شناسهٔ خبر: 67705532 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

جرایم شکار و صید افزایش یافت

با پیشنهاد معاونت محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی به وزارت دادگستری، جرایم نقدی شکار و صید حیات وحش افزایش یافت.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم و به نقل از روابط عمومی سازمان حفاظت محیط زیست، با پیشنهاد معاونت محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست به وزارت دادگستری جرایم نقدی مندرج در مفاد 10 تا 13 قانون شکار و صید طی مصوبه هیئت محترم وزیران افزایش یافت.

مطابق این مصوبه جرایم موضوع ماده 10 که مروبط به شکار و صید جانوران‌ وحشی‌ عادی‌ و از بین بردن رستنی‌ها است از 20 میلیون 400 هزار تا 102 میلیون ریال افزایش یافت. همچنین در این مصوبه جرایم موضوع ماده 11 که به جرایم شکار و صید در فصول‌ و ساعات‌ ممنوع‌ مقرر، شکار و صید با وسایل‌ و از طرق‌ غیرمجاز، تخریب‌ چشمه‌ها و آبشخور حیوانات‌ در مناطق‌ حفاظت‌ شده و ... اشاره دارد از 153 میلیون تا 306 میلیون ریال افزایش یافت.

جرایم ماده 12 و 13 نیز که به ترتیب مربوط به شکار و صید جانوران‌ وحشی‌ حمایت‌ شده‌، شکار و صید در مناطق‌ حفاظت‌ شده‌ و پناهگاه‌های‌ حیات‌ وحش‌ بدون‌ تحصیل‌ پروانه‌، آلوده‌ کردن آب‌ رودخانه‌ها، دریاچه‌ها و تالابهای‌ حفاظت‌ شده و شکار جانوران‌ وحشی‌ کمیاب‌ ودر معرض‌ خطرانقراض، شکار در پارک‌های‌ ملی‌، شکار، صید و یا کشتار جانوران‌ وحشی‌ با استفاده‌ از سموم‌ و مواد منفجره‌، مبادرت‌ به‌ اقداماتی‌ که‌ موجبات‌ آلودگی‌ آب‌ دریای‌ خزر و خلیج‌ فارس‌ و دریای‌ عمان‌ با مواد غیر نفتی‌ و... هستند به ترتیب از 204 تا 340 و 408 تا 578 میلیون و همچنین جرایم موضوع تبصره 2 ماده 13 از 408 تا 816 میلیون ریال افزایش یافت.

با توجه به اینکه آخرین بروز رسانی جرایم مذکور در سال 97 انجام گرفته بود و این جرایم در حال حاضر از بازدارندگی لازم برخوردار نبودند، به روزرسانی آن از سال 1401 در دستور کار معاونت قرار گرفت و طی بررسی‌های فنی موضوع در جلسات کارشناسی پیشنهاد تنظیم و به وزارت دادگستری اعلام شد.

وزارت دادگستری پس از اعمال ملاحظات جرایم پیشنهادی به دولت اعلام و مصوبه هیئت وزیران را اخذ کرد و بدیهی است زین پس رسیدگی به جرایم شکار و صید برمبنای مبالغ مذکور صورت خواهد گرفت.

انتهای پیام/

نظر شما