شناسهٔ خبر: 67705235 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد نیوز | لینک خبر

گزارش «اقتصادنیوز» از بازار طلا و ارز

خطر آزادسازی واردات خودرو برای بازار ارز/ دلار سرعت‌گیر قیمت طلا و سکه شد؟/ حباب طلای آبشده رکورد زد

اقتصادنیوز: گروهی از معامله‌گران معتقدند جدایی بازار ارز و سکه به خاطر حرکت الاکلنگی قیمت انس طلا و دلار هرات است.

صاحب‌خبر -
 عکس: اقتصادنیوز/ دانیال شایگان

به گزارش اقتصادنیوز،‌ معاملات روز چهارشنبه 29 تیر در حالی به پایان رسید که قیمت ها دو مسیر متفاوت را در پیش گرفتند و افزایش ارزش انس طلای جهانی، راه بازار طلا و سکه را از بازار ارز جدا کرد. معاملات روز چهارشنبه بازار در حالی شروع شد که در دو روز تعطیلی تاسوعا و عاشورای حسینی، قیمت انس طلا با افزایش رکورد جدیدی را به ثبت رساند. قیمت انس طلا در روز سه‌شنبه، با افزایش بیش از 40 دلار به بالای 2460 دلار رفت که سقف تاریخی جدیدی را در این بازار رقم زد. به واسطه افزایش قیمت انس طلا، ارزش ذاتی بازار طلا و سکه هم بالا رفت و بازار در روز چهارشنبه با گپ مثبت شروع به کار کرد.

با این حال که بازار طلا و سکه با گپ مثبت باز شدند و میل به صعود نشان دادند اما متغیر اصلی این بازار، یعنی قیمت دلار بر مدار کاهش بود و به کمترین قیمت در سال 1403 رسید. قیمت دلار هرات در 57 هزار و 800 تومان شروع به کار کرد و از ابتدا میل به کاهش نشان داد. البته قیمت دلار هرات در معاملات پشت خطی دو روز تعطیلی به سمت مرز مقاومت کانال 58 هزار تومان رفته بود اما در شکستن و عبور از آن ناکام مانده بود. سرعت کاهش قیمت دلار هرات بعد از نرخ‌دهی درهم بیشتر شد و در نیمه دوم به 57 هزار و 50 تومان رسید که فعلا از این ناحیه حمایت شده است.

نکته قیمتی دلار هرات این بود که دیرتر از سایر روزها و در حوالی ساعت 9 و نیم شروع به کار کرد، ساعت بازگشایی دلار هرات همیشه در حوالی 8 تا 8 و نیم صبح بود.

قیمت درهم امارات روز چهارشنبه را در 15 هزار و 820 تومان بازگشایی کرد که نسبت به آخرین نرخ یکشنبه گپ منفی داشت. این بازگشایی قیمت درهم با گپ منفی کوجب شد تا بازار ارز روند کاهش به خود بگیرد. در ادامه قیمت درهم با کاهش در 15 هزار و 740 تومان بسته شد.

امروز همچنین چند خبر در بازار ارز مورد توجه معامله گران قرار گرفت؛ اول افزایش ارزش پوند نسبت به دلار در یک سال گذشته بود که از سد 1،3 عبور کرد. آزاد شدن واردات خودرو،‌ دیگر خبر مهمی بود که امروز مورد توجه قرار گرفت. به عقیده معامله گران و فعالان بازار با این اقدام فشار سنگینی به بازار خواهد آمد و در صورت اجرای این طرح، نرخ دلار افزایش پیدا خواهد کرد.

حباب سکه کاهشی شد

قیمت سکه هم چهارشنبه را با گپ مثبت 500 هزار تومانی در مرز کانال 41 میلیون بازگشایی کرد و با کاهش قیمت دلار در بازار ارز کاهشی شد و در 40 میلیو.ن و 600 هزار تومان به کار خودش پایان داد. حباب سکه هم بر مدار کاهش بود و  17 درصد شد که این میزان کف حباب سکه است.

قیمت طلای آبشده که در پشت خط به واسطه افزایش قیمت انس طلا به بالای 14 میلیون و 800 هزار تومان رفته بود روز چهارشنبه را در 14 میلیون و 777 هزار تومان آغاز کرد و با افت بازار ارز کاهشی شد و در 14 میلیون و 718 هزار تومان بسته شد. حباب طلای آبشده امروز در جریان معاملات امروز منفی شد و به 1،2 درصد رسید؛‌ یعنی ارزش ذاتی طلای آبشده نزدیک به 200 هزار از ارزش بازاری آن بالاتر رفت. بررسی خبرنگار اقتصادنیوز نشان می دهد، این میزان حباب از 30 اردیبهشت بی سابقه بوده است.

حرکت الاکلنگی طلا و دلار در بازار

در مجموع بازار طلا و سکه نسبت به نرخ بسته شده بازار در روز یکشنبه رشد داشتند، قیمت سکه نسبت به یکشنبه افزایش 150 هزار تومانی داشت. رشد بازار طلا و سکه در حالی رقم خورد که قیمت دلار هرات در روز چهارشنبه با کاهش به کف 57 هزار تومان رسید؛ نرخی که کمترین میزان در سال 1403 بوده است.

گروهی از معامله‌گران معتقدند جدایی بازار ارز و سکه به خاطر حرکت الاکلنگی قیمت انس طلا و دلار هرات است. این دسته تصور می‌کنند با بالا رفتن قیمت انس، بازارساز با کاهش قیمت دلار تلاش می‌کند تا سرعت صعود بازار طلا و سکه را بگیرد و حباب این بازار ار متعادل کند. آن‌ها معتقدند کاهش بازار ارز با تزریق درهم انجام شده و هدف از این تزریق تحویل قیمت دلار در سطوح پایینی برای شروع کار دولت آقای پزشکیان است.

قیمت درهم امارات روز چهارشنبه را در 15 هزار و 820 تومان بازگشایی کرد که نسبت به آخرین نرخ یکشنبه گپ منفی داشت. این بازگشایی قیمت درهم با گپ منفی کوجب شد تا بازار ارز روند کاهش به خود بگیرد. در ادامه قیمت درهم با کاهش در 15 هزار و 740 تومان بسته شد.

قیمت دلار در بازار رسمی

بازار رسمی اما در آخرین روز کاری هفته مسیری متفاوت با بازار غیررسمی را در پیش گرفت و قیمت دلار مبادله ای ثابت ماند. براساس اعلام مرکز مبادله ایران هر دلار امروز 46696 تومان قیمت گذاری شد و حواله دلار هم 43601 تومان خرید و فروش شد. همچنین یورو مبادله ای که در کانال 50 هزار تومان در حال نوسان است،‌ امروز 50828 تومان قیمت خورد و ارزش حواله یورو هم به 47459 تومان رسید. درهم امارات هم در مرکز مبادله 12715 تومان ارزش گذاری شد و 11872 تومان قیمت خورد.

نظر شما