شناسهٔ خبر: 67708439 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: نامه‌نیوز | لینک خبر

رونمایی از یک موشک غول پیکر در آمریکا/ نقش ناسا چیست؟

ناسا بالاخره موشک عظیم‌الجثه سیستم پرتاب فضایی(SLS) را از آشیانه آن بیرون آورد تا آن را برای پرتاب در سال آینده به فلوریدا بفرستد.

صاحب‌خبر -
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه‌نیوز، مرحله اصلی اولین موشکی که قرار است پس از بیش از ۵۰ سال فضانوردان را به کره ماه ببرد، کارخانه تولید خود را ترک کرد و برای یکپارچه‌سازی و کارهای قبل از پرتاب در سال آینده راهی فلوریدا شد.

به نقل از اسپیس، مرحله اصلی یا تقویت‌کننده موشک سیستم پرتاب فضایی(SLS) که قرار است ماموریت «آرتمیس ۲» را ۵۵ سال پس از پرتاب ماموریت «آپولو ۱۱» به ماه ببرد، روز گذشته (۱۶ ژوئیه) از تأسیسات مونتاژ میچود(Michoud) ناسا در نیواورلئان خارج شد.

این تقویت کننده ۶۵ متری با چهار موتور RS-۲۵ خود یک مایل جابجا شد تا بر روی کشتی پگاسوس ناسا بارگیری شود و به مرکز فضایی کندی(KSC) در فلوریدا ارسال شود.

ماموریت «آرتمیس ۲» در سال ۲۰۲۵ چهار فضانورد را به مدار ماه خواهد فرستاد و تبدیل به اولین ماموریت سرنشین‌دار خواهد شد که انسان را از دهه ۱۹۷۰ تاکنون به ماه می‌برد.

اکنون تقویت‌کننده موشک SLS این سفر حماسی را با بیرون آمدن از آشیانه مرکز مونتاژ عمودی میچود در روز سه‌شنبه حدود ساعت ۷:۳۰ صبح به وقت محلی آغاز کرد و چند صد نفر تماشاچی که عمدتاً کارگران مرکز میچود و مهمانان آنها بودند، در نیواورلئان گردهم آمدند تا شاهد انتقال این موشک تاریخی به ایستگاه بعدی در سفر به سمت پرتاب ماموریت ماه باشند.

مراسم تشریفاتی با اجرای موسیقی توسط یک گروه موسیقی دانش‌آموزی آغاز شد و برخی مسئولان ناسا نیز در حالی که تقویت‌کننده از دروازه بزرگ منتهی به پارکینگ اصلی عبور می‌کرد، سخنرانی کردند.

در نهایت نیز این موشک به سمت جاده اصلی پیچید و به سمت کشتی پگاسوس رفت.

جوزف پلفری مدیر مرکز پروازهای فضایی مارشال ناسا هنگام سخنرانی در این مراسم گفت: برای بیش از شش دهه، مارشال و میچود بخشی از رهبری برخی از بزرگترین دستاوردهای این کشور در اکتشافات فضایی بوده‌اند. از دستاوردهای شگفت انگیز ماموریت‌های آپولو و شاتل تا نقطه عطفی که امروز در اینجا هستیم.

وی در صحبت با جمعی از کارمندان و مهندسانی که در چندین سال گذشته روی موشک SLS کار کرده‌اند، تاکید کرد: ما امروز اینجا هستیم تا این اتفاق را جشن بگیریم. این مردم هستند که ما را تا اینجا برای رسیدن به نقاط عطف و کمک به تحقق اهداف ماموریت‌مان و موفقیت رسانده‌اند.

برنامه آرتمیس با رسیدن به نقاط عطف کوچک در آماده‌سازی برای هر ماموریت آرتمیس به عنوان یک کل موردتوجه دقیق‌تری قرار می‌گیرد. هدف ناسا با آرتمیس، ایجاد حضور دائمی در ماه در نزدیکی قطب جنوبی ماه است که حاوی غلظت بالایی از یخ‌آب است، منبعی فوق‌العاده مفید در فضا که می‌تواند برای ایجاد نیازهای ضروری از آب آشامیدنی تا سوخت موشک مورد استفاده قرار گیرد.

ایده این است که چنین پاسگاهی به عنوان سکوی پرشی برای ارتقای فناوری‌ها و الزامات برای تکرار چیزی مشابه در مریخ در آینده عمل کند، اما هنوز تا رسیدن به آن فاصله زیادی وجود دارد.

برچسب‌ها:

نظر شما