شناسهٔ خبر: 67705149 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: شانا | لینک خبر

روسیه کاهش عرضه نفت خود را تشدید می‌کند

برخی منابع اطلاع دادند که روسیه در نظر دارد به‌منظور جبران تخطی از سهمیه خود در اوپک‌پلاس، کاهش عرضه خود را تشدید کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری بلومبرگ، به گفته افراد مطلع، روسیه در نظر دارد به‌منظور جبران افزایش تولید در ماه‌های گرم و در عین حال تخطی از سهمیه‌اش در قالب توافق کاهش عرضه اوپک‌پلاس (تولیدکنندگان عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت - اوپک و غیراوپک)، به روند کاهش عرضه نفت خام خود شتاب بخشد.

این منابع اعلام کردند محدودیت‌های اضافه مسکو به دلایل فنی در تابستان و اوایل پاییز رخ می‌دهد، همچنین این کشور در ماه‌های سرد سال برای تأمین مصارف داخلی به نفت بیشتری نیاز دارد.

روسیه هم‌اکنون بزرگ‌ترین تولیدکننده نفت خام در میان اعضای اوپک‌پلاس و از خاطیان اصلی توافق کاهش عرضه ائتلاف اوپک‌پلاس بوده است.

مسکو ماه گذشته میلادی متعهد شد مازاد عرضه نفت خود را که از آوریل رخ داده است جبران کند و دوره جبران تا سپتامبر ۲۰۲۵ ادامه یابد.

روسیه از زمان آغاز همکاری با اوپک در قالب ائتلاف اوپک‌پلاس اعلام کرده است به‌دلیل ساختارهای زمین‌شناسی میدان‌های نفتی و اوضاع اقلیمی، نمی‌تواند تولید خود را در اواخر پاییز و زمستان به مقدار قابل‌ توجهی کاهش دهد.

منابع گفتند انتظار می‌رود تشدید کاهش عرضه در میدان‌های نفتی غرب سیبری، جایی که می‌توان تولید را تنظیم کرد، باشد. 

استان سیبری غربی جزو مناطق قدیمی نفت روسیه است که نفت با کیفیت پایین‌تری نسبت به پروژه‌های سیبری شرقی که ترکیب نفت خام اسپو (ESPO) را تولید می‌کنند، عرضه می‌کند.

به گفته افراد مطلع، روسیه مهلت نهایی خود برای ارائه برنامه جبران به دبیرخانه اوپک تا ۳۰ ژوئن را رد کرده است، اما قصد دارد به‌زودی آن را منتشر کند.

روسیه دو مجموعه کاهش تولید داوطلبانه را با همکاری چند عضو ائتلاف اوپک‌پلاس اجرا کرده است.

به گزارش شانا، اعضای اوپک‌پلاس در سی‌وهفتمین نشست وزارتی این ائتلاف موافقت کردند بخش عمده کاهش عرضه نفت خود را تا سال ۲۰۲۵ تمدید کنند، اما راه برای تسهیل کاهش عرضه داوطلبانه اضافه هشت کشور از اکتبر امسال باز شد.

این کشورها تصمیم گرفتند افزون بر تصمیم سی‌وهفتمین نشست وزارتی اوپک‌پلاس (حفظ کاهش عرضه جمعی روزانه ۲ میلیون بشکه‌ای)، کاهش عرضه داوطلبانه روزانه یک‌میلیون و ۶۵۰ هزار بشکه‌ای را که آوریل ۲۰۲۳ اعلام شده بود، تا پایان دسامبر ۲۰۲۵ تمدید کنند.

افزون‌براین، این دسته از اعضا، کاهش عرضه داوطلبانه اضافه روزانه ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه‌ای خود را که در نوامبر ۲۰۲۳ اعلام شده بود تا پایان سپتامبر ۲۰۲۴ تمدید خواهند کرد و سپس این رقم برای حمایت از ثبات بازار نفت به‌تدریج و به‌طور ماهانه تا سپتامبر ۲۰۲۵ تسهیل می‌شود. روند این تسهیل کاهش عرضه ماهانه می‌تواند با توجه به شرایط بازار نفت، متوقف یا معکوس شود.

براساس محاسبات بلومبرگ و گزارش‌های ماهانه دبیرخانه اوپک، روسیه در سه ماه دوم امسال بیش از ۱۴ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه نفت تولید کرده است.

محاسبات این مؤسسه نشان می‌دهد این رقم معادل کمتر از دو روز از تولید کنونی نفت خام روسیه است.

نظر شما