شناسهٔ خبر: 67708748 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

پنج هکتار از اراضی کشاورزی سلسله طعمه حریق شد

خرم آباد - ایرنا - مدیر جهاد کشاورزی سلسله گفت: پنج هکتار از اراضی کشاورزی گندم و جو منطقه سیول این شهرستان طعمه حریق شد.

صاحب‌خبر -

روح اله حقی منصوری شامگاه چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: حدود سه هکتار از این مجموع زیر کشت جو و ۲ هکتار نیز زیر کشت گندم بوده و بخشی از اراضی ملی حاشیه این مزارع و چندین اصله درخت نیز طعمه حریق شده است.

وی با بیان اینکه علت این حادثه، آتش زدن کاه و کلش باقیمانده از مزارع بوده یادآور شد: غالب آتش سوزی های عمدی یا غیرعمدی توسط عوامل انسانی صورت می گیرد.

حقی منصوری اضافه کرد: ۹۰ درصد حجم آتش سوزی توسط افراد بومی و محلی و ۱۰ درصد نیز توسط آتش نشانی شهرداری الشتر(مرکز شهرستان سلسله) و اراضی ملی نیز توسط نیروهای منابع طبیعی خاموش شد.

وی افزود: سال گذشته ۵۶ هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان طعمه حریق شد اما امسال با تدابیر اندیشیده شده و برگزاری کلاس های آموزشی و مانور، حجم آتش سوزی ها بسیار کاهش یافته و وسیع ترین آتش سوزی که تاکنون رخ داده مربوط به منطقه سیول است.

حقی منصوری با اشاره به اینکه بسیاری از آتش سوزی های غیرعمدی به علت آنش زدن کاه و کلش باقیمانده از محصولات کشاورزی بخصوص کلزا رخ می دهد عنوان کرد: بسیاری از کشاورزان از عواقب آتش سوزی کاه و کلش باقیمانده در مزارع و خطراتی را که برای بافت و ریزمغذی های خاک بهمراه دارد بی خبر هستند و رویه غلطی است که رواج یافته و نیاز به فرهنگ سازی بیشتری در این زمینه احساس می شود.

وی افزود: چنانچه دستگاه های خردکن کاه و کلش باقیمانده از مزارع را می توانستیم وارد کشور کنیم بخش عمده ای از مشکلات موجود رفع و از بقایای گیاهی مزارع استفاده بهتری صورت می گرفت.

مدیر جهاد کشاورزی سلسله سطح زیر کشت مزارع گندم شهرستان را ۱۳ هزار هکتار عنوان و تصریح کرد: از این مجموع مقدار ۶ هزار و ۳۰۰ هکتار دیم و حدود هفت هزار هکتار نیز آبی است که میانگین برداشت در اراضی دیم یک تا یک و نیم تن در هر هکتار و در اراضی آبی حدود چهار تن در هر هکتار است که پیش بینی می شود بیش از ۳۵ هزار تن گندم مرغوب از این اراضی برداشت صورت گیرد.

بیش از ۴۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی در شهرستان سلسله وجود دارد که هرساله به کشت محصولات مختلف اختصاص می یابند.

نظر شما