شناسهٔ خبر: 67705539 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایبنا | لینک خبر

در ۶۱ سالگی؛

فرهاد مشیری درگذشت

فرهاد مشیری هنرمند نقاش نوگرا که معروف به اولین هنرمند اهل خاورمیانه‌ای است که اثرش در حراج جهانی به قیمتی بیش از یک میلیون دلار به فروش رسید، درگذشت.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا فرهاد مشیری هنرمند نقاش پرآوازه ایرانی که پس از مرگ همسرش از ایران کوچ کرد و در انگلیس زندگی می‌کرد، صبح امروز ۲۷ تیر در سن ۶۱ سالگی بر اثر سکته قلبی دارفانی را وداع گفت.

امیرناصر اخلاقی‌فرد از دوستان فرهاد مشیری با انتشار عکسی از خود و این هنرمند، در صفحه شخصی خود خبر از درگذشت مشیری داد.

فرهاد مشیری نقاش کوزه‌ها درگذشت

امیرناصر اخلاقی‌فرد و فرهاد مشیری

فرهاد مشیری هنرمند نقاش نوگرا متولد ۱۳۴۲ شیراز است. او در فهرست ۵۰۰ هنرمند برتر جهان در سال ۲۰۱۲ قرار گرفته است. فرهاد مشیری خود را با آثار شوخ طبعانه و در عین حال عمیق، به دنیا شناساند اما جامعه هنری ایران تنها دوست داشت کوزه‌های عاشقانه او را ببیند و این آثارش نیز در حراج تهران به فروش می‌رسید. فرهاد مشیری در ایران اغلب با نقاشی‌های کوزه‌اش شناخته می‌شود اما او با تلفیق عناصر بصری گذشته و حال می‌کوشید رابطه سنت و تجدد را در ایران امروز نشان دهد. او در سال ۱۳۸۷ با الهام از خم‌ها و کوزه‌های سفالی شیراز، دست به خلق مجموعه آثاری زد که بعدها به نقاشی‌های کوزه معروف شدند. ویژگی بارز فرهاد مشیری در خلق آثاری چشمگیر و جذاب با گرایش به هنر پاپ است اما در کنار خلق این نوع آثار که با تأکید بر ترویج «مفهوم دوگانگی» در عرصه هنر معاصر پدید می‌آیند.

سبک خاص مشیری در رنگ‌آمیزی حروف و اعداد (در کنتراستی معنادار) بر گستره بوم و پوسته پوسته شدن سطح رنگ، استعاره‌ای بدیع از بازآفرینی روزگار تاریخی از دست‌رفته‌ای است که با دستکاری در ساختار و اندازه نقوش و درخشان‌نمایی بخش‌هایی از اثر در عین سادگی ظاهری، گستره جست‌وجویی تاریخی و محتوایی در هنرهای کهن ایران، همچون خوشنویسی و سفالگری را یادآور می‌شود. مسأله‌ای که همواره یکی از منابع الهام آثار وی بوده است.

فرهاد مشیری نقاش کوزه‌ها درگذشت

اثر «یا ابوالفضل» و اثر «شماره‌های سیاه روی سفید»

مشیری توانست از سال ۲۰۰۶ با شرکت در حراج‌های خاورمیانه طرفداران و خریداران زیادی را به خود جلب کند. وی اولین هنرمند اهل خاورمیانه است که کارش در سال ۲۰۰۸ به قیمتی بیش از یک میلیون دلار به فروش رسید.

آثار این هنرمند در دوره‌های متفاوت حراج تهران حضور دارد و به فروش می‌رسد. در بیستمین حراج تهران که ۱۵ تیر برگزار شد، اثر «شماره‌های سیاه روی سفید» فرهاد مشیری ۱۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان چکش خورد.

نظر شما