان می دهد.

وی افزود: در بهار سال گذشته به استناد اطلاعات و آمار استخراج شده از سامانه جامع محیط زیست کشور حدود پنج هزار و ۵۱۷ مورد پارامتر پساب واحدهای صنعتی، خدماتی و بیمارستانی پایش شده توسط کارشناسان محیط زیست و با استفاده از اجرای طرح خوداظهاری از سوی آزمایشگاه‌های معتمد سازمان حفاطت محیط زیست صورت گرفته‌است که این مقدار در بهار امسال به پنج هزار و ۸۵۸ پارامتر پایش شده و رشد ۲.۶ درصدی در این زمینه را نشان می دهد.ادامه خبر را اینجا بخوانید.

پیشرفت ۹۹درصدی نسخه الکترونیک/اهمیت جوان‌گرایی و تخصص‌گرایی در دولت چهاردهم

صلیب سرخ: غیرنظامیان باید از تأثیر جنگ در امان بمانند

طی هفته گذشته، مردم ساکن شمال غزه درگیری های فزاینده ای را تحمل کرده اند که منجر به کشته و زخمی شدن تعداد زیادی غیرنظامی شده است.

به گزارش کمیته بین المللی صلیب سرخ، به تازگی دستورالعمل‌های تخلیه هزاران خانواده را تحت تأثیر قرار داده است؛ این دستورالعمل ها اغلب نامشخص هستند و منجر به سردرگمی و ترس می شوند.

خط تلفن کمیته بین المللی صلیب سرخ (ICRC) در روزهای اخیر صدها تماس را از سوی افرادی دریافت کرده است که از هر نوع کمکی ناامید هستند. خانواده‌ها گرفتار شده‌اند و به شدت به دنبال جای امن هستند. نیازهای عظیم، فراتر از ظرفیت ما برای پاسخگویی است.ادامه خبر را اینجا بخوانید.

پیشرفت ۹۹درصدی نسخه الکترونیک/اهمیت جوان‌گرایی و تخصص‌گرایی در دولت چهاردهم

آتش‌سوزی منطقه خائیز از مزرعه کشاورزی شروع شد/خسارات برآورد می‌شود

معاون محیط‌زیست طبیعی و تنوع‌زیستی سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: گزارش‌های اولیه نشان داد که آتش‌سوزی منطقه خائیز از یک مزرعه کشاورزی که ته مانده محصولاتش را آتش زده بود شروع شد؛ اکنون در حال برآورد خسارات هستیم.

سه شنبه شب یعنی ۱۹ تیر ماه خبر رسید که اطراف منطقه حفاظت شده خائیز که در دو استان خوزستان و کهگیلویه و بویراحمد واقع شده آتش سوزی رخ داده و سپس به منطقه حفاظت شده سرایت کرد، در همان ساعات اولیه نیروهای اجرایی اداره کل حفاظت محیط زیست استان کهگیلویه و بویر احمد و اداره‌ کل حفاظت محیط زیست خوزستان وارد عمل شده و تمام تلاش خود را برای مهار آتش به کار گرفتند اما وزش باد به همراه شرایط سخت منطقه و صعب العبور بودن برخی بخش های طعمه حریق شده، کار اطفاء را با دشواری های زیادی همراه کرد از این رو سازمان حفاظت محیط زیست با هماهنگی وزارت دفاع اقدام به تهیه هواپیما ایلیوشین و بالگرد کرد و بعد از تلاش های زیاد صبح جمعه ۲۲ تیرماه آتش به طور کامل مهار شد.ادامه گزارش را اینجا بخوانید.

پیشرفت ۹۹درصدی نسخه الکترونیک/اهمیت جوان‌گرایی و تخصص‌گرایی در دولت چهاردهم

افراد به راحتی اطلاعات خود را در اختیار سودجویان رمز ارز نگذارند

رئیس کل دادگستری استان تهران با اشاره به کلاهبرداران ارز دیجیتال گفت: برخی پرونده‌های رمزارز جمعیت عظیمی از مالباختگان را دارند که توصیه می‌شود افراد اطلاعات خود را به راحتی در اختیار سودجویان نگذارند زیرا دستگیری این افراد به دلیل پولشویی و یا اینکه اموالشان را به نام دیگران می‌زنند، سخت و پیچیده است.

علی القاصی مهر درباره ارزهای دیجیتال به ویژه گسترش بازی همستر اظهار داشت: امروزه یکی از مسائل نوظهور اقتصادی، اجتماعی، امنیتی و قضایی که با آن مواجه هستیم موضوع رمز ارز است. مسئله رمزارزها به دلیل اینکه جدید و نو محسوب می‌شود هنوز در قوانین جاری پیش‌بینی نشده که اعتبار آن به چه صورتی است و تخلف در این حوزه چه ضمانت اجرایی دارد. بخشی از افراد درگیر این موضوع هستند و متعاقب آن قوه قضاییه در مقام رسیدگی به پرونده‌ها با این مسئله درگیر شده است.ادامه خبر را اینجا بخوانید.

پیشرفت ۹۹درصدی نسخه الکترونیک/اهمیت جوان‌گرایی و تخصص‌گرایی در دولت چهاردهم

تامین اجتماعی روزانه ۱.۵ میلیون مراجعه سرپایی و ۱۵ هزار مراجعه بستری دارد

مدیرکل ارزیابی و تعالی خدمات معاونت درمان سازمان تامین‌ اجتماعی گفت: روزانه ۱.۵ میلیون مراجعه سرپایی و ۱۵ هزار مراجعه بستری سهم بخش درمان تأمین‌اجتماعی در نظام سلامت کشور است.

امیرعباس فضائلی در گفت‌وگویی اظهار داشت: این سازمان برآیند یک همبستگی اجتماعی و امانتی بین‌النسلی است. منابع این سازمان از پول تک‌تک آحاد بیمه‌شدگان و حق‌الناس است که در سازمان تأمین‌اجتماعی تجمیع و برای خدماتی مثل مستمری و درمان و حدود ۱۵ خدمت دیگر که تأمین‌اجتماعی ارائه می‌کند، هزینه می‌شود.

وی بودجه بخش درمان این سازمان را در سال جاری ۱۶۰ هزار میلیارد تومان برآورد کرد و گفت: سال گذشته حدود ۵۵۴ میلیون مراجعه در مراکز ملکی و طرف قرارداد، در بخش سرپایی و بخش بستری داشتیم. این رقم بسیار بزرگی است که به‌طور متوسط یک‌ونیم میلیون مراجعه سرپایی در روز و ۱۵ هزار مراجعه بستری در روز می‌شود.

این مسئول در معاونت درمان سازمان تامین اجتماعی ادامه داد: این حجم ارائه خدمت، حجم بسیار بزرگ و گسترده‌ای است که نشان می‌دهد جایگاه سازمان تأمین‌اجتماعی در سطح ملی در حوزه رفاه اجتماعی چه جایگاه مهم و خطیری است.ادامه خبر را اینجا بخوانید.

پیشرفت ۹۹درصدی نسخه الکترونیک/اهمیت جوان‌گرایی و تخصص‌گرایی در دولت چهاردهم

جرایم شکار و صید افزایش یافت

جرایم نقدی مندرج در مفاد ۱۰ تا ۱۳ قانون شکار و صید با پیشنهاد معاونت محیط‌زیست طبیعی و تنوع‌‎زیستی سازمان حفاظت محیط‌زیست به وزارت دادگستری طی مصوبه هیات وزیران افزایش یافت.

مطابق این مصوبه جرایم موضوع ماده ۱۰ که مربوط به شکار و صید جانوران‌ وحشی‌ عادی‌ و از بین بردن رستنی ها است از ۲۰ میلیون و ۴۰۰ هزار تا ۱۰۲ میلیون ریال افزایش یافت، همچنین در این مصوبه جرایم موضوع ماده ۱۱ که به جرایم شکار و صید در فصول‌ و ساعات‌ ممنوع‌ مقرر، شکار و صید با وسایل‌ و از طرق‌ غیرمجاز، تخریب‌ چشمه‌ها و آبشخور حیوانات‌ در مناطق‌ حفاظت‌ شده و ... اشاره دارد که از ۱۵۳ میلیون تا ۳۰۶ میلیون ریال افزایش یافت.

جرایم ماده ۱۲ و ۱۳ نیز که به ترتیب مربوط به شکار و صید جانوران‌ وحشی‌ حمایت‌ شده‌، شکار و صید در مناطق‌ حفاظت‌ شده‌ و پناهگاه های‌ حیات‌ وحش‌ بدون‌ تحصیل‌ پروانه‌، آلوده‌ کردن آب‌ رودخانه‌ها، دریاچه‌ها و تالابهای‌ حفاظت‌ شده و شکار جانوران‌ وحشی‌ کمیاب‌ و در معرض‌ خطر انقراض، شکار در پارکهای‌ ملی‌، شکار، صید و یا کشتار جانوران‌ وحشی‌ با استفاده‌ از سموم‌ و مواد منفجره‌، مبادرت‌ به‌ اقداماتی‌ که‌ موجبات‌ آلودگی‌ آب‌ دریای‌ خزر و خلیج‌ فارس‌ و دریای‌ عمان‌ با مواد غیر نفتی‌ و... هستند به ترتیب از ۲۰۴ تا ۳۴۰ و ۴۰۸ تا ۵۷۸ میلیون و همچنین جرایم موضوع تبصره ۲ ماده ۱۳ از ۴۰۸ تا ۸۱۶ میلیون ریال افزایش یافت.ادامه خبر را اینجا بخوانید.

پیشرفت ۹۹درصدی نسخه الکترونیک/اهمیت جوان‌گرایی و تخصص‌گرایی در دولت چهاردهم

بانک اطلاعات نام با محوریت فرهنگ ایرانی و اسلامی باشد

معاون وزیر کشور و رئیس سازمان ثبت احوال گفت: بانک اطلاعات نام باید با محوریت فرهنگ ایرانی و اسلامی باشد.

هاشم کارگر، افزود: روند تعویض نام و نام خانوادگی در حال تغییر است و این امر باید به صورت مستمر مورد رصد و پایش قرار گیرد.

وی اظهار داشت: سامانه تعاملی نام سازمان ثبت احوال کشور در بستر سامانه سهیم (سامانه هویت یکتای ملی ایرانیان) کمک شایانی به والدین، در انتخاب نام های با محوریت فرهنگ ایرانی و اسلامی می کند.ادامه خبر را اینجا بخوانید.

پیشرفت ۹۹درصدی نسخه الکترونیک/اهمیت جوان‌گرایی و تخصص‌گرایی در دولت چهاردهم

خدمات رسانی هلال‌احمر به عزاداران روز عاشورا در عتبات عالیات

رئیس مرکز پزشکی‌حج و زیارت ضمن توصیه به زائران حسینی برای جلوگیری از گرمازدگی، از ارائه خدمات درمانی رایگان هلال احمر به عزاداران حسینی در روز عاشورا در عتبات عالیات خبر داد.

سید علی مرعشی گفت: جمعیت هلال‌احمر جمهوری اسلامی ایران خدمات خود را در ایام عزاداری سرور و سالار شهیدان به صورت شبانه‌روزی و با استفاده از کادر مجرب پزشکی اعم از پزشکان متخصص و عمومی، پرستاران، کارشناسان فوریت‌های دارویی و سایر رده‌ها به بیماران و مصدومان در عتبات عالیات ارائه می‌کند.

وی افزود: عمده‌ بیماران در این ایام عزاداری دچار عفونت‌های تنفسی، مشکلات گوارشی، علائم اولیه گرمازدگی و دردهای اسکلتی و عضلانی بوده و طبق روال سنوات گذشته، پیش‌بینی می‌شود طی دو روز آینده و بویژه امروز که روز عاشورای حسینی در عتبات عالیات است، رسیدگی به جراحت‌های ناشی از سبک خاصی از عزاداری، بخش قابل توجهی از مراجعات را تشکیل دهد.ادامه خبر را اینجا بخوانید.

پیشرفت ۹۹درصدی نسخه الکترونیک/اهمیت جوان‌گرایی و تخصص‌گرایی در دولت چهاردهم

تاکید معاون وزیر بهداشت بر اهمیت جوان‌گرایی و تخصص‌گرایی در دولت چهاردهم

معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با تاکید بر اهمیت جوان‌گرایی و تخصص‌گرایی در دولت چهاردهم، گفت: انتخاب وزرا از افراد جوان رویکرد بسیار خوبی است اما باید از مشورت صاحبنظران و پیشکسوتان نیز بهره‌مند شد.

سعید کریمی افزود: در فضای مجازی دیدم دکتر پزشکیان گفته بود که می خواهد وزرای خود را از افراد جوان تر انتخاب کند که رویکرد بسیار خوبی است البته باید از مشورت صاحبنظران و پیشکسوتان نیز بهره مند شد اما جوان های متخصص و متعهد بسیار زیادی در کشور داریم و باتوجه به شناختی که از دکتر پزشکیان داریم می دانیم که به جوانها و کارشناسان اعتماد می کند.

وی اظهارداشت: مقام رهبری اردیبهشت ماه امسال در دیدار کارگران فرمودند در حوزه پزشکی و سلامت ما پیشتاز هستیم و در منطقه نظیر نداریم در دنیا هم جزو کشورهای برجسته هستیم. بنابراین نباید نقاط قوت کشور در حوزه سلامت را سیاه نمایی کنیم.ادامه خبر را اینجا بخوانید.

پیشرفت ۹۹درصدی نسخه الکترونیک/اهمیت جوان‌گرایی و تخصص‌گرایی در دولت چهاردهم

ارائه خدمات درمانی به بیش از ۱۵۰۰ نفر در تاسوعا و عاشورای حسینی (ع)

رئیس سازمان امداد و نجات با اشاره به امدادرسانی هلال‌احمر در روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی (ع) از ارائه خدمات به بیش از یک هزار و ۵۰۰ نفر خبر داد.

بابک محمودی، با اشاره به ارائه خدمات در پوشش مراسم تاسوعا و عاشورای حسینی (ع)، گفت: امدادگران و نجاتگران در ۴۴۷ شهرستان ۳۱ استان، به ارائه خدمات پرداختند که در ۲ روز گذشته، یک هزار و ۵۳۴ نفر از مراجعه کنندگان خدمات امدادی دریافت کردند.

وی اضافه کرد: یک هزار و چهار نفر در محل درمان شدند و ۴۲ نفر نیز توسط نیروهای عملیاتی هلال احمر پس از انجام اقدامات پیش بیمارستانی به مراکز درمانی منتقل شدند.ادامه خبر را اینجا بخوانید.

پیشرفت ۹۹درصدی نسخه الکترونیک/اهمیت جوان‌گرایی و تخصص‌گرایی در دولت چهاردهم

پیشرفت ۹۹درصدی نسخه الکترونیک/یک میلیون و ۳۰۰ هزار کارگاه لیست هوشمند می‌دهند

توسعه خدمات غیرحضوری به عنوان یک اولویت و ضرورت در سازمان تأمین اجتماعی سبب شده تا اکنون ۹۹ درصد نسخه های درمانی به صورت الکترونیک صادر و لیست هوشمند حق بیمه برای کارفرمایان صادر شود؛ اموری که علاوه بر سرعت بخشیدن به خدمت رسانی، موجب صرفه‌جویی اقتصادی و بهبود بازدهی در ارایه خدمات به مردم شده است.

توسعه خدمات غیرحضوری یکی از اولویت‌های سازمان تأمین اجتماعی است؛ اکنون ۵۹ خدمت از مجموعه خدمات این سازمان به‌صورت غیرحضوری و در بسترهای مختلف الکترونیکی ارائه می‌شود که بستر اصلی آن درگاه رسمی خدمات سازمان تأمین‌اجتماعی به نشانی اینترنتی es.tamin.ir است.

از این تعداد خدمات غیرحضوری، ۵۳ خدمت در برنامه کاربردی (اپلیکیشن) تلفن همراه «تأمین من» نیز پیاده‌سازی شده و این برنامه تاکنون بیش از چهار میلیون بار روی تلفن‌های همراه نصب شده است.ادامه خبر را اینجا بخوانید.

پیشرفت ۹۹درصدی نسخه الکترونیک/اهمیت جوان‌گرایی و تخصص‌گرایی در دولت چهاردهم

۶ گام ساده برای ایمن کردن هویت آنلاین

مجرمان سایبری به‌طور مداوم در حال یافتن راه‌های جدیدی برای سرقت اطلاعات شخصی هستند؛ فیشینگ، بدافزارها و شبکه‌های ناامن خطرات قابل توجهی برای امنیت آنلاین شهروندان به همراه دارند که عواقب آن می‌تواند شدید باشد.

پلیس امنیت سایبری بارها به شهروندان درباره سوءاستفاده کلاهبرداران از اطلاعات حساب های افراد در شبکه های اجتماعی و فضای مجازی هشدار داده است زیرا مجرمان سایبری می توانند با استفاده از این اطلاعات به افراد زیان های مالی و حتی اجتماعی بزنند.

سرقت هویت آنلاین افراد عواقب بسیاری دارد که می‌تواند بر بسیاری از جنبه‌های زندگی شخص تاثیر بگذارد؛ زیان مالی فراگیرترین آن است زیرا سارقان می‌توانند به حساب‌های بانکی، کارت‌های اعتباری و سایر منابع مالی فرد دسترسی پیدا کرده و حساب ها را خالی کنند یا خریدهای غیرمجاز انجام دهند.ادامه خبر را اینجا بخوانید.

پیشرفت ۹۹درصدی نسخه الکترونیک/اهمیت جوان‌گرایی و تخصص‌گرایی در دولت چهاردهم

اگر قصد دنبال کردن اخبار گروه جامعه ایرنا به صورت کامل در حوزه‌هایی مانند محیط زیست، زنان و خانواده، رفاه و تأمین اجتماعی، حقوقی و قضایی، آموزش و پرورش، بهداشت و سلامت، هلال احمر، اورژانس، انتظامی و حوادث، بهزیستی، مسائل و آسیب‌ها و مدیریت بحران را دارید، پیشنهاد می‌کنیم هر روز سری به این سایت‌ https://www.irna.ir/service/society بزنید.

نظر شما