شناسهٔ خبر: 67704697 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

رژیم صهیونیستی ۸ بمب ۱۰۰۰ کیلویی بر سر المواصی فرریخت

ایراندخت آذر شکیب

به گفته کارشناسان تسلیحاتی، حمله مرگبار رژیم صهیونیستی به المواصی، یکی از خونین‌ترین حملات در بیش از ۹ ماه جنگ غزه با استفاده از بمب‌های عظیمی صورت گرفت که این رژیم از ایالات متحده تهیه کرده بود و این رژیم برای هدف قرار دادن یکی از رهبران ارشد حماس در منطقه، ۸ بمب ۲۰۰۰ پوندی (۱۰۰۰ کیلویی) سر مردم بیگناه غزه فروریخت.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، خبرگزاری فرانسه در گزارشی می‌نویسد: بمباران «منطقه امن» اعلام شده توسط اسرائیل، شهر چادری در سواحل مدیترانه را به یک زمین بایر سوخته تبدیل کرده و بیمارستان‌های مجاور آن مملو از قربانیان شد.

به گفته وزارت بهداشت در منطقه، این حملات دست کم ۹۲ کشته و بیش از ۳۰۰ زخمی بر جای گذاشته است.

ارتش رژیم صهیونیستی اعلام کرده که دو «مغز متفکر» عملیات طوفان الاقصی را هدف قرار داده و در یک بیانیه‌ مدعی شد: یک فرمانده ارشد به نام «رافع سلامه» در این حمله کشته شده، اما ابهام در مورد «محمد ضیف»، فرمانده نظامی حماس همچنان وجود دارد.

رژیم صهیونیستی ۸ بمب ۱۰۰۰ کیلویی بر سر المواصی فرریخت حمله به اردگاه المواصی

فیلم‌های خبرگزاری فرانسه از این حمله، ابر قارچ سفیدی را نشان می‌دهد که بر فراز یک خیابان شلوغ برخاسته و حفره‌ای بزرگ را نشان می‌دهد که مملو از چادرهای سوخته و ساختمانی تخریب شده است.

اینجاست که باید به این بپردازیم در این حمله چه بمب‌هایی استفاده شده است؛

-سلاح JDAM ساخت آمریکا

دو کارشناس تسلیحاتی به خبرگزاری فرانسه گفتند که یک قطعه مهمات که در ویدئویی از محل انفجار که در فضای مجازی پخش شد، یک باله دم از یک مهمات حمله مستقیم مشترک (JDAM) ساخت ایالات متحده بوده است.

کیت مجهز به جی.‌پی.‌اس، بمب‌های سقوط آزاد هدایت‌نشده به اصطلاح «بمب‌های گنگ» را به مهمات «هوشمند» با هدایت دقیق تبدیل می‌کند که می‌توانند به سمت یک یا چند هدف هدایت شوند.

رژیم صهیونیستی ۸ بمب ۱۰۰۰ کیلویی بر سر المواصی فرریخت حمله به اردگاه المواصی

ایالات متحده این کیت را برای بهبود دقت در آب و هوای نامساعد پس از عملیات «طوفان صحرا» (جنگ خلیج فارس) در سال ۱۹۹۱ توسعه داد.

اولین JDAM ها در سال ۱۹۹۷ تحویل داده شدند و به گفته نیروی هوایی ایالات متحده، ۹۵ درصد قابلیت اطمینان سیستم دارند.

«تروور بال»، یک تکنسین سابق خنثی سازی مهمات انفجاری ارتش ایالات متحده، از تصاویر حمله المواصی به این نتیجه رسید که «این ۱۰۰ درصد یک کیت JDAM» ساخت ایالات متحده است.

وی افزود، این قطعه همچنین می‌تواند با کلاهک بمب سنگرشکن BLU-۱۰۹ که برای نفوذ در بتن طراحی شده است، سازگار باشد البته بدون «قطعات بسیار خاص بدنه بمب» نمی‌توان به طور قطعی تعیین کرد که خود محموله در کجا ساخته شده است.

تحویل جدید

استفاده مکرر از چنین بمب‌های بزرگی در نوار پرجمعیت غزه، اعتراضات بشردوستانه را برانگیخته و فشار زیادی را بر جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده برای تجدید نظر در مورد مهمات ارسال شده ایجاد کرده است.

در این میان، کاخ سفید بارها از تلفات غیرنظامیان در غزه ابراز تاسف کرده است و آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا نیز روز دوشنبه به دو تن از مقام‌های ارشد رژیم صهیونیستی گفت که تلفات غیرنظامیان به طرز غیرقابل قبولی بالاست.

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا انتقال بمب‌های ۲۰۰۰ پوندی به رژیم صهیونیستی را در بهار سال جاری میلادی تعلیق و استدلال کرد که این بمب‌ها برای استفاده در مناطق غیرنظامی نامناسب هستند. واشنگتن همین اواخر انتقال یکسری بمب‌های ۵۰۰ پوندی به رژیم صهیونیستی را که در همان زمان تعلیق کرده بود، از سرگرفت.

رژیم صهیونیستی ۸ بمب ۱۰۰۰ کیلویی بر سر المواصی فرریخت حمله به اردگاه المواصی

مقامات اسرائیلی گفتند که «حمله دقیق» آنها در المواصی به یک منطقه باز که محل استقرار حماس بود و نه یک اردوگاه غیرنظامی، صورت گرفته است.

«وس برایانت»، یک گروهبان بازنشسته نیروی هوایی ایالات متحده و کارشناس حمله و هدف گیری مشترک، گفت که بر اساس هدف اعلام شده تل‌آویو، جلوگیری از آسیب‌های جانبی در مناطق اطراف امکان پذیر بود.

وی افزود: «ارزیابی من این است که غیرنظامیانی که در این حمله کشته شدند، در محوطه بودند نه در مجاورت آن. بنابراین ارتش اسرائیل یا نتوانست حضور غیرنظامیان را ارزیابی کند، یا خطر غیرنظامیان را متناسب با مزیت نظامی بیرون کردن رهبران حماس تلقی کرد.»

تخریب قطعی

موسسه خیریه «امداد اسلامی» گفته که این حمله باعث شد المواصی صحنه «ویرانی مطلق» بدون تصفیه آب، برق یا فاضلاب باشد.

این موسسه همچنین رژیم صهیونیستی را بابت تمایل برای کشتار غیرنظامیان، زنان و کودکان در پیگیری اهدافش محکوم کرد.

حماس نیز اعلام کرد که بایدن با مسلح کردن تل‌آویو به صورت حقوقی و اخلاقی مسئول بروز یک فاجعه بزرگ انسانی است.

رژیم صهیونیستی ۸ بمب ۱۰۰۰ کیلویی بر سر المواصی فرریخت حمله به اردگاه المواصی

حماس همچنین اعلام کرد، تسلیحات ساخت آمریکا مورد استفاده رژیم صهیونیستی از جمله بمب‌های هدایت شونده با جی.پاس، بمب‌های هدایت ناپذیر، بمب‌های سنگرشکن و JDAM هستند.

انتهای پیام

نظر شما