شناسهٔ خبر: 67710116 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شرق | لینک خبر

دو دستگی دموکرات‌ها برای حل معضل بایدن

حزب دموکرات قصد دارد زودتر از موعد بایدن را به‌عنوان نامزد خود معرفی کند اما بخشی از دموکرات‌ها خواستار برگزاری «کنوانسیون باز» هستند.

صاحب‌خبر -

حزب دموکرات قصد دارد زودتر از موعد بایدن را به‌عنوان نامزد خود معرفی کند اما بخشی از دموکرات‌ها خواستار برگزاری «کنوانسیون باز» هستند.

عملکرد فاجعه‌بار جو بایدن در مناظره آتلانتا در ماه گذشته سبب شد بسیاری از دموکرات‌ها به این فکر بیفتند که بهترین گزینه ممکن است پیداکردن یک نامزد جدید در قالب یک «کنوانسیون باز» باشد. پس از آن هم ترور ناموفق دونالد ترامپ، رقیب بایدن، محبوبیت رئیس‌جمهور سابق آمریکا را باز هم افزایش داد تا تردیدها در حزب دموکرات درباره ادامه حضور جو بایدن افزایش یابد. اما بایدن تاکنون به‌طور قاطع حتی تصور کناره‌گیری را نیز نپذیرفته و هرگونه نامزد احتمالی را که با او در کنوانسیون رقابت کند، به چالش کشیده است. اکنون کاخ سفید و کارزار بایدن تلاش می‌کنند رأی‌دهندگان، دموکرات‌های منتخب، حامیان مالی و فعالان را مطمئن کنند که رئیس‌جمهوری برای چهار سال دیگر آمادگی دارد. در همین‌حال، تعداد فزاینده‌ای از اعضای دموکرات کنگره آشکارا از بایدن خواسته‌اند که کنار برود و برخی سناتورهای دموکرات نیز طبق گزارش‌ها، بر این باورند که حزب به یک نامزد جدید نیاز دارد.

اما اگر بایدن راضی به کناره‌گیری نشود روند تعیین نامزد جدید کمی پیچیده خواهد شد و کنوانسیون باز در این‌باره برگزار می‌شود.‌ نامزدها طی مرحله نخست بر‌اساس عملکردشان در انتخابات مقدماتی و کنگره‌های ایالتی رأی نمایندگان را کسب می‌کنند. نمایندگان سپس در کنوانسیون رأی خواهند داد تا زمانی که یک کاندیدا نامزدی را احراز کند. برای احراز نامزدی، به رأی هزار‌و ۹۷۶ نماینده نیاز است و بایدن نزدیک چهار هزار نماینده به دست آورده؛ زیرا با مخالفت کمی مواجه بوده است.

آخرین‌بار که دموکرات‌ها یک کنوانسیون باز داشتند، طی انتخابات سال ۱۹۶۸ بود که بحث‌های شدیدی درباره جنگ ویتنام جریان داشت.

در‌حالی‌که کنوانسیون‌های دهه‌های اخیر بیشتر به مراسمی تشریفاتی و بدون رقابت واقعی برای برنده اول نزدیک بوده‌اند، در گذشته بیشتر مرحله‌ای بود که در آن یک نامزد انتخاب می‌شد. کنوانسیون باز به این معناست که فرایند اولیه اکنون منتفی است و به یک مسابقه برای کشاندن بیشترین نمایندگان به طرف یک نامزد تبدیل می‌شود. قوانین می‌گویند: «نمایندگانی که برای کنوانسیون ملی انتخاب می‌شوند و به یک نامزد ریاست‌جمهوری متعهدند، باید با وجدان کامل، احساسات کسانی که آنها را انتخاب کرده‌اند، منعکس کنند».

اگر بایدن از رقابت کنار برود، نمایندگانی را که طی مرحله نخست کسب کرده بود، از دست می‌دهد و آنها آزاد می‌شوند تا از شخص دیگری حمایت کنند. نمایندگان در سطح ایالتی و منطقه‌ای برای حضور در کنوانسیون انتخاب می‌شوند و در این سطح است که نامزدها تلاش‌هایشان را به‌ منظور انتخاب حامیانشان برای صندلی‌های نماینده باقی‌مانده متمرکز می‌کنند. اما در یک کنوانسیون باز، نامزدهای جدید باید تلاش کنند نمایندگانی را که پیش‌تر به بایدن متعهد بودند، متقاعد کنند که برای نامزدی از آنها حمایت کنند. این احتمالا فرایندی پرهرج‌و‌مرج ایجاد می‌کند که در آن، کارزارها تلاش می‌کنند رأی نمایندگان آزادشده را به سوی خود جلب کنند. اما از آنجا‌ که بیش از نیم‌قرن است یک کنوانسیون باز برگزار نشده، هنوز به‌طور عمده مشخص نیست در‌صورتی‌که بایدن از رقابت کنار بکشد، چه اتفاقی می‌افتد.

دموکرات‌ها ممکن است به سراغ کنوانسیون باز نروند و به‌سادگی کامالا هریس، معاون رئیس‌جمهوری‌ را تأیید و او را به‌عنوان نامزد بدون رقابت معرفی کنند. حزب همچنین می‌تواند پیش از کنوانسیون، مناظراتی بین نامزدهای برتر برگزار کند.

الین کامارک، کارشناس کنوانسیون، به نیویورک‌تایمز گفت که اگر بایدن بعد از اینکه همه نمایندگان انتخاب شده‌اند، از دور رقابت کنار برود، نامزدهای جدید باید نمایندگان را در کنوانسیون متقاعد کنند.

او به این رسانه گفت: «شما چیزی خواهید داشت که در گذشته داشتید. هیئت‌های نمایندگی در هتل‌هایشان ملاقات خواهند کرد و نامزدها یا نمایندگانشان از هتلی به هتل دیگر خواهند رفت و با هیئت‌های نمایندگی صحبت خواهند کرد و تلاش خواهند کرد تا حمایت به دست آورند. شما همسران را به‌عنوان نماینده خواهید داشت. شما دیگر نمایندگان را به هیئت‌های نمایندگی ایالت‌های کوچک‌تر خواهید فرستاد».

او افزود که در این میان، یک کارزار «خودجوش» در شبکه‌های اجتماعی نیز وجود خواهد داشت و نظرسنجی‌های جدیدی هم انجام خواهد شد. او همچنین با اشاره به اینکه احتمالا رأی‌گیری بیش از یک دور طول خواهد کشید، گفت: «شما ممکن است برای کنوانسیون یک روز دیگر نیاز داشته باشید زیرا کارهای زیادی باید انجام شود». او افزود: «احتمالا به یک رأی‌گیری اولیه نیاز دارید تا متوجه شوید هر‌کس کجای کار است و سپس احتمالا پیش از رأی‌گیری دومتان، یک وقفه خواهید داشت». کامارک اشاره کرد: «این یک کنوانسیون به سبک قدیمی خواهد بود».

ساز مخالف کارزار بایدن

با‌این‌حال و با ادامه مخالفت بایدن برای کناره‌گیری، برخی منابع هم پیش‌بینی می‌کنند که جو بایدن تا پایان جولای و پیش از برگزاری کنوانسیون ملی دموکرات‌ها در ماه آگوست، جایگاه خود را از طریق این رأی‌گیری مجازی به‌عنوان نامزد ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ تثبیت کند. به‌نوشته اپک‌تایمز، کوئنتین فولکس، معاون مدیر کارزار انتخاباتی بایدن، تأیید کرد که کنوانسیون ملی دموکرات‌ها طبق برنامه قبلی خود پیش خواهد رفت و قبل از برگزاری کنوانسیون یک رأی‌گیری مجازی خواهد داشت. فولکس در جریان کنفرانس خبری خود در میلواکی دراین‌باره گفت: «خیلی ساده است. در انتخابات ریاست‌جمهوری قبلی هم رأی‌گیری‌های مجازی داشتیم». ایده معرفی بایدن به‌عنوان نامزد ریاست‌جمهوری پیش از کنوانسیون ۱۹ آگوست به روزهای پیش از مناظره ۲۷ ژوئن با دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا، بازمی‌گردد. پس از برگزاری مناظره، برخی از نمایندگان از بایدن خواستند از دور رقابت کناره‌گیری کند. تاریخ دقیقی برای این رأی‌گیری مشخص نشده اما کنوانسیون ملی دموکرات‌ها می‌گوید این برنامه تا اواخر جولای عملی خواهد شد.

ایده اعلام نامزدی بایدن پیش از برگزاری کنوانسیون با استناد به قانون اوهایو مطرح شده که می‌گوید تمام نامزدها باید تا ۷ آگوست واجد شرایط شناخته شوند تا اجازه حضور در برگه‌های رأی را پیدا کنند. با توجه به اینکه کنوانسیون ملی دموکرات‌ها از ۱۹ آگوست آغاز می‌شود، نام بایدن طبق قانون اوهایو در برگه‌های رأی این ایالت درج نخواهد شد.

مایک دواین، فرماندار اوهایو، در اواخر ماه می خواستار برگزاری یک نشست ویژه شد تا به این موضوع رسیدگی شود. مجلس اوهایو در ۳۱ می تدبیری برای تمدید موقت ضرب‌الاجل دریافت تأییدیه اندیشید تا بایدن بتواند تا ماه نوامبر واجد شرایط شناخته شود. به‌رغم این اصلاحیه موقت که به بایدن اجازه می‌دهد در برگه‌های رأی حضور پیدا کند، کنوانسیون ملی دموکرات‌ها اعلام کرده که برنامه رأی‌گیری مجازی همچنان به قوت خود باقی است.

فولکس در کنفرانس خبری خود، ضمن اشاره به تغییر قوانین، جمهوری‌خواهان اوهایو را به نمایش رفتار غیرصادقانه متهم کرد. او گفت: «چنان‌که بارها گفته‌ایم، ما موظف هستیم که از برگزاری انتخابات عادلانه و آزاد اطمینان یابیم و تضمین کنیم که این روند تا حد امکان بدون مشکل پیش می‌رود. این وظیفه اعضای کارزار انتخاباتی است که مطمئن شوند نام بایدن در برگه‌های رأی ثبت خواهد شد».

خبرنگاران از فولکس پرسیدند که چرا برنامه رأی‌گیری مجازی پس از تغییر قوانین اوهایو همچنان در دستور کار قرار دارد؟ او پاسخ داد: «این واقعیتی است که آنها با اصلاح قانون تغییرش دادند. برنامه رأی‌گیری مجازی قبل از اصلاح قانون قطعی شده بود و ما به این مسیر ادامه می‌دهیم، زیرا قرار نیست منتظر بنشینیم تا آنها قانون را عوض کنند».

کنوانسیون ملی دموکرات‌ها در سال ۲۰۲۴، از ۱۹ تا ۲۲ آگوست در شیکاگو برگزار خواهد شد.

این اولین‌بار نیست که دموکرات‌ها نامزد خود را به‌طور مجازی تأیید می‌کنند. دموکرات‌ها این‌کار را در سال ۲۰۲۰ و در جریان همه‌گیری کووید۱۹ نیز انجام دادند. با‌این‌حال، اعلام نامزدی بایدن در جریان کنفرانس مجازی رخ داده بود، نه قبل از آن.

با این‌وجود، برخی از دموکرات‌های کنگره در نامه‌ای از کنوانسیون ملی دموکرات‌ها خواسته‌اند که اعلام نامزدی زودهنگام بایدن را به تعویق بیندازد. در پیش‌نویس این نامه که به دست اپک‌تایمز رسید، نمایندگان فرایند رأی‌گیری مجازی را «یک مانور صرفا سیاسی» خواندند. نمایندگان در این نامه خطاب به اعضای کنوانسیون ملی دموکرات‌ها نوشتند: «بدین‌وسیله نگرانی جدی خود را درخصوص برنامه کنوانسیون ملی دموکرات‌ها جهت انجام «رأی‌گیری مجازی» برای انتخاب نامزد ریاست‌جمهوری حزب دموکرات در ۲۱ جولای ابراز می‌کنیم». مشخص نیست چه تعداد از نمایندگان دموکرات این نامه را امضا خواهند کرد.

 

نظر شما